Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1252 ggr
liinnea
0

Tips till nybörjare?

Har ni några tips till mig & kanske flera som vill börja föda upp dvärghamstrar? Eller bra testa att få en kull? Ge så många tips ni bara kan!

Nicolew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

* Tänk igenom et hela ett x-antal gånger!
* Läs, läs, läs och åter igen läs på vad som krävs. Även fast hamstrar är små varelser behöver dom mycket.
* Var berädd på det värsta, så som att mamman eller kullen kan dö.
* Var berädd på att inte alltid få alla sålda direkt.
* Kunna se kön, så att det inte bli fel när bebisarna blir könsmogna och ska säras på.
* Ha tid och plats som sagt.

Ps. Para inte zoohamstrar. Dom kan vara släkt, bära sjukdommar mm.

Fick nog med det viktigaste :)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

liinnea
0

Men min hamster jag har nu köpte jag i djuraffär… Men jag ska köpa en hane från en uppfödare, funkar det då? :)

liinnea
0

Alltså para en hona från djuraffären med en hane från en uppfödare. :)

Nicolew
0

Mja, vad är ditt syfte med kullen? Vad vill du få ut utav den så att säga.

/Nicole

liinnea
0

helst få finare raser och färger, men sen så älskar jag hamstrar och djur över huve taget, så det skulle vara spännande att testa på och se om det är något för mig.

Nicolew
0

#5 Finare färg samt ras? Då skulle jag absolut inte para från djuraffär.
Nu vet ju inte jag hur genetik är hos dvärg. Men hos guld så kan dom ha vad som helst i generna. Oavsätt om ena är från uppf med stamtavla så betyder det inte att kullen blir bra.

Hur länge har du haft dvärghamster?

/Nicole

Bruden-Mbuti
0

vintervita är de bästa av hamsterraserna att börja med om man bara vill ta en kull för att pröva på.

en zoohona med en hane från uppfödare funkar lika bra som vilket annat par som helst. enda nackdelen är att du vet inget om honans bakgrund, tex ärftliga defekter/sjukdom mm.

de sköter kullen själva. hanen brukar bo ensam i ett burhörn men går och matar honan första tiden så hon slipper lämna de små. senare låter honan honom få flytta in igen och delta i familjelivet.

MEN låter man hanen bo kvar i buren finns risken att kull nr 2 kommer direkt efter att kullnr 1 blivit 4v. så för Att undvika det ta bort hanen.

tänk över hur du ska göra med kullen.

det är inte bara att ta en kull utan du ska ge viss mat , sära ungarna ,hitta nya hem osv. det blir fler burar.

det ger inga pengar att ta kullar utan det kostar mer i form av burköp,mera mat, mera tid,annonser osv osv.

så tänk mycket innan och ställ tusen frågor så du har allt klart för dej vad det är du funderar på att ge dej in på.

fråga allt, ingen fråga är dum eller fel. frågar du inte så får du inga svar och lär dej inte nåt.

Lojs
0

Tänk på att de kan vara svårsålda och du kan få behålla några ungar hela deras liv, man ser hela tiden dvärghamsterungar som bortskänkes på blocket. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

liinnea
0

#6 Jag har haft dvärghamster i några månader, men har haft kaniner innan. Så jag kan sköta om djur så att säga.

#7 Okej tack för tipsen!

#8 Nej urs jag skulle aldrig bara skänka bort en unge till vem som helst, aldrig.

Nicolew
0

Okej, jag här aldrig sagt ätt du inte kun sköta djur. Tänkte bara pa ätt man kan ju pappa intresset snabbt för en djurart

/Nicole

liinnea
0

jo jag vet, men det är därför jag bara tänkte "testa på" det, och sen om det är nått för mig fortsätter jag annars så föder jag inte upp fler kullar. :)

Ellenfyrkant
0

#11 Problemet med det är väl att som någon tidigare nämnt, det finns inga garantier för att man blir av med ungarna. Har du oyur sitter du sär i slutändan med ett gäng hamstrar som ska tas om hand i 3 år men som du tröttnat på. Därför är det bra att ha arten åtminstone något år så man vet man man ger sig in på. Jag har min första kull nu och har haft hamster i 2,5 år ungefär.

Mvh Ellenfyrkant