Väldigt konstigt?..
Jag har skrivit många inlägg på iFokus om min "hybrid" Dante som nu helt visade sig vara en renrasig rysk vintervit. Jag hade pratat med hans uppfödare och hon babblade om att hon föder upp hybrider och Campbells. Men idag när jag ringde var hon inte hemma utan jag pratade med hennes mamma istället. Hon började prata om hennes dotters uppfödning & då sa hennes mamma, som då var vetrinär & kunde massor om hamstrar tydligen, att hennes dotter endast avlade, eller födde upp, rysk vintervita. Jag frågade då varför Dante hade så himla konstig "teckning". Stor vit fläck och en massa fläckar. Hon sa då att hon inte visste riktigt varför. Nu senare på kvällen fick jag prata med dottern och berättade då vad hennes mamma sagt, och då sa dottern, eller uppfödaren:
- Jag föder endast upp rysk vintervit.
Nu vet jag inte vad jag ska tro. Ena stunden är han Hybrid & andra stunden rysk vintervit? Jag fattar ingenting & uppfödaren verkar ju helt knasig?
Jag vet vilka hans föräldrar är, endast vad det heter & så, inga färger, art, ras å blabla. Jag är fortfarande helt förvirrad och fattar ingenting.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja det verkar ju lite märkligt att de själva säger olika saker, kanske vet hon inte själv helt enkelt.
Men då är det ju bättre att säga att man inte vet, att man endast avlar på de djur man tycker är fina.. oavsett ras. Än att ge ut osäker och felaktig information.. förstår inte riktigt det resonamanget.
Tycker själv det är ett gissel det där, varav jag endast tagit mina vintervita från en uppfödare som Vet haha. Du kanske får lämna in ett plodprov på honom å skicka till någon genbank? Vore coolt om det gick göra så, då hade man fått det svart på vitt en gång för alla 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Oj det var väldigt konstigt.Jag har köpt min "vintervita dvärgis" från en djuraffär. Här om dagen läste jag att dvärghamstrar som djuraffären säljer brukar vara hybrider fast att de skriver att de är renrasiga vinervita. Jag hade tänkt att ta en kull på henne. Nu blev jag lite "orolig" ,tänk om hon är en Hybrid ?? Vad ska jag göra, någon som kan hjälpa mig?
MVH Wilma
#2 Parar jag honom och det kommer upp fläckiga ungar är han antingen Hybrid eller campbell då teckningen heter broken.
#3 Vissa djuraffärer föder upp eller tar in från grossister & det är dem hamstrarna som brukar vara hybrider. Andra djuraffärer kan vara väldigt seriösa och duktiga och veta raserna :)
På bilden syns det tydligt att han inte är en campbells.
Så i så fall om det kommer fläckiga ungar är han en Hybrid då chansen att du hittar en hona som är bärare av den recessiva vitteckningen som vintervita har är minimal.
Lotta
#6 Hur syns det?
Båda föräldrarna måste inte ha teckningen broken för att det ska uppkomma i kullen. Det räcker om ena har det i släkten eller att den har själv den teckningen. Dock är det omöjligt att få upp broken om man parar han med en vintervit, men inte med en campbell. Är inte riktigt säker på att det jag skriver stämmer helt korrekt, de är bara vad jag hört.
Det stämmer inte det du skriver, parar du en Hybrid agouti broken med en vintervit så blir det hybrider där några blir broken.
På vintervit finns det en vitteckning som ser ut som den din hamster har men den är recessiv det betyder att båda föräldrarna själva måste vara vittecknade eller bära på genen för att kunna få avkommor med vitteckning.
Det syns tydligt på huvudet men även färgen.
Om du vill veta mer kan jag lägga upp bilder på både agouti vintervit, agouti campbell och agouti mottled/broken campbell.
Har tyvärr ingen agouti vittecknad vintervit så det kan jag inte visa dig.
Lotta
#8 Fast jag har också hört det som mjuhm säger..
Jag parade min Hybrid Hassel (agouti broken), med min vintervita hona Kokos. Det blev 9 ungar och ingen brokad..
#9 Vintervitas vitteckning är recessiv som Geishas säger. Hybrider kan ju också ha den recessiva genen och inte den dominanta från campbells. Därav blir det inget vittecknat i kullen om inte den andra föräldern också bär på det.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#8 Det var nåt nytt.. Enligt shf är det endast campbell som kan bära på den teckningen, inte vintervita.
Nu fattar jag inget.. 
Enligt SHF så är inte vitteckningen upptagen i standard, det betyder inte att den inte finns.
Jag sitter och reviderar standarden med några uppfödare men det tar tid och att sätta en standard på en variant som inte avlas med bland de registrerade uppfödarna känns inte helt ok alla gånger.
Men finns ett intresse av teckningen på de rena vintervita och det plötsligt skulle börja födas ungar med teckningen ja då skulle det vara annorlunda.
Lotta (som för övrigt är ansvarig för SHF's Dvärghamstersektion)
#11 Campbells kan inte bära genen då den är dominant :) Föräldrarna måste vara det själva för att ungarna skall bli vittecknade.
Jag har lämnat bild på en vv med vitteckning här till iFokus under dvärghamsterfärger tror jag artikeln hette.
Ojdå, nu har jag verkligen lärt mig något nytt, de här hade jag ingen aning om! 
#14 Kan du länka artikeln?
Puttat upp artikeln :)
#17 Det är svårt att säga eftersom han inte har en känd stam, så mest troligt Hybrid.
#18 "Uppfödaren" sa ju rysk vintervit och jag ska nog kolla in föräldrarna och så, samt ta ett snack med uppfödarna som har varit så korkade. Återkommer isåfall senare.

Då han saknar stam finns inga garantier för att han är renrasig oavsett vad de säger. Och när de säger olika kan man ju verkligen börja fundera.
Mvh Ellenfyrkant
#20 Kanske det..

#21 Så är det ju garanterat, därför finns ju finessen ed att registrera individer med stamtavla.
Mvh Ellenfyrkant
Eller vadå saknar stam?
Menar ni/du att jag/uppfödaren inte vet vilka hans morföräldrar, föräldrar, syskon, mostrar å hela rubbet är?
För det vet jag, han är ingen stamtavla och är inte registrerad, men jag vet föräldrarna och allt. Dock inga färger med det ska jag fixa så jag få veta.

#23 Det spelar igen roll om man vet vilka föräldradjuren är, när ingen stamtavla finns registrerad långt bak i tiden finns ju inga garantier för att det r 100% vintervit, eller vilken art det nu gäller. Det är som att ha en hund t.ex. rottweiler som endast är reggad i jordbruksverket ej i SKK och para med någon annan rottweiler, då kan inga ungarna registreras och därför finna inga garantier dör att det är renrasig rottweiler eftersom stammen inte finns registrerad. Problemet med detta inom hamstervärlden är att alla djur kan registreras även om de saknar stamtavla, vilket leder till att även de djur med stamtavla saknar 100% garanti för att de är helt och hållet vintervita eller campbells. Men saknar de stamtavla ö.h.t. är risken stor att de är hybrider. Sen kan man ju ha egna teoriet och gissningar men då är det en annan sak. Så även o du vet vilka mamma och pappa är så garanterar inte det att de själva eller deras föräldrar i sin tur inte är hybrider.
Mvh Ellenfyrkant

#25 Nej det tror jag nog inte. Men det finns säkert hybrider i vissa linjer kan jag tänka mig. Beror på vilken koll man har på stammen, om stammen t.ex. bygger på viltfångade och om man därefter vart jättenogrann med vilka djur man "släpper in" i linjerna så kan man mycket väl hålla linjerna hela "rena" så att säga. Men visst är risken hög att lite Hybrid "blod" hänger med i vissa linjer även om de till största del är vintervita, såpass att det inte syns om det finns ngt campbell i. Dey är ju just det som är det luriga när man kan regga djur som man vill trots att de saknar stam.
Mvh Ellenfyrkant
#26 Det var himla krångligt.. Jag pratade med uppfödaren för bara någon timme sedan, och hon visste att Dantes mormorsmor eller vad det nu var samt farfar & en till lite längre bak hade stamtavla. Så hon skulle höra med dem som var deras ägare.
Dessutom gav jag henne en liten utskällning för att hon sagt nå helt annat från början och hon bad så mkt om ursäkt. Varför hon sagt Hybrid & campbell, vet jag inte.
Nästan hela Dantes stam är vittecknade, är inte det grymt ovanligt?..
Såhär långt vet jag:
Mamma: Nelly
Rysk vintervit agouti vittecknad.
Pappa: Dumbledore II
Rysk vintervit agouti vittecknad
Farmor: Oliwia
Rysk vintervit agouti vittecknad
Farfar: Dumbledore
Rysk vintervit agouti vittecknad.

#27 Vittecknat hos vintervit är reccesivt och därför väldigt ovanligt. Hos campbell däremot är det dominant. Därför är ju risken ganska stor att du trots allt har vitttecknat campbell bakåt i leden.
Mvh Ellenfyrkant
#28 Ja, det måste vara det. Men isf kanske han typ är 99 eller typ 95% vintervit..
Jag som kanppt visste om att det fanns vittecknat förns Geishas berättade det.
Okej, han har campbell vääääääldigt långt bak i stammen, men resten är vintervita. Jag tror faktiskt inte att så många i hans släkt är vittecknade, men om Dante är det, måste det ju vara så.. Asså allt blir så himla konstigt. Nästan alla i släkten har iallafall agouti & det finns sapphire hos hans farfar & farfarsfar.
Jag litar verkligen inte på den dära uppfödaren. Och hon bor en bit ifrån mig så jag har inte möjlighet att åka till henne. Möjligen att hon kommer. Hon säger så mkt som inte stämmer så det slutar med att hela mitt huvud blir full av en massa tankar..
Kanske han är Hybrid?.. Jag vill inte ens tänka på det då jag inte vill slösa bort Dantes otroliga temperament bara för att han är Hybrid & inte kommer paras för det.
Haha.. Kanske jag ska prata med uppfödarens pappa? Han borde kanske veta vad sin dotter håller på med. Eller att jag pratar med hennes mamma, för hon verkar ha koll. ELLER SÅ STRUNTAR JAG I ALLT. 

#31 När du får höra så olika saker är det nog ingen idée att ha mer kontakt med den uppfödaren, när de verkar ha så dålig koll.
Det finns massor av hamstrar med bra temperament så även om du tycker att han är speciell finns det fler "rena" individer att få tag på med bra temperament som lämpar sig för avel. Men det inte sagt att du absolt inte bör avla på Dante bara du är medveten om vad du gör och informerar ev. framtida köpare om hur osäkert det ser ut i stammen.
Mvh Ellenfyrkant
#32 Jag struntar i det.
Jag kanske inte kommer avla på honom, men jag kan iallafall ta någon kull & spara allihopa, fast det beror på hur många det blir. Har ju både tid & plats för fler hamstrar & jag har miljoner saker att använda till hamstrarna då jag har haft 17 hamstrar sammanlagt då jag var mindre.