Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3976 ggr
Mimmz
0

Hamsterboll?

Vilken storlek på hamsterboll ska man ha till en guldhamster? Jag funderar på en gul, men jag tror den är tänkt till råttor, funkar den ändå? Diameter 25 på den.

TildaH
0

Strl borde räcka, men det är mkt bättre om du skulle kunna göra en lekhage åt henne, så att hon får använda huvudet o undersöka, händer inte så mkt spännande inne i bollen.

Dessutom har jag för mig att man inte bör använda bollen längre än ca 15min/dag, vilket är lite kort aktivering för en hamster. Gärna 1timme/dag, eller ännu mera om möjligt.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Mimmz
0

#1 Hur gör man lekhagen då..? Tips? :)

TildaH
0

Själv är jag mera bekväm, har byggt om hela rummet till lekhage, har täckt för elementet o stoppar böcker mot dörren, sedan är det klart för att leka. Annars har många stora "lådor" som de byggt i trä o fyllt med leksaker.

Leta här på Hif, finns jätte många trådar i de ämnet.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Mickvor
0

Jag lägger ut en massa leksaker och prylar i badrummet och stänger dörren, finns inga små hål och grejer han kan försvinna in i där och inte heller något som kan skada honom, så det är perfekt :) Har även en stor kartong med prylar i som han får vara i ibland…

Mimmz
0

#3 Jo jag kom på att jag har låda som är riktigt bra för hamster-lekar, dock måste jag säkra den först då det är skruvar som sticker ut på två ställen.

Är det giftigt om de gnager på lackat trä..?

#4 Okej, mitt badrum funkar inte till lek då badkaret är en bit ovanför marken och hamstern skulle kunna gömma sig där, dock skulle jag aldrig kunna få fram den om den sprang under där, dessutom är själva badrummet pyttelitet och riktigt trångt, inte bra för hamsterlekar :/
Badkaret vet jag att man kan använda för det. Fast jag har 3 katter i resten av lägenheten förutom mitt rum, så jag vill helst ha min hamster inne i mitt rum, borta från kissekatterna =)

Ellenfyrkant
0

#1 Rekommendation på tid i bollarna är 30 min. (står på den nya motionsbollens förpackning). Glad Vet dock inte om det är per dag eller användningstillfälle ?

Mvh Ellenfyrkant

Be-Bopz
0

15 min räcker gott för en hamster att vara i boll, men som det tidigare skrivits så är en hage att föredra.

Jag har lite svårt att följa rek som olika företag skriver på sina förpackningar, kolla bara hamstervadd mm Obestämd

Mexxie
0

Alltså… enligt mig är det ganska grymt att stänga in en hamster i en boll, speciellt när den är färgad. Man ser bara gult. Och dessutom, när man springer och inte orkar mer så måste man fortsätta för annars flyger man iväg.

ellaaannnn
0

#8 hoppa du in i en boll som är färgad och du inte får stanna och känn hur det känns :P

Jag hade en sån boll, en grön men vad jag och min pappa förstod var att hon sprang in i väggar och bordsben och allt möjligt. Förstod att hon försökte göra sönder den för att få komma ut därifrån haha. Hon gjjorde sönder den och vi fick slänga den. Hädanefter köper jag aldrig boll till min hamster. Vi har låtit säkerställa lägenheten så hon får springa fritt i 30 min sen in och äta mat och dricka vatten.

Min erfarenhet är att hamstrar nog inte gillar bollar. Om ni ser dom krocka med allt möjligt så gör dom så för att få sönder den och komma ut.

Min åkte in i väggen sen backade hon och sen sprang hon in i den igen oc´h backade igen osv osv osv hahaha det var roligt men hon gillade inte den.

Ellenfyrkant
0

#7 Helt sant, man får använda eget vett.

#8 Hamstern tvingas inte springa. Min hamster har sovit i sin boll.

Mvh Ellenfyrkant

Mexxie
0

#10 När den väl har börjat går det inte att sluta när man vill.

Ellenfyrkant
0

#11 Inte om man placerar bollen på en enorm tom yta med slätt underlag. Men ofatst ser inte platserna ut så där man sätter sin hamster i bollen utan det finns nog i det flesta fall en möbel, matta, gardin eller något som hamstern kan få stopp på bollen emot.

Mvh Ellenfyrkant

Mexxie
0

#12 I de flesta fall kanske. Men vi har en valp hemma vilket betyder inga mattor eller gardiner som valpen når upp på.

Ellenfyrkant
0

#13 Orkar inte diskutera alla möjligheter eller problem. Var och en gör som den vill och man ska givetvis göra på det viset som känns bäst för varje individ. Min hamster verkar gilla bollen så hon får behålla sin iaf. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Be-Bopz
0

När jag har i bollen, vilket är MYCKET sällan då jag har hagar till mina, men ibland måste burar städas när det är fullt i alla hagarna, men när de väl är ute som sagt så springer de så fint från rum till rum, inga problem, visst stöter de in i väggarna men mycket sällan faktist.

Har den största bollen som de nog är en råtta på förpckningen, funkar super till en hamster då de inte behöver böja på ryggen.

amandapi
0

jag har bollar här hemma och en del av mina hamstrar gillar den, andra inte alls. Men visst kan iaf mina stanna när de inte vill springa mer, de bara slutar springa helt enkelt :) Och de flesta av mina som gillar bollen kommer springandes till mig och stannar bollen vid mina fötter och sätter sig och tittar på mig, det är deras tecken på att d är klara med att springa i bollen Glad

Sen så använder jag inte dom så ofta iaf då jag tycker det är roligare att ha hamstrarna uppe hos mig i soffan eller så. Men ibalnd när jag gör rent burarna får de sprinag i bollen.

[Bibbo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte köpa en boll men den e ganska dyr ,runt 100 :-

Och jag gillar att ha kontakt med min hamster jag tar ut den ur buren o leker med den flera gånger om dagen.

men du kan ju testa en kompis boll och ta in din hamster och se om en gillar det ? :D