Hamstrarnas fäger? + Avel & utställning
Hej! En sak jag inte kan om då det gäller hamstrar är nog färgerna och sånt! Jag undrar lite saker, om nån vet svaret på någon eller alla frågor skulle det vara snällt om nån kunde hjälpa mig :)
1. Vilka färger/hårlag kan man para/inte para med en långhårig normalfärgad guldis?
2. Har läst att nåns hamster är t.ex. "bärare av rost" eller nåt sånt. Vad menas med detta, hur vet man om ens hamster är det?
3. Vissa hårlag/färger ska man inte para med varann, men hur vet man om ens hamsters föräldrar kanske hade nån annan sorts päls än ens egna hamster, min har ingen stamtavla… Är det då risk att avla på en sån hamster eller syns det om en förälder hade nån annan sorts päls? (Vet inte om jag uttryckte mig bra nu)
4. Dom viktigaste sakerna att tänka på före man tar en kull? Vad ska man tänka på om man är ute efter nån viss färg?
5. Är det dåligt att para hamstrar med olika pälstyp med varandra?
6. Kan inte sånt här med olika förkortningar osv. Vad betyder t.ex. sö och sånt? Kan lh, kh och sånt men vilka förkotningar bör man känna till?
7. Vad krävs av en hamster för att få ställa ut den på utställning? Stamtavla, men några andra papper? Kan inte alls sånt där, min nuvarande hamster är Djuraffärshamster men planerar att skaffa en uppfödarhamster sen. Så om nån kan berätta saker man bör känna till ang. stamtavla, utställning, veterinärgranskningar och sånt skulle det vara supersnällt! Är väldigt nybörjare då det gäller sånt!
Gjorde en tråd med liknande frågor tidigare men kanske inte rubriken var helt rätt…och ville ändra lite saker.
Tacksam för svar /Rebecka :)