Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1416 ggr
Flamman1
0

Färger

Hejsan!

Jag hoppas på att kunna starata en uppfödning inom en snar framtid…

Men det är en sak jag skulle vilja ha lite hjälp med det är det här med färger. Jag skulle vilja lära mig mer om dom hur man ska mixa dom för att få fram andra färger osv.

Skulle gärna ha lite tips utöver det vad som man ska tänka på osv håller just nu på att samlar så mycket info om gentik och avel som jag bara kan.

Hoppas ni kan hjälpa mig med lite info och så nu tack :)

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

Flamman1
0

*Putt*

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken art?

Gäller det guldhamster eller campbell kan jag råda dig till att först och främst välja en färginriktning. Vad vill du satsa på?

Och man "mixar" ju inte färger och får någon sorts blandning utan det beror ju på vilka snlag som är dominanta och reccesiva samt vilka anlag föräldrarna är bärare av etc.

Mvh Ellenfyrkant

Flamman1
0

Det är guldhamster jag pratar om. Jag vet inte färginriktningen än just för att jag vill lära mig mer om dom olika färgerna innan.

Nej jag mena inte mixa att man får blandningar utan mer vilka färger man kan avla med som stärker den färgeninriktingen man vill ha.

Ellenfyrkant
0

#3 Det finns ju olika regler inom guldhamstrars färgavel. Så vad du kan göra är ju att ta reda på vilka som är de svåraste färgerna att avla med och kanske därför undvika dem till en start. Mycket kan du googla dig till! Och söka här på sajten för det finns massor.

Mvh Ellenfyrkant

Flamman1
0

#4 Jag vet att det är en del färger man inte kan para med varandra osv. Men det är just det vilka som är dominata och så som jag vill veta.

Charlie2006
0

#5 dominanta färger är: Gula varianter, Färger med umborous (mink, koppar, sobel m.m), Silver varianter.

Sen är satin, d.s och bandat, dominant.

Sen finns det färger som måste finas på bådas sida för att kunna komma i kullen bl.a rost, rödögt..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Flamman1
0

#6 okej tack för svaret :) Det här kan låta som en dum fråga men måste man välja en färginrikting?

Charlie2006
0

#7 Nej det måste du inte, men det kommer bli många hamstrar, beroende vilka färger du vill satsa på Flört. Själv har jag inriktat mig på sobel, sobel bö, caramel, offwhite bö, nf umb och rost umb. Kan para dessa färger med varandra, så för min del går det bra :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Flamman1
0

#8 Jag har iaf bestämt mig att jag vill ha kh men det är just det att jag har försökt hitta bra sidor som vissar hur de olika färerna ser ut men har dock inte hittat någon bra sida med bra bilder osv…

Flamman1
0

och jag vet även att jag inte vill få några r.ö då jag tycker dom har läskiga ögon vet inte varför men har även fått för mig att fler tycker det

Charlie2006
0

Min hemsida

//Frida

Flamman1
0

#11 tack :)

julst
0

#10 Håller med dig! ;)

// Julia

Amun-Ra
0

Det är inget fel på rubinögon. OskyldigÖgonen ser nästan svarta ut när en röd ögd hamster blir äldre. Man märker inte att de är rödögd! Albinos har dock en tendens att ha en klarare röd färg i ögonen även fast de blir äldre. Men på en vuxen mink,dove,cinnamon,rö,creme, rö rost mfl,syns det inte att de är rödögda som hos en albino hamster.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

LinneaJohaanson
0

Röda ögon är det finaste på djur! Tungan ute

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se