Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningcampbells
Läst 1460 ggr
mjuhm
0

Parningsfrågor.

Nu känner jag själv att jag börjar bli jobbig med alla mina frågor om parning å blabla. Men nu har jag några, som jag tkr är viktiga, frågor gällande både vintervit och Campbell parning.

Jag har nu bestämt mig för att hoppa över min campbell-vv parning och istället satsa på rena linjer. Min "hybrid" visade sig tydligen vara en rysk vintervit.

1. Först och främst undrar jag ifall jag bör testa min campbell hona på diabetes eller socker i urinet innan hon paras? För isåfall gör jag det.

2. Finns det några färger man inte bör para gällande Campbell?

3. Vad är det viktigaste att honan får i sig under dräktigheten och medans hon har ungar, och kan ungarna äta exakt samma mat som mamman? Och vad är viktigt för ungarna att få i sig?

4. När honan är högdräktig, ska jag flytta henne till ett ensamt rum där hon får vara mer i fred så hon inte störs av alla andra djur när hon har ungar?

Det var frågorna, har säkert fler men kommer inte på dom nu. Frågar väl dom i efterhand.

Tack på förhand & alla tips man kan ge mottages med öppna armar!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1. Har du anledning att misstänka att hon har diebetes?

3. Näringsrik mat, extra proteinrikt

4. Det beror på hur mycket djur som finns runt omkring i det vanliga rummet och hur lättstressad hamster du har. Min hona hade sin kull i samma sovrum som där bodde 4 andra vuxna hamstrar och en hund. Men då är honan van att bo med de andra inkl. hunden. Vad som troligtvis stressar dem mer är totalt höga ljud och mycket rörelse runt buren. Så om du behöver flytta buren beror sig på hur hon bor nu.

För övrigt tror jag att din "vintervita" hane är Hybrid, men det vet du ju redan sedan den andra tråden vi pratade i.

Mvh Ellenfyrkant

mjuhm
0

#1 1. Nej, men för att vara på den säkra sidan. Och hon har gått ner en hel del, men det kan bero på nåt annat. Men vetrinären sa att det kunde vara bakterier & hon rekomenderade nån medecin så det är fixat.

4. Det finns två andra hamstrar, 2 marsvin & en kanin i samma rum. Och Liebe, min hona är i för sig vad vid mina djur & ganska lugn.

Ja, kanske han är. Den där uppfödaren var ingenting att lita på..
Men enligt hon var han inte det & hon ska ju prata med dom som har stamtavlorna.

mjuhm
0

Nån mer?

En till fråga: Ska jag motionera hamstern medans hon är dräktig/har ungar?

goldenhamsters
0

#3 En dräktig guldhamstrar rastar man som vanligt tills ungefär tionde dagen då man ska vara mer försiktig när man hanterar henne. Man ska låta henne själv kliva upp i handen. Jag brukar låta mina dräktiga honor få vara helt i buren efter att jag städat buren vid kanske 13 dagen.

När ungarna blivit 7 dagar gamla kan man låta henne springa av sig 10 min. Det brukar vara väldigt uppskattat av mina hamsterhonor med ungar Flört.

Mvh Alicia.

mjuhm
0

#4 Gäller samma för dvärg?

goldenhamsters
0

#5 Ja, fast dvärgar är ju dräktiga i fler dagar än guldisar. Hur länge ädr dräktig, är det 23 dagar? Glad Så några fler dagar kan man hantera dem. Men man ska ändå vara väldigt försiktig när man tar på deras mage.

Mvh Alicia.

mjuhm
0

#6 18 dygn är dvärgar dräktiga enlig 118800 ^^. Och enligt fler.

HamsterMarie
0

Dräktighetstiden är ca 18 dygn för Campbells och vintervita, och ca 20-22 dygn för Roborovskis och kinesisk.

Geishas
1

I SHF och vår dvärghamstersektion så rekomenderar vi alla uppfödare att testa sina avelsdjur för socker i urinen innan ihopsättning.

mjuhm
0

#9 Bra, då gör jag det :).