Hamstrar ska väl inte låta som marsvin?
Hjälp snälla idag upptäckte jag att min hamster Elon lät som ett marsvin i buren och att det tjuter i hans näsa . Snälla säg inte att han har blivit förkyld :`( .
kan någon snälla svara?
Försök se till att han har det varmt lägg in massa toapapper som han kan boa med. Och se till att han inte står i drag.
Du kan även ge honom lite ljummen gröt så han blir lite varm. Havregrynsgröt eller bebisgröt.
Och se till att han får i sig lite frukt, äpple eller så (inga citrusfrukter).
// Sofia
#2 tack så jätte mycket ,min syster sa bara att dom brukar låta så . Men jag har lagt in jätte mycket papper till han och han står inte i drag :)
Låter som han är förkyld faktiskt. normalt sett brukar det inte låta ur nosen på dem. Har du sett om han är snorig eller att han nyser/hostar?
#4 han nyser lite, men han är nt snorig.
Se till att hålla honom varm och inte utsätta honom för stress eller liknande. Blir det värre- åk till veterinären. En hampis kan insjukna rätt snabbt även av en vanlig förkylning.
Hoppas han blir bättre snart :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#6 tack så mycket för alla svar. Vi ska till apoteket om det nt blir bättre och köpa näsdroppar .
näsdroppar? det kan du inte ge till en hamster. Man ska aldrig medicinera ett djur själv utan en veterinärs råd. Det kan sluta oerhört illa.
// Sofia
Nä, verkligen inte! Vet ju själv hur j*kla ont de går i halsen av nässpray/droppar.
Blir de inte bättre så är det veterinär som gäller inget annat!
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Hamstar som får näsdroppar blir förgiftade och nosen vittrar sönder innuti pga att det är så starkt.
Man får INTE ge mediciner eller andra saker till hamstrar utan veterinärens godkännande!!!!!
okej , . ska vänta och se om han blir bättre.
han piper inte nu mer. Jag vet nt varför han gjorde det . Han kanske känner sig ensam . Han går ju trots allt själv i buren .

Är det en guldis eller dvärgis
#13 det är en dvärg:) jag vet att dom ska vara minst 2 och 2 men han fungerade inte bra med någon annan hamster i djuraffären och han hade ärr efter slagsmål :(. så jag ville inte ha han med någon annan. Men vi har en gammal, gammal hamster som han brukar få nosa på :) den hamstern är 3 år :P
En av mina hamstrar Bob tror jag har blivit lite små förkyld. Lite snorig och låter litegrann som han drar int snor i näsan. Nyser ibland oxå. Hursomhelst så står han varken i drag eller så. Så jag förstår inte hur han kunnat bli förkyld, om han nu är det.. Han bor tillsammans med sin lille vän Gustav, och jag är väldigt orolig över att Gustav oxå ska bli förkyld.
Jag är inte säker på att han är förkyld, som sagt. Finns det några andra symtomer än snorig nos och läten? Och kan Gustav påvärkas av Bobs förkylning? Har gett honom lite ljummen gröt, men finns det något mer som jag borde ge?
Tacksam för svar!
kram /therese
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Han kan också vara allergisk mot bottenströet. Prova byta till toalätt eller liknande.
// Sofia
okej tack. Har faktiskt bytt burmaterialet efterssom dom inte hade de jag brukade ha på djuraffären.
De är väl inte farligt å byta?
kram / therese
Föresten!
Väldigt många använder typ kartongmaterial som botten på buren. Jag använder sågspån. Vilket är bättre?
kram/therese

#17 Det är ingen fara att byta sålänge bottenmaterialet är lämpligt.
#18 Vilket Bottenmaterial som är bäst är en smaksak. röva dig gärna fram. Men STL-strö (kartong) har bättre uppsugningsförmåga.
Mvh Ellenfyrkant
#19 Men uppsugningsförmåga bryr jag mej inte så mycket om då jag tar bort deras avföring varje dag.
Sen vet jag att man inte ska ha kutterspån, så det har jag inte heller.
Hej.
stoppa aldrig in papper och toarullar i buren.
hamstern tuggar på det och stoppar ner i kindpåsarna. sen får den inte upp det därifrån. och då blir det äckligt. för efter ett tag blir det mögligt där inne och luktar fan. och då får man åka till vetrinären och ta upp det.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#21 Väldrigt många har både papp och papper i buren utan problem. Vad tycker du man ska ha för bomaterial om man inte har toa/hushållspapper?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#18 Sågspån är skit för det är så dammigt! Hamstrar som är extra känsliga mot dam kan utveckla svår allergi med rinnande nog och hosta! Byt ut sågspån mot alm/asp spån istället. Det är inte dammig och inte så fin. Ser lite ut som flis. Man kan även använda papperspällets och träbaserad pellets som Bottenmaterial.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Hamstervadd skall man hålla sig borta från eftersom det är rena dödsfällan,precis lika farligt som ett plasthus. Dessa 2 borde tas bort från sortimentet och borde inte alls sälgas över huvudtaget.
Däremot är ett trähus det rätta alternativet om man vill att sin hamster skall ha ett hus,eftersom trä andas,vilket plast INTE gör.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Min hamsters näsa pep pga.. att han hade varit i slagsmål för ca 1 år sen och då bet hamsterna av halva näsborren så det var när näsborren höll på att läka , det var därför hans näsborre fladdrade :)
Denna tråd är från januari, så ni vet :) #21 Ang. Toapapper och kartong så är det det bästa eftersom det löser sig i vatten och skadar inte hamstern om den får för sig att äta det. Att de stoppar det i kindpåsarna är helt normalt, skulle det däremot lukta illa så skulle jag mer gissa på en infektion i kindpåsen eller så. Jag har haft toapapper som bomaterial i flera år åt alla mina hamstrar (över 50 st sammanlagt) och har aldrig varit med om att det skulle lukta illa eller vara dåligt för hamstern på något vis. Så är lite nyfiken på vad för bomaterial du vill att man ska använda?
// Sofia

#25 Så det var vad som orsakade ljudet? Hur kom du fram till det? Uppsökte du veterinärvård?
Mvh Ellenfyrkant
#25 ja det gjorde jag men dom gjorde inget , så han fick ligga på en handduk i 2 veckor så fick vi mata han , ps han hade sår på magen och vid ögat :( men han mår bra nu och är världens goáste :)