Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1201 ggr
Charlie2006
0

En kula kort?

Har kännt igenom Sebastian nu och känner bara en kula där nere i paketet Förvånad, (för att det inte har synits någon). Bara för det kände jag igen riktigt noga, men nopp ingen på andra sidan. Tror ni den kan utvecklas i efterhand eller vad man ska säga, eller kommer han bli en kula kort?.

Är lite fundersam på deta då, kommer han funka som att bli pappa om nu den andra pungkulan kommer (menar om det är ärftligt)?, eller ska jag låta han få gå här hemma som bara sällskapshamster. För om den inte kommer så vill jag inte använda han i avel.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

kaizoR
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kulorna "skapas" inne i kroppen och vandrar ner till påsen när de blir tillräckligt mogna för att kunna få bebisar. Att ena kulan är lite sen, eller inte ramlar ner kan ske slumpmässigt och är ingenting jag tror är ärftligt. Däremot rekommenderar jag att du tar han till en veterinär, för jag vet att tex kaniner kan dö på något vänster pga utebliven pungkula. Annars vet jag också att i de flesta fall går den att massera ner.

Charlie2006
0

#1 Jag ringer nog till vetrinären då och rådfrågar, om vad h*n tycker jag ska göra och om h*n tycker jag behöver åka in med han. Ska testa att massera honom, kanske funkar :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

UlrikaD
0

Har faktiskt aldrig hört talas om en kryptochid hamster. Men antar att det kan finnas som på alla andra djurslag.

Vid kastrering av större djur försvårar det ju ingreppet för båda kulorna finns ju där, bara att ena ligger kvar uppe i buken istället.

Hos illrar kan även kryptochism ge en ökad risk hos cancer.

Det är ju ingenting man kan göra någonting åt hos veterinär eller så. Om man inte väljer att kastrera, men det gör man ju inte på hamster ändå. Hos en del större djur kan kulan vandra ner så sent som i 1-års åldern.

Men som sagt, hos hamster har jag aldrig ens hört talas om det, så hoppas någon kan svara mer på det.

Ellenfyrkant
0

Man avlar inte på kryptorchism så om det inte trillar ner gör han nog ett bättre jobb som sällskapshamster. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

#3 Det gäller inte bara för illrar som cancerrisken är hög utan även för andra djur.