Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1826 ggr
mjuhm
0

OT - Sjukdomsavel på människor.

Haha, jag har tänkt på nåt ganska kul.

Men efterssom vi alltid ska avla på våra bästa djur osv, men vi männsikor "avlar" oss själva med sjukdomar m.m.
Om djuren styrde över oss, skulle det kanske vara likadant då? Att dem avlade på dem bästa människorna.

I våran släkt har vi en magsjukdom, djuren skulle nog inte avla på min släkt då. Haha, nån anna som tänkt såhär?

Och egentligen, VARFÖR avlar vi på dem bästa djuren?
Ja, nog vet jag egentligen varför, men asså. Vad är egentligen skillnad mellan oss & djuren som vi avlar på? Om ni förstår frågan..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[squash97]
0

jodå jag förstår och du har rätt det är ganka komisktTungan ute en vild gissning men antagligen är det för att (just hamsteravel) det finns "medusiner" för dom flesta människo-sjukdommar men hamstrar är vä svårare att bota från t.ex. en magsjokdom o.s.v. dessutom vill man välfå fram så fina färger,hårlag och friska hamstrar typ utan missbildningar m.m.

Linda3046
0

Jadå, det är ett intressant ämne. Men det är ju ganska självklart att man vill avla fram friska djur. Sjuka djur lever kortare, lider och behöver sjukvård. Den största skillnaden är väl helt enkelt att människor är "fria" att fortplanta sig som dom vill.

Sen har ju dom flesta en annan moral när det gäller djur. Djur avlivar man ju om de lider för mycket, medan människor försöker man ibland hålla vid liv in i det sista (vilket jag kan tycka är fel, min farmor hade verkligen ingen livskvalite de sista åren :/).

Mig skulle djuren också sätta avelsförbud på :P Eller… jag skulle inte ens funnits för mina förfäder skulle inte heller tillåtas para sig xD

mjuhm
0

#2 hehe, jag skulle inte helller ha funnits. Vi har faktiskt 4 släktsjukdomar. Vem vill avla på sånt?;)

Wand
0

Det har jag tänkt på jättemånga gånger! Senast häromdagen då jag gick runt och knappt kunde röra mig pga mina hemska höfter.
Både min mor, faster, kusiner och farmor har höftproblem, och jag ärvde såklart det. Och min pojkvän har extrema ledproblem han med, så jag kom på att om han och jag skulle få barn så skulle vårat barn få gå runt med kryckor som 11-åring ungefär. Hahahaha.

Det är lite sjukt ändå att det råder avelsförbud för att avla på djur med "defekter" (det är ju dock bra, så man medvetet stoppar sjukdomar) men att alla människor oavsett sjukdomar och problem får skaffa barn. Hmmm..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tinwe
0

Jag tycker det är rätt underhållande att tänka på sånthär och diskutera det.. Jag själv tänker ibland att om jag får barn med min pojkvän, och han har t.ex. dyslexi, diabetes, allergi eller någonting annat, så kommer ev. mitt barn få det, då är ju inte han bra "avelsmaterial"! xD Haha trodde bara det var jag som tänkte sådär..

Roligt att se att många andra har lekt med tanken att tänka "avel" fast med människor.. Tungan ute Mig hade man kunnat "avla vidare på", har inte direkt ärvt någonting "jätteilla", mer än att jag fick någon reflux som förstörde en av mina njurar när jag var bebis, men det är ju inget genetiskt överförbart.. Förvånad Sen har min släkt för övrigt bra livslängd vad jag vet.. hmm.. jag är okej avelsmaterial.. *jippi* xD

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

UlrikaD
0

Jag har alltid sagt att det är avelsförbud på mig.Tungan ute

Skulle aldrig i livet vilja föra vidare allergier, migrän, dålig rygg m.m. Och tänk om pappan också hade åkommor. Jisses, stackars barn.

Wand
0

Jag har en vän som har en ganska tragisk familj. För det första så har hon grov epilepsi, likaså pappan. Hennes pappa har också EDS (orkar inte förklara vad detta är, men det är en gräslig åkomma som oftast orsakar ett enormt handikapp) och sonen har ärvt denna EDS. Antagligen de två mindre döttrarna också. Hade mina föräldrar haft epilepsi samt EDS så hade jag hatat dem förevigt för att de förde detta vidare till mig och mina syskon. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Magda
0

hehe pappa och jag brukar skoja om att det borde vara avelsförbud på vår släkt. som tur är har jag inte ärvt några direkt fysiska åkommor som märks än iaf…

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har för mig att vi diskuterade detta ämne för några månader sedan. Men jag håller med!

Går en hel del ADHD i min släkt (jag har inte det), asberger, cancer m.m. Jag är frisk från dessa grejer hittils (hoppas jag). Eller jag har haft en sjukdom vid namn periodisk feber men det kanske inte är ärftligt.

Mig borde det vara avelsförbud på.

Men det är den där upplevelsen att vara med barn och föda ett barn. Det tycker jag är en rätt som ingen har rätt att ta ifrån en. Eller jag tycker att om man har en otroligt farlig sjukdom som kanske HIV elelr något så ska man inte bli med barn. Hellre adoptera då Glad.

Mvh Alicia.

jollycox
0

Det där har jag också tänkt på. Att man inte ska "avla" på folk med sjukdommar, allergi eller synfel Flört
Varför man väljer ut dom bästa avelsdjuren och inte bästa avelsmänniskorna är för att ingen styr över våra parningar, ingen bestämmer vem vi ska para oss med, men vi bestämmer över våra djur. Sen så parar sig ju djuren för att föröka sig men vi människor har ju skydd så det blir ju inte barn vid varje parning. Tungan ute
Jag skulle nog inte heller finnas för både mamma och pappa har ryggproblem och mamma har glasögon. Tungan ute

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Imasy
0

Om vi ser det ur en annan synpunkt. Var det inte just detta som Hitler försökte sig göra? Skaffa sig en perfekt arisk ras?

Ja alltså inte att han skulle avla på människor själv, men endast de med "godkänt-stämpel" fick leva, medans de med "fel" ursprung, handikappade, psykiskt sjuka mfl åkte in i gaskammaren.

AnnaCDSG
0

Jag har också funderat på det. Har mest jämfört med hundar och tänkt att hade jag varit hund och gått på mentalbeskrivning hade jag fått avbryta testet och ingen seriös uppfödare hade velat avla på mig med min ostabila mentalitet. Tungan ute Jag har social fobi och asperger som gör att jag har väldigt svårt för många sociala situationer, och vem vill ha ett sånt husdjur (husmänniska)? Oskyldig

Alltså borde det vara avelsförbud på mig.

[Emma--]
0

Men det finns nog heller ingen släkt helt utan sjukdomar.

mjuhm
0

Kollade med pappa, vi har: Poryferi, magkatarr, cancer, hjärnblödning, ADHD och sen går även urinvägsinfektion i vår släkt.

Satt faktiskt och diskuterade detta med min familj. Ett intressant ämne faktiskt.

[Cavalli]
0

Applicerar man selektiv avel på människor så säger man hejhej till nazismen. På tamdjur är det ju såklart önskvärt att få fram friska djur då vi kan styra mer över den processen =)

Denna kommentar har tagits bort.
Odette
0

Det där har jag tänkt på otaliga gånger, det är egentligen rätt stört hur man avlar på människor.. men grejen är väl att vi inte förökar oss utan känslomässig inblandning. Vi går inte efter den största, starkaste och "bästa" individen utan faller för någon och avlar med den (haha det är ganska roligt att prata avel på människor!)

De flesta människor har ju diverse sjukdomar bakom sig, men om man skulle göra som vi gör i djurvärlden när vi väljer partners så skulle man nog börja med att försöka avla på ett sånt sätt att sjukdomarna inte Dubbleras. T.ex om det ligger mycket cancer gener bakom mig, då bör jag para mig med en karl som har något annat bakom sig. Så att man försöker kringgå problemen så att avkomman blir så frisk som möjligt.

Men nej, i människo världen parar sig både det ena och det andra. Jag vet inte hur många gånger jag sagt att "dom där borde ha fått avelsförbud.." bara för att jag anser att en del inte ska ha barn! Men det finns ju inget avelsförbud på människor, suck ;)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Suskiv
0

Hos vilddjur sker processen med att endast de friskaste djuren ynglar av sig helt enkelt pga det naturliga urvalet. En blind vildhamster har ganska taskiga förutsättningar för att få föda och kommer duka under av svält innan den hunnit få en avkomma.

Men när vi tämjde vilddjuren så tog vi även kontroll över deras fortplantning och liv. Skadade och sjuka djur kan fortfarande klara sig tack vare modern medicin och en snäll husse. Den blinda hamstern kan överleva eftersom födan ligger still i en skål på samma ställe varje gång och då kan den även para sig och få ungar om vi tillåter den. Vi människor är även medvetna om vilket lidande sjukdomar och missbildningar kan leda till hos djur och därför avlar vi endast på de friska exemplaren.

När det kommer till oss människor så är det inte så enkelt. Precis som vilddjuren så styr vi själva över vår fortplantning och driften att fortplanta sig är så stor att det är få som är frivilligt barnlösa. Driften att fortplanta sig är så stor att de flesta av oss helt enkelt strunar i att våra gener inte är perfekta. Visst finns de de som avstår att skaffa barn pga genetiska sjukdomar eller som gör en prov på fostret alt seletiv IVF för att garantera att deras sjukdomar inte går i arv, men de flesta av oss ynglar av sig utan större tanke på vad som blir konsekvensen av att kombinera våra gener.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Michaela-N
0

För mig som är provrörsbarn så är det lite lustigt att tänka. Varför kunde jag inte blivit till på vanligt vis?

Är det så att det ligger en dödlig sjukdom som skulle förts över till barnet, och då säger kroppen att det inte är någon bra idé att skaffa barn?

mjuhm
0

#19 Vad menas med provrörsbarn?

Michaela-N
0

#20 Att jag kom till via provrörsbefruktning. Nu vet jag inte precis hur det fungerar men man tar ett ägg och spermier och sen befruktar man ägget med spermierna i ett provrör tror jag. Sen sätter man tillbaka ägget och låter det växa.

mjuhm
0

#21 Jaha, då förstår jag.

Michaela-N
0

"Vid en provrörsbefruktning (IVF) hormonbehandlas du och ett eller flera ägg hämtas från dina äggstockar och befruktas sedan av din partners spermier.

Själva befruktningen när ägg och spermier smälter samman sker i ett laboratorium. Ett ägg förs tillbaka till livmodern, ibland två ägg. En hormonbehandling görs för att livmoderslemhinnan ska kunna ta emot ägget.
Om det blir över ett embryo kan man frysa ner det ifall att det som förts in i dig inte blir en graviditet. Man kan även använda det nedfrysta embryot senare."

MaaariaS
0

Jag hade tur!!! Mina problem fördes INTE över till min dotter.Men jag skulle aldrig våga skaffa ett barn till.

Men rätt så roligt att diskutera sånt härSkrattande

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

goldenhamsters
0

Läste en gång att man dras ju till olika personer. Man dras ju ofta till andra människor pga av deras lukt (inte parfym, schampo, två m.m.). Alla har en unik doft. Har för mig att det har något med feromoner att göra eller nåt sånt.

Man dras till människor med en lukt som är så olik ens egen lukt som möjligt eftersom då får ens avkommer ett desto starkare immunförsvar. Kommer inte ihåg exakt varför barnen får ett starkt immunförsvar av att föräldrarna har olika lukter, men det är så det vet jag.

Och man dras ofta till människor som är lik en själv på utseendet.

Så omedvetet så "avlar" man fram människor med starkare immunförsvar för det mesta Glad.

Mvh Alicia.

Denna kommentar har tagits bort.
Candela
0

Det ÄR redan avelsförbud på mig och min sambo.. Från min sida i alla fall ;)

Hans mamma har ärftlig reumatism i hela kroppen, och min mamma har ärftlig reumatism i händerna. Jag lider av depression (obotligt och ärftligt, som har gått genom släkten) och min sambo har ADHD (vilket även hans syskon och föräldrar har)..

Jag vill ärligt talat inte för de generna vidare..