omplacering eller unge?
om man aldrig har haft hamster, men funderar på en liten guldis, är det bäst att köpa en liten unge eller att ta en vuxen omplacering då?
har ingen vana alls vid hamster hantering, bara van vid möss, råttor, marsvin, kanin och sen större djur..
När jag skaffade min första guldhamster tog jag en omplaceringshane på ca 1 år. Han fick jag ha i nästan 1 år innan han lämnade jordelivet.
Det tyckte jag personligen var perfekt för att få lära sig samt se om guldhamster var något för mig.
Lycka till i vad du än bestämmer dig för!
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
jag ska börja med att åka på hamsterkväll och provgosa hamstrar hos Porlamarkens iallafall.. har ju råttor därifrån, hade helt glömt bort att Desi även hade hamstrar 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker det är en jättegod handling att ta hand om de djur som redan finns. Kom i kontakt med min första hamsters uppfödare då jag såg att hon hade en omplaceringsdam men av någon anledning som jag inte kommer ihåg (hon kan ha vart såld) så kunde jag inte köpa henne men hon talade om att hon hade en ung kull, och efter allt mitt sökande på blocket där jag ändå inte kunde hitta någon omplacering närmre mig än Sthlm fick det bli en bebistös därifrån.
Mina nästa hamstrar var två dvärgar som jag köpte som omplaceringar via blocket, jättefina pojkar. 
Mvh Ellenfyrkant
eftersom du är van vid möss, som är piggare i benen än guldar, så kan du ta en unge.
unga ungar har ju endel spring i benen tills de hunnit lugna ner sej och bli van vid all hantering.
annars brukar jag rekomendera en ngt äldre som nybörjarhamster. de har hunnit vänja sej vid all hantering.
med ngt äldre menar jag från ca 4mån och uppåt.

Om du köper från en bra uppfödare som har handskats med sina bebisar ordentligt så tycker jag inte det spelar någon roll. Inte i och med att du har smådjursvana sedan tidigare.
När jag skaffade min första hamster Citrus så skaffade jag en bebis från goldenhamsters (heter samma sak på forumet) Och jag vet att dom har några av hans syskon kvar i färgerna:Cinnamon(hona) Normalfärgad(hane&hona) och kanske en Creme hane kvar också? Men jag är vääääldigt nöjd med min och om du vill veta mer bör du nog kanske kontakta goldenhamsters på PM! 
// Julia
Förresten så är väl dom hamstrarna 4 mån imorgon! Och dom finns i Tyresö
// Julia