Uppfödare!
Har inte så mycket att göra för tillfället så startar denna tråd för er uppfödare! Reggade som icke reggade.
Har lite frågor jag tänkte kan vara kul att veta svar på.
Varför just det djurslaget? (Berätta om det är guld/dvärg)
(Fri text)
Vad tar ni först i aveln? (Temp är klart ett mycket viktigt alt. Så det är en självklarthet och finns inte mer under)
* Färg/Teckning/Hårlag
* Storlek
* Huvud
Varför har ni valt just den färgen ni avlar på? Vad vill ni förbättra/ändra?
(Fri text)
Hur ser den perfekta avkomman ut?
(fri text)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Varför just det djurslaget?
Jag valde guldhamstern just för att jag är mer för "större" djur. Sen såg jag guldhamster som mycket lugnare och trevligare utan att äns hälsat på en innan.
Vad tar ni först i aveln?
* Färg/Teckning/Hårlag
* Storlek
* Huvud [X]
Jag valde silvergrå troligtvis för att min första hamster var silvergrå homozygot, och färgen ser så härlig ut.
Sen är det inte många idag som föder upp silvergrå med största intresse då mycket creme och annat skit finns med i linjerna som bleker osv.
Det jag vill förbättra är att få ur så mycket creme det bara går i linjerna och till slut få en ren silvergrå stam med mörka och fina umbar.
Enligt mig är den perfekta avkomman stor i storlek utan att vara tjock. Ett nalle format huvud med stora runda "bollar" brevid nosen samt en mörk silvergrå umb med tjock och lång päls från huvud till svans.
/Nicole
*tass* Tycker det är intressant att läsa om folks uppfödningar och djur! :D
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan också svara, även om jag var en liten uppfödare barasom ska lägga ner.
Varför just det djurslaget? De är större, mer att hålla i. Dessutom är det fler som söker guldhamster.
* Färg/Teckning/Hårlag
* Storlek
* Huvud x
Jag tycker creme är en underbar färg! Det är en färg som blir mörkare med tiden. Tycker det är intressant att följa den färgen. Normalfärgat gillar jag tillsammans med umb eller rex, tycker det är underbart! Känns också som en riktigt naturlig färg.
Kraftigt stor, utan att vara fet. Brett nallebjörns huvud, fina ögon placerade lika långt från öronen som till nosen. Otroligt mycket päls älskar jag! Pälsen ska även var tät.
Mvh Alicia.

Nicolew, kul alternativ till tråd men tycker det är fel att uttrycka sig "creme och annat skit". Förstår vad du vill få fram men tycker man kan uttrycka det på ett mer seriöst och inte så nedlåtande sätt.
Mvh Ellenfyrkant
#4 Hehe förstår dig, men jag ser de som skit när de förstör :P
/Nicole

#5 Fast det är ju inte färgens fel. :) Det är ju ägarna som blandar in "annat skit" i silvergrå linjerna som inte har samma mål som du. Därför känns det ju lite fel att kalla färgerna för skit, tycker jag.
Mvh Ellenfyrkant
Jag menar det inte som om färgen är skit. Jag själv håller på m creme i liten skala. Menmen, nu släpper vi de :P Ber om ursäkt om ngn tog illa upp! hehe
/Nicole
*tassavtryck*
*tass*
Skriver ett inlägg jag med, även om jag inte är så aktiv just nu inom aveln. :)
Varför just det djurslaget?
Att jag valde just guldhamsteruppfödning var för att jag fastnade för detta djur någonting så enormt, var mitt första smådjur och jag tycker att det är otroligt roligt att alla har så olika personligheter! Sen gillar jag guldhamstrar mycket för deras storlek oxå, det passar mig bra. :)
* Färg/Teckning/Hårlag
* Storlek
* Huvud
(tycker även att hälsa är en viktig punkt här och egentligen vill jag välja alla punkterna ovan. Jag tänker inte kryssa för någon specifik då alla är viktiga för mig.)
Jag har tidigare valt att avla på cremebaserade färger, mitt mål var att börja med att föda upp offwhite, silversobel, vit osv i långhår. Men blev mer och mer intresserad för de svartbaserade färgerna med teckningar så har valt att satsa på svartbaserade färger såsom choklad och svart istället och med silvergrått vid sidan om på det, känns mycket bättre och jag vill avla på en färg jag tycker om mycket!
För mig så har jag en "dröm-avkomma" som ska vara lagom stor, mysig att hålla i. Den ska vara lugn och vara lite som en degklump i handen om ni fattar vad jag menar
Alltså helt avslappnad och sådär. Självklart ska den vara frisk och kry. Sen ska den ha ett sånt där underbart fint huvud, nästan som ett björnhuvud
Är det en hane ska pälsen vara långhårig och tjock, pälsen ska sträcka sig runt hela kroppen och inte bara på rumpan eller bara på sidorna, utan över hela, åh så mysigt
Är det en hona ska hon ha en kjol som fladdrar lite sött när hon går.. hihi
Min absoluta drömfärg är en choklad d.s eller en dove bandad.. så fint! :')
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
sätter min tass här för att se vad det finns för uppfödare 
10# Guu vad synd att du inte avlar fram vita längre…
Söker nämligen en vit guldhamster då jag fastnat enormt för just den färgen! (:
*tass* tycker detta är jätteintressant att läsa!:)

*Tassavtryck* :)
Paulina Borg
*Tass*
// Julia