Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5225 ggr
julst
0

Homozygot??

Hej! Jag undrar vad homozygot är??? Cool

Tack i förväg!! Tungan ute

// Julia

Forgetful
0

När man har en dubbel uppsättning av ett arvsanlag :P t.ex en med blå ögon är homozygot då det är reccesivt och står som bb i detta fallet ^^ om man är hetrozygot så är man Bb och bär då på blåögdhet och brunögdhet men eftersom det bruna är dominant blir man brunögd i detta fallet ^^

//Forgetful

julst
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hamstrar har väl bara svarta och röda ögon???!! Förvånad

// Julia

Cazzos
0

#2 "t.ex." Flört

Forgetful
0

Jag pratade om människoögon XD hahaha men ja hamstrar vet jag inte vad som är dominant med ögonen x) men på råttor så kan ögonfärgen bero på flera saker x)

//Forgetful

Lojs
0

#0 Med ett recessivt anlag så brukar man inte skriva ut homozygot om det kommer till uttryck på djuret, då är det ju uppenbart att det är homozygot. Man skriver oftare ut det med ett dominant anlag, då djuret bara kan ge den varianten till sina avkommor om den är homozygot. (Det kan även se lite annorlunda ut i homozygot form.)

Som #1 skriver, om man är homozygot brunögd, dvs har BB (Stort B är brunögt, litet b är blåögt) så kan man bara få brunögda barn, eftersom man inte har anlag för det blåögda. Man kan dock oftast inte se om man har anlag för blåögt, men man kan veta det om man är brunögd och har en blåögd förälder.

Det som kan komplicera det här med blåögt och brunögt är det där med gröna ögon. Gröna ögon är egentligen brunögt med anlag för blåögt. Det bruna är dock så "blaskigt" i färgen att det blå anlaget syns igenom, vilket anlag ibland kan göra. Men det var en parantes…

Och ja, jag talar naturligtvis om ögonfärg på människa jag med. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Forgetful
0

# Exakt så jag menade x) kanske lite dåligt beskrivet av mig men försökte ;D jag har hört att gröna ögon är från det brunögda men visste inte att det var med ett blått anlag som det blev så ;O men blir man brunögd eller grönögd om man har Bb? xD Har för mig att man blir brunögd då eller varierar det? :P

//Forgetful

StillaSinnet
0

Jag tycker vi måste hålla isär begreppen dominant-recessivt och Homozygot-heterozygot. Det är två olika saker.

En recessiv gen måste finnas i homozygot form (dubbelt genanlag) för att synas. Tex svart, blått osv på hamster/mus/råtta  som betecknas med små bokstäver aa dd osv. Parar men en svart aa med en Agouti AA får man Aa, en svartbärande agouti.

En dominant gen syns alltid, även som heterozygot (enkelt genanlag).

Dessutom finns co-dominans, där båda anlag visar en tredje form. Som när en röd blomma korsas med vit och får en rosa blomma. Om v=vit, r=röd och rv=rosa så blir utfallet i parningen röd + vit rr+vv= 25%vv, 25%rr och 50%rv

Jag skulle vilaj påstå att hamsterne Silver grå (Sg) är en sådan gen iom att det sysn skillnad på om den är enkel eller dubbel.

Inom gnagarhobbyn ser vi den co-dominanta genen bland hårlag med rex och nakengener. Råttornas enkel och dubbelrex, Marsvinens lakelands och mössens naken/hårigcombo som jag också kallar lakeland.

Läs mer om genetik här

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kaizoR
0

#2, Nej det stämmer inte riktigt. De färger som jag har sett med blotta ögat är; mörkbrunt, ljusbrunt, blått, svarta, gråsvarta, röda ögon och rubin ögon.

Homozygot är en dubbel uppsättning med silvergener och heterozygot är en enkel uppsättning av silvergener, tex. när det gäller silvergråa.

Forgetful
0

Vad är skillnaden på semi-dominant och co-dominant? x) samma sak men olika namn? :P

//Forgetful

StillaSinnet
0

#9 korrekt!

Lojs
0

#6 Det varierar. Jag är själv brunögd med blått anlag (pappa är blåögd), men mina ögon är mörkbruna utan spår av annat. Någon annan kan bli grönögd med samma anlagskombination, det är den bruna färgen som varierar i styrka. (Jag är ingen expert, detta är var jag fått lära mig av min lärare i biologi/naturkunskap som är biolog.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Forgetful
0

#10 Bra kände mig lite förvirrad där ett tag när jag hörde co-dominant XD

//Forgetful

StillaSinnet
0

#11 Vi kan ju lägga till polygenetiska effekter :)

Avlar man lilac på mus så är det en blandning mellan blått och choklad. men både blått och choklad är färger som blir renare och vackrare ju mer renavlade på den färg de ska ha. Lilacen blir inte bättre än grundfärgerna. Tar man en dålig brun och en dålig blå får man en dålig lilac. Tar man en bra choklad med en dålig blå får man en ganska brun lilac, eftersom den bruna delen är starkare och mer renavlad.

Kan ju vara så med ögon också tänkte jag…

Lojs
0

#13 Det låter logiskt, kan vara så. =)

Medis på akvariefisk.