Otam hamster.
Hej.
Jag har haft min guldhamster i 8månader nu och den är inte tam.
Men nu på senare tid när jag har försökt få kontat med henne har hon börjat nosa jätte högt och låter som ett marsvin. är det ett tecken på vänlighet, eller att den är arg?
Detta är min tredje hamster, och jag har inte haft problem med dem andra.
Tacksam för svar!
Mina dvärgar låter så när de gnabbar med varandra, så skulle gissa på att hon varnar dig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina hamstrar kuttrar som marsvin ibland när jag försöker hålla i dem när de vill ner till marken och springa omkring. De brukar kuttra som marsvin då som för att säga att de ogillar det jag gör.
Mvh Alicia.
vilken värde lös hamster jag har då ):
Har aldrig hållt iden, den vill bara äta eller atackera ):
#3 Äsch, så behöver du ju inte säga. Har du bara börjat hantera henne på senaste tiden (Om hon nu är 8 mån och du fick du henne som bebis?) är det inte konstigt att hon blir sur när du sticker ner handen, hon är ju inte van vid dig och hon upplever dig som ett hot. Du ska inte försöka tränga in henne i ett hörn och ta upp henne t.ex, då blir hon provocerad.
Du får börja träna regelbundet, som man gör med bebbar. Tvätta händerna noga, utnyttja att hon gillar mat och stick ner handen med något i som hon tycker är extra gott. Prata lugnt med henne, kanske kommer hon fram och tar maten. Men vill hon inte ta maten första gångerna är det okej, lägg bara ner maten där du hade handen. Skulle hon bita dig är det viktigt att du inte flyger iväg med handen jättesnabbt eller "puttar till henne", dvs bestraffar henne med handen utan blås ist försiktigt på henne, det brukar de inte gilla och är en "smärtfri" bestraffning. Då förknippar den inte din hand med obehag. Tillslut kanske hon kommer fram och tar maten ur handen och nosar lite utan att bli sur. Fortsätt då med detta några dagar, sen kan du testa att ta upp henne.
Tålamod är det som gäller! Man ska inte ge upp, ibland kan det ta dagar, veckor, eller flera månader för att en hamster som är skygg vid vuxen ålder ska bli tam.
jag har haft den i 8månader.
Och gjort allt det du skriver regelbundet.
Och ena dagen kan man få den att äta ur handen, nästa dag är handen dens fiende.
Och på 8månader borde väll hamstern börja vänja sig???