Para mina hamstrar?,
Hej, jag heter Thanya och jag är ny här på iFokus. Jag har två hamstrar, köpte en idag :) Båda är sibirisk dvärghamster, den ena är ca. 1,5 månader gammal och den andra ca. 1 år gammal. Hanen är äldst. Jag tänkte para hamstrarna men det är fösta gången. Vad jag har läst så måste dom vara iaf 3 månader gamla,stämmer detta? Snälla kan ni skriva allt ni vet om hamsterparning/avel?
//Thanya :)
Minst 5 månader ska honan vara. Jag är lite rädd att hanen kan vara steril pga. åldern. Mitt tips är att du letar runt lite i artiklar och gamla inlägg här.
#1 Tack för hjälpen! Det ska jag göra :)
#1 Minst 5 månader?? Nej, minst 3 månader, helst 4 månader.
Sen ska man inte para en för gammal hona så hon bör sätta ihop dom när honan är ca 4 månader. En 1 årig hane går bra, men det kan ta ett tag om han inte parat innan.
Sen bör du vara säker på att dom är av samma ras. Har du bilder på dom?
Det finns en artikel om vintervit avel. Kolla bland artiklarna.
#3 Jag har läst lite artiklar och ja, jag är säker på att dom är samma ras. Jag frågade i båda affärerna vad det var för ras, och jag har vänner som också haft hamstrar (som är säkra på att dom är av samma ras). Men när hon är 3 månader så är han ju nästan 1,5 år gammal! Kan man ändå para dom då? :)
#4 Ja, du kan para dom då om hanen verkar vara i bra form. Även om hanen är gammal så ska man inte para honan för tidigt….så vänta till hon är minst 3 månader.
Annars kan du ju låna in hane om han är skruttig. Vart bor du?
#5 Jag bor i Skåne, nära Helsingborg.
#7 Då har du ju minst en uppfödare i närheten.
Schniigel föder upp i Skåne.
Ouups!
Där blandade jag ihop det lite (:
4 månader ska de vara.
#9 Okej :)
#10 Ja x)
Puttar upp tråden eftersom du valde att sätta ihop dom trots våra råd om rekomendationer.
12# Neej, jag ska inte sätta ihop de ännu. Jag ska vänta i 3 månader till som jag skrev innan… Du låter lite irriterande när man läser inlägger.. E du arg ? Förlåt om du eller ni e det …

Skriver i denna tråden också.
Du satte ju ihop dem, skrev du ju i den andra tråden. Vilket folk här sa att du absolut inte skulle göra.
Du ska inte låta dem träffas överhuvudtaget när hon är så liten.
Ingen som är arg, men folk blir kanske lite ledsna när de ger bra råd och så gör folk tvärtom iallafall.
#13 Nej, jag är inte arg. Jag hänvisar dig bara till avelsrekomendationerna. 
jag ska också börja föda upp iskåne men behöver hjälp med parningen:) jag bor i åstorps kommun så vi bor rätt nära varandra.
måste bara få fråga, vad vill du få fram med parningen? Är hamstrarna köpta från djuraffär? Vet du inte vilka sjukdommar och dylikter som dom bär på?
Kan bli mycket svårare att sälja hamsterbebisar som man inte har en aning om än att sälja några som man vet stamtavla och sånt på. menar inget illa men har märkt att många har börjat avla på djuraffärsdjur. Vilket jag tycker är ganska dåligt.
somsagt inget illa menat med det här, men kanske bra att ta sig en funderare?
//Tova & Gnutta
#17 Tycker jag absolut inte. Varför inte avla på djuraffärsdjur?
Många vill ha djur som sällskap och tycker det viktigaste är att djuren är trevliga och friska, sen om de inte har stamtavla eller kanske lite ful färg inte spelar någon roll. Som jag till exempel.
#18 Men där hamnar du lite i ett kluvet läge… Hur vet du att djuraffärs djuret är friskt? Jo, självfallet kan du se om ditt djur är friskt. Men kullsyskon? Föräldrar? Samma sak med mentaliteten.
Jag är inte emot zoohamster avel, men stödjer den väl inte fullt ut heller.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#19 Man kan ju inte heller veta om ett djur med stamtavla är friskt heller bara för att det har stamtavla.
Som i tex. Dromprinsens kull. En unge med stamtavla fick svansknyck. även fast ingen av föräldrarna har det.
#19 det var sjukdomarna jag syftade på. Man vet aldrig vilka dylikter och sjukdomar som hamstern bär på.
#21 Du menar att man har koll på alla sjukdomar när den har stamtavla?
#20 Självfallet kan man aldrig garantera ngt. Men jag anser ändå att de är bättre med dokumentering. En hamster "består" inte bara av mamma/pappa, man måste hålla koll på 3led. (Yttrar mig inte om nämnda kull, vet inget om de ungarna eller deras stam.) utan säger bara rent allmänt.
#21 Jag vet vad du syftade på så jag utgår ifrån att svaret inte gällde mig, eller?
--------------
#23 Tycker du stamtavla säger så mycket då? Färg och namn.
#24 Jag syftar väl inte på själva pappret! Utan jag syftar på allt som kommer tillsammans med känd stam.
Jag tänker inte argumentera mera. Utan hänvisar endast till tråden Efterlysning! Hur ska man kunna göra sådan om man endast vet t ex att mamma heter Pippi & pappa Pluto, ingen aning om resten av stam.
Men nu ids jag inte bry mig längre, jag vet var jag står i frågan o det är inte på samma ställe som dig. Så enkelt är de.
--------------
#25 Jag förstår inte varför du inte vill diskutera. Är det för att det inte har något med tråden att göra så kan vi ta det via PM.
Jag tycker detta är mycket intressant.
#22 nej, emn från djuraffär vet man ingenting om djuren. Medans om man köper från nån som har koll på släkten så vet man oftast om dte finns några sjukdomar
#27 Koll på släkten i tre led har man. Men man har ju ingen aning om det döljer sig något annat.

#28 Har du stamtavla så har du ju koll på mycket längre än tre led. Och med tanke på att man registrerar sjukdomar, sternumkrok, svansknyck osv så kan man ta kontakt med stamtavleansvarig och fråga vad som ligger bak i släkten.
Har man tillgång till stamboken online så kan man söka själv.
Naturligtvis rapporterar inte alla in, och ibland vet man kanske inte vad hamstern dog av. Men det är ändå så väldigt mycket mer info att få med stamtavla än djur man har absolut ingen aning om var de kommer ifrån.
Eller om de är köpta från zoo, så kan man i många fall räkna med att de är inköpta från Imazoo. Där kör de ju inavel rakt av. Och då är det klart….då vet man ju det.
Sen om det var så jättebra är ju en annan sak….
hanen ska vara lite äldrer en honan och honan ska typ vara 4-5 månader

Men seriöst hur ska du kunna driva en seriös uppfödning när du köper djuren från djuraffär där de parar syskon med varandra också blir det stor risk att det blir en massa gömda sjukdomar och missbildningar.
Det finns inte en hamster ras som heter sibirisk och svara inte jo djurbutiken säger det.
Oansvarigt att tro att para hamstrar är hur lätt som helst. Visste att du honan måste ha specialkost att man inte ska röra ungarna inte ta fota och en massa andra saker använder du dig av hamster vadd saltsten eller kalksten hamstrar ska ha färskföda. Varje dag såsom ris,kött ,sallad mm.
De ska även springa i aktevetibgs hage 1 timme per dag eller fritt i rum
Skärpning hamstrar är riktiga individer och skulle du vilja paras med ett syskon så att ni får barn som är missbildade med sjukdomar som sedan får barn med andra sjuka handhar då blir de barnen också sjuka

Jag tycker inte du verkar särskillt erfaren av hamstrar. så erfarenhet tycker jag du ska skaffa först, av hamstern som art inte genom att prova sig fram inom avel. Avel är en viktig del där uppfödaren bär ett mycket stort ansvar.
Tycker inte heller man bör avla på hamstrar där man inte känner till dess bakgrund och härstamning. Jag har själv två "sibiriska dvärgvhamstrar" hemma som är i god ålder att avlas på med kommer aldrig låta de gå i avel, trots att de är gosiga och trevliga… För jag har ingen aning om ifall de är bärare av genetiska djukdomar, om de har inavel bakåt i släkten eller what so ever.
Mvh Ellenfyrkant
Oj, här hettar det till 
Grejen är att man oavsett vart djuren kommer ifrån- bör ta reda på lägsta parningsålder,rekomendationer kring avel, vanliga sjukdomar inom arten, parning, dräktighet, förlossning och gärna ha lite kött på benen innan man sätter ihop dem.
Det finns skilda meningar kring zoodjur av en anledning. Det är inget som klankar ner på någon om man vill ta en kull på ett djur som kommer från djuraffär för de kan vara minst lika underbara som vilken hamster som helst. MEN. Man har inget som helst att gå på vad gäller ev. inavel i linjerna, sjukdomar och ärftliga defekter osv.
Det handlar tyvärr inte bara om en enda kull.. man måste även ha i åtanke att rätt vad det är så vill någon köpare ta en kull på någon av avkommorna, och därmed går arvet vidare. Det kan ju ta flera generationer innan man märker om det finns några konstigheter i släktet..
Många vet inte vad de ska titta efter vad gäller bra avelsdjur osv, det tar tid. Tycker alltid det är bra att folk frågar innan de går och sätter ihop hona och hane, det kan handla om djurens liv. Så man bör ha koll på vad det innebär.
Till Trådskaparen- gå in och titta på Svenska Hamsterföreningen så ser du vad de har för rekomendationer kring avel. De har mycket bra riktlinjer! 
#20 Jag kan bara säga såhär; man kan aldrig veta med 100% vad som blir i en kull, oavsett härstamning. Men genom att man har dokumenterad bakgrund på sina avelsdjur så finns det iaf en chans att inte dubblera dåliga anlag. Det är ingen här som säger att djur med stamtavla är mer värda än de utan, det är ingen som säger att de med stamtavla är felfria. Men du måste försöka se skillnaden- möjligheten! Det är mycket info som försvinner genom djuraffärerna, som säkerligen hade varit mycket intressant att se 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Är någon av er medveten om att tråden är från maj?
--------------

#29 Håller helt med. Därför jag valde att köpa från uppfödare först och främst för att veta att jag med mycket större säkerhet än från en zooaffär får tama, trevliga och friska djur. Då får man även se hur uppfödaren behandlar sina djur och att de aldrig säljer ungarna för tidigt.
#27 djuraffärer som föder upp på fritiden? de djuraffärer som tar in från uppfödare? de borde väl veta något iallafall?
#31 det låter på dig som att missbildade eller sjuka människor inte borde få skaffa barn. fotta utan blixt när hamstrarna är en vecka gamla, är väl inga problem? det har inte skadat mina iallafall, fast så ska man ju inte tänka. Sallad går bra sålänge det inte är isbergsallad, för det innehåller bara fibrer och vaten och ger då djuren onödig bukfylla. Sibirisk dvärghamster är ett slangord.
alla som började sin avel, började ni med zoohamster eller privatuppfödd?
Mvh
Mig
#34 Nääe.. det missade jag, varför puttar folk Gamla trådar så man går på niten att svara trots att de är mega gamla phhh ;(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
min hona är snart 1år killen är några månader kan de para sig ????
sara gärn ajag vill veta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hanen riskerar dock att få en hjärtattck om han är 1,5 år om han paras. Speciellt om han inte är i bra form.
#39 Om din hona är 1 år så är hon för gammal för sin första kull. Honan ska vara minst 3 mån, rekomenderat 4.
#40 5 månader gäller på hanen också numera :) Honan ska vara minst 5 månader.
// Sofia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#41 Fast det är dvärghamstrar hon har