Väcka hamster
Vi måste ha fått världens lataste hamster. Hon är uppe typ en halvtimme per dygn om hon får välja. (ja jag har suttit och hållit koll på buren under natten i nersläkt rum).
Iaf så brukar jag norpa henne när hon är vaken och släppa ut henne på golvet så hon får springa av sig. Men detta sker ju på helt olika tider varje gång eftersom hon saknar allt vad regelbundenhet heter.
Så min fråga är. Är det ok att väcka hamstrar. Jag tänkte om man kunde väcka henne vid tex 18-tiden så kunde hon springa ute och barnen kunde mysa med henne en stund (de tycker det är aptrist med en hamster som sover hela tiden).
Om jag väckte henne så skulle vi kunna få in lite rutiner hos henne, lättare att planera när hon ska släppas ut och få mat osv.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag har min hamster på ett lugnt ställe på dagarna, så hon får sova. Då är hon alltså utvilad , o pigg till på kvällen. Jag har gjort som rutin att väcka henne vid 18.00 (ibland vid 19-tiden nu sommartid) o då är hon lite slö i början men så får hon mat o vaknar till. Och vid 19.30-20.00 är det gos o spring på golvet som gäller. Sen så när vi går o lägger oss brukar hon styra runt o böka i buren halva natten sen går hon o lägger sig :)
Så svar på din fråga, Antingen väljer man att vända på hamsterns dygn så den är vaken på dagarna o sover på nätterna, eller så gör man som jag gör :)