I need help! - Färg & art..
Nu är det så att jag i några tidigare inlägg diskuterat om min dvärghamster Dantes väldigt konstiga uppfödare som sas först föda upp hybrider & campbells och sen födde hon tydligen upp vintervita.
Då fick jag veta av en tjej här på iFokus att vittecknad finns på vintervit. Lik brokad, fast ser ändå väldigt mycket annars ut. Och gemför man Dante med bilden, är han oerhört lik en vittecknad.
Men nu är det så att vittecknad är ju väldigt ovanligt, & om han är det måste ju typ hela hans släkt vara vittecknad?
Skulle nån söt kunna svara på ifall han är en vittecknad vintervit, eller en Hybrid med broken i sig?..
På bilden har jag försökt ringa in alla fläckar han har som jag aldrig sätt på en "vanlig" agoutifärgad dvärghamster.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror det är en Hybrid då vittevknat hos campbell är dominant men reccesivt hos vintervit, mest troligt att det är en dominant gen som "hängt med", i synnerhet när inte uppfödaren verkar ha riktig koll.
Mvh Ellenfyrkant
#2 Vad var det reccesivt & dominant betydde nu igen?..
Eller vilken av dem var vad?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 En dominant gen är en sådan som "slår igenom" oavsett vad partnerns bär på. T.ex. en vittecknad campbell paras med en icke vittecknad = bebisar kan få vittecknat.
Hos vintervit är den reccesiv, det är motsatsen till dominant. En reccesiv gen behöver komma från två håll, alltså både från mamma och pappa för att bebisarna ska bli vittecknade. Det betyder att vittecknad + icke vitttecknad = icke vittecknat (med bärare av vittecknat).
Att vara bärare är en annan del som vi inte behöver gå in på. Men det betyder att det kan räcka med 1 vittecknad campbell i hamsterns stam för att det ska "slå ut". Hos vintervit hade det vittacknade behövt att vara hos både mamma och pappa i alla led (syligt eller bärare)
Mvh Ellenfyrkant
#4 Okej, då förstår jag:)