Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 547 ggr
WilmaP
0

En fråga om genetik..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo jag undrar, om det står att färgen är "dominant" på en hamster, blir alla hamsterungar den färgen då? Om både honan och hanens färger är dominanta, vad blir det för färger då? Blir det bara en utav färgerna eller båda två eller yttligare en färg som mamman o pappan inte har?

Roxie
0

Om en färg är dominant så räcker det med att ena föräldern är den färgen för att det ska komma i kullen. Men det behöver inte betyda att alla ungar blir det.
Man måste också räkna med alla färger som föräldrarna har bak i stamtavlan, tex vad farmor, farfar, mormor och morfar har för färger.
I stora drag kan man säga att alla färger som finns bakåt i släkten kan ungarna få.
Sen beror det ju lite på såklart. :)

// Sofia

WilmaP
0

Kan man fixa stamtavla efteråt? :o *känner mig dum som frågar* Nej men jag köpte min hamster från djuraffär och jag fick inte med ngn stamtavla.

goldenhamsters
0

Du kan registrera din hamster i SHF, du kan även få stamtavla med om du vill. Men det kanske inte är så nödvändigt då du inte vet namnet på hennes släktingar. :)

Mvh Alicia.

WilmaP
0

Be-Bopz
0

Självklart kan du regga din hamster hos SHF utan att veta bakgrunden, reggar du hamster hos oss så kan du ställa ut i alla klasserna mm, skulle du sen ta kull på din hamster och vill regga kullen så är det ju ännu bättre att din hamster är reggad Flört

Ahh, hoppas du förstod, yr i bollen som jag är idag Tungan ute