Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2573 ggr
Caroline.H
0

Larver i maten!

För en stund sen så skulle ja ge mina hamstrar mat. Maten är en blandning av ärtplattor, müsli och parakitblandning. När parakitblandningen skulle i så märkte min kompis en liten gulorange larv i blandningen! Sen letade vi igenom resten och jag tror att vi hittade ca 4-5 st små larver. Dom hade spunnit ett sorts nät i bunken också. Vi kastade självklart maten och kollade noggrant igenom all annan mat men där fanns inget. Vi städar hela buren, jag ställde in alla trägrejer i frysen för att ta kål på eventuella äckliga larver. Nu vet jag inte mer vad jag ska göra!

Det var en sån här: http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/hittade-larv-i-muslin(1346807).gm

Det står ju att dom är ofarliga för människor men är det någon som vet hur det är med djur? Jag vet ju inte om dom kan ha fått i sig någon larv förut, innan jag märkt dom… :/

Är det någon mer som haft såna här maskar?

//Caroline

Crazzy
0

Jag har haft sådana larver i min mat, blev himla äcklad av det. Men jag slängde all mat + påsen jag hällde den i och rengörde burken jag hade det i. Sen kom det inte tillbaka mer, jag fryser in maten varje onsdag för att vara säker på att inte insekter finns där i. :)

Caroline.H
0

#1 Tack för snabbt svar! Jo, dom var så himla äckliga! Hur länge bör man ha maten inne i frysen?

//Caroline

Clariiz
0

Jag lägger min mat i frysen ca 1 dygn, har aldrig haft några larver :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Caroline.H
0

Okej, så ett dygn är lagom? :)

//Caroline

Clariiz
0

Ja det tycker jag :)
Vet vissa som bara låter det ligga över natten också, och det verkar  fungera bra. Men jag brukar låta den ligga ungefär 1 dygn för att vara på den säkra sidan. ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Linnea96]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft väldigt många sådanna larver, dom försvann inte , men fick tips att man skulle frysa in maten så kläcktes inte äggen!

Geishas
0

De måste frysas i 3 dygn för att vara avdödade.

Det är troligast mottlarver, blir som en liten fjäril när de förpuppas.
Har du ett nätliknande i burken har du säkerligen ngn fjäril med men man bör kasta maten, själva larverna är dock inte farliga för hamstern utan dem kan men ge hamstern då de är utmärkt extra protein.

Clariiz
0

Har också hört att larver i maten trots allt faktiskt är ett "bra" tecken :P
Det betyder att maten inte är (så mycket, om ens) besprutad. :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Caroline.H
0

Jag har slängt maten, men vi ska frysa in den innan vi ger den till hamstrarna först, för säkerhets skull. Inte för att jag tror att larverna kommer från affären men för att vara på säkra sidan.

//Caroline

Geishas
0

Jag tror att larverna kommer från parakitblandningen, det är inte ovanligt.

Forgetful
0
Trollhassel
0

För hamsterns del är det absolut inte någon fara! Man får inte glömma att hamstrar från början är vilda djur och där är det ju ingen som fryser in allt med larver. Största faran med larver i maten är ju att näringsvärdet i fodret sjunker om det äts av larver, men hamstrar äter ju insekter också, så de kan säkert bli glada att hitta en larv i maten då och då. Dock förstår jag ju att man inte vill ha skadedjur i fodret, och som dessutom lätt sprids till vår mat. Ingen panik, men jag skulle nog också döda av det i frysen. Jag tycker det är onödigt att slänga fodret så länge inte larverna gjort stor åverkan på det.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler