Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2748 ggr
LinneaJohaanson
0

Offwhite+Offwhite?

Jag är rätt ny på hamstrar, eller i alla fall avelsbiten. Hamster har jag ju haft i några år nu. 

Hur är det med färger, kan man para två likadana färger som tex offwhite med offwhite? Eller är det så med hamstrar att man måste para med olika färger? Orsaken lite till at jag frågar är att jag faktiskt aldrig sett någon som parar samma färger!
Sedan färger som man inte bör para med varandra? Vet på kaniner finns det lite teckningar man inte bör para med varandra och så, är det liknande med hamstrar?

Tacksam för svar!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Offwhite + offwhite går utmärkt att para!

Hm det är nog faktikst sant att det är få som parar likadana färger med varandra. Men antar att de gör så för att få fram många olika färger i kullen Flört.

Mvh Alicia.

LinneaJohaanson
0

Åh vilken tur, det är ju liksom färgen som charmat mig mest!
Är det dominant då, alltså kommer det bara offw då? Eller beror det på vad dom är bärare av?

Ja den tanken har också slagit mig men var tvungen att fråga så det inte är så att man faktiskt inte kan para lika färger! Man vet ju aldrig Flört

Är det några teckningar/färger/pälstyper som absolut inte ska paras eller inte bör paras?

Nicolew
0

två hamstrar utav samma färg behöver inte bara ge i detta fall offwhite då det är som du säger att dom kan vara bärare.

Rex/rex skall inte paras, inte heller satin/satin, cremebaserat med gult. Du kan läsa massor om det på hamsterforeningen.se. :)

Jätte bra att du frågar!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

mocchino
0

Offwhite parar du oftast med varandra för att få fram sö mö vit då man måste ha creme och silver i dubbel upplaga för att få fram just sö mö vit. :) I en sådan parning blir hela kullen cremebaserad och jag tror även silverbaserad, är dock inte helt hemma på hela silvergrejjen, det är helt enkelt inte min färg. ;P Sen kan du även få både brunögdt och rödögdt beroende på vad dom bär på. :)

// Nathalie

mocchino
0

Alla färger går att para med varandra det är sen när man tänker para med andra färger som man ska börja tänka sig för. ;)

// Nathalie

LinneaJohaanson
0

Tack för era svar!

Ska kolla in där!
Ja, känns bättre att vara påläst och veta vad man gör när
man ska föda upp djur tycker jag! Gillar inte "ta kull på för kul" människorna! Glad

Jag tror jag fattar Nathalie Glad
Jag är inte helt hemma på alla förkortningar bara hihi, som sö mö typ haha du får gärna utveckla! Hoppas vi ses på jobbet någon dag förresten!

mocchino
0

#6 Sö= svartögd mö= mörkörad. :) Så en vit med svarta ögon och mörka öron helt enkelt. :)

Förkortningarna kommer du nog förstår dig på rätt snabbt. ;) Och genetiken skulle jag vilja påstå är enklare än kaningenetik men det kanske beror på att jag inte alls förstår mig på kaningenetik medans jag hade en jätte duktig tjej som hjälpte mig förstå mig på hamstergenetiken. ;)

// Nathalie

kaizoR
0

Skriver än en gång att man absolut inte ska para två vitmagade med varandra eller roan + roan. Detta ger ögonlösa ungar. Med vitmagade menar jag att de bär på en speciell gen, RH genen eller något… Minns inte för det var så längesedan jag läste detta …
Är inte så duktig på just detta, hehe, men kan någon något om detta skriv gärna för genetik är mycket intressant! Glad

LinneaJohaanson
0

Ja då är det lite som kaninerna, bö = blåögd!
Haha ja, kaningenetik är klurigt men du får gärna ge mig en
liten kurs i hamster genetik! Glad

Oj oj ja det ska jag akta mig för!!

mocchino
0

#8 Wh genen är det nog som du tänker på. :)

#9 Tror nog att om man bara är haj på gentik, vilken som, sedan tidigare så är det nog lättare att lära sig en ny "genetiksort". :)

// Nathalie

kaizoR
0

#10 Ja precis! Det är det säkert! Glad hehe, tack!

LinneaJohaanson
0

#10 Ja det är väl så det är! :) Har fått för mig att någon sa att man inte bör para lh med kh, är det så eller är det bara något jag fått för mig?

Linda3046
0

Offwhite + offwhite tror jag blir 25 % creme, 50% offwhite, 25% sö mö vit :)

Kan väl tänka mig att man parar olika färger för att få lite olika färgutfall i kullarna. Det är ju jättespännande med en kull där det kan komma upp lite allt möjligt. Och de finns ju så många fina färger också, så man kanske köper in djur i olika färger Oskyldig

Men det positiva med kullar med liten färgvariation, t ex en 100% creme kull är ju att man inte riskerar att få en jätteunderbar unge med "fel" färg, förutsatt att man nu var ute efter att spara en creme Glad Då kan man kolla på andra egenskaper som vilken som är "finast" om man avlar efter utställningsstandarden eller den som har mysigast temperament.

mocchino
0

#13 Jag är jätte dålig på procenten. Har aldrig lärt mig räkna ut sånt, men procenten brukar ju inte stämma iaf så. :P Men då vet jag att det inte enbart blir silvervarianter i en silver+silver parning iaf! Har hört det förut men jag sätter det aldrig på minnet! ;P

Ja som i min kull nu där har jag parat rost med rost just för att kunna spara den snyggast. Fast iof om det blir en choklad så blir det ju fel för mig iaf som vill föda upp cremebaserade rostfärger. ;D

I början när man föder upp kan det vara en idé att kanske ta det säkra före det osäkra och göra lite creme+creme eller svart+svart parningar för då om man får en "konstig" färg så kan man oftast med uteslutningsmetoden lista ut vad det är. :)

Minns en kull jag hade där jag fick 2 rödögda ungar som jag inte alls visste vad det var. Men iom att jag hade gjort en rostbaserad parning så kunde det enbart vara rö caramell, koppar eller champagne och det visades vara den sist nämnda! :) Med satin. ;) Så där var det verkligen skönt att veta att jag bara hade 3 alternativ att välja mellan. ;)

// Nathalie

Linda3046
0

14. Det är väl när det är homozygot silver som det bara blir silverungar :) Och ja, procenten är ju bara hur stora oddsen är för att dom ska få en viss färg, men det kan ju bli hur som helst i verkligheten ;P

Tinwe
0

Tänkte på en sak med, att man kan ju inte förvänta sig bara att man får cremebaserat i den kullen, ligger det svart bakom hos båda föräldrarna kan man ju även få det i kullen då det är recissivt Förvånad

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Linda3046
0

#16 Jag har för mig att creme är dominant över svart pga att det tar bort svarta pigment. Fast ni får rätta mig om jag har fel.. :) Men jag har för mig att jag frågade något sånt här på forumet tidigare. Oskyldig

Däremot om det är två svarta så behöver det inte bara komma svartbaserat utan då kan det ju komma cremebaserade färger också (om båda föräldrarna bär på anlag) eftersom creme då dominerar över svart.

Tinwe
0

Men jag har ju sett en som fick svart i en cremebaserad kull Förvånad
Fast nu är ju genetiken som lotto xD Man kan inte räkna ut exakt vad det kommer i en kull, bara cirka ^^

/Matilda

Roxie
0

Man kan säga så att alla recessiva gener som finns bakåt i stamtavlan hos båda föräldrarna kan dyka upp i kullen.

Skulle det vara så att föräldrarna inte har några gemensamma gener alls, så blir det endast normalfärgat i kullen.

// Sofia

mocchino
0

#17 Ja creme maskar svart så man kan aldrig få svart i en cremebaserad kull men du kan däremot få creme i en svartbaserad. :)

// Nathalie

goldenhamsters
0

#20 Jag fick svart när jag parade en normalfärgad med en creme. Eller menar du att båda föräldrarna måste vara cremebaserade för att det ska dominera över det svarta? Glad

Mvh Alicia.

Roxie
0

#21 Grejen är att din cremehamster du parade kan lika gärna ha varit en svart med en creme-mask. Eller så är det helt enkelt så att båda föräldrarna bär på svart :P

// Sofia

goldenhamsters
0

#22 Bara det att det inte fanns svart någonstans i cremens stamtavla. Obestämd

Mvh Alicia.

Roxie
0

#23 Fanns det dove eller choklad då? En dove är ju en svart med röda ögon. Och en choklad är en brunörad svart kan man säga.

// Sofia

Roxie
0

#23 Fanns det dove eller choklad då? En dove är ju en svart med röda ögon. Och en choklad är en brunörad svart kan man säga.

// Sofia

Roxie
0

oj, datorn flippade :P

// Sofia

goldenhamsters
0

#24 Albino, cinnamon, offwhite och creme är det enda färgerna i stamtavlan.

Mvh Alicia.

Roxie
0

Okej, men då ligger det troligen längre bak. Vad är hennes syskon för färger?

// Sofia

goldenhamsters
0

#28 Jamen, att jag inte tänkte på det. Hon hade några svarta syskon faktiskt. Så hon har säkert svart ännu längre bak i stamntavlan Flört.

Mvh Alicia.

Linda3046
0

#20 Creme dominerar alltid svart oavsett föräldrarna. Men när man parar två cremebaserade hamstrar med varandra kommer alla ungarna bli cremebaserade, även om ungarna skulle ärva svarta gener från båda föräldrarna skulle det ändå inte synas eftersom creme-generna kommer maskera bort det. Men då är dom ju isåfall genetiskt sätt svarta.

Ofta brukar ju färgerna kunna blanda sig. T ex svart + rödögt blir dove, och Sobel + rödögt blir Mink. Men just svart och creme blir enbart creme.

Roxie
0

#30 Du menar svart + rödögt och sobel + rödögt. Cinnamon är en normalfärgad med röda ögon :)

Men precis som du säger. Även fast hamstern är creme kan den lika gärna vara svart! :)

// Sofia

Linda3046
0

#31 Ja, juste! Tänkte lite fel där! GladPassar på och ändrar inlägget nu när jag kanTungan ute

Tinwe
0

Ah se där! Då lärde man sig något nytt idag! Jag som alltid undrat när folk sagt "min hamster är vit, men genetiskt svart…" Förvånad (exempel)

/Matilda

mocchino
0

#32 Haha satt här trött och jämförde ditt inlägg och rättelsen Roxie gjorde och fattade nada för det står ju precis det hon rättat. Men nu förstår jag varför! Tog ett tag för mig bara! Haha! ;P

// Nathalie

Roxie
0

#34 Haha :D

// Sofia