Foder funderingar
Nu får ni allt hjälpa mig med lite foder-frågor igen 
Jag har nu bestämt mig för att använda Dodson & Horrell's Rabbit Royal, (http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11252&prodid=277&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D11252) som bas, (2/3) och sedan skall jag blanda i ungefär 1/3 AXA gryn/flingblandning (http://www.mathem.se/varor/grynblandning/grynblandning-pase-800g-axa) så att det blir lite mer av sädesslagen i maten.
Sen hade jag tänkt att blanda i undulatfrön också. Frågan är bara hur mkt som är lagom? Och ni som också blandar själva, ger ni dem fågelfrön i blandningen varje dag - eller bara nån gång i veckan t.ex?
Beror väl mycket på hur mkt frön det annars är i blandningen, men med tanke på att min blandning utan fågelfrön blir ganska fettsnål, kan det kanske vara lagom att ge lite varje dag? Kan jag iaf tänka mig. Är det lagom att blanda t.ex 600-700 g Rabbit Royal + 200 g AXA + 100-200 g undulatblandning? Jag hade tänkt att jag kunde blanda ca 1 kg åt gången, och sen när det tar slut så gör man bara nytt. Och självklart ska de få färskfoder/tilläggsfoder också.. 
Observera att detta ska vara basfodret för dvärghamstrar. Men däremot är nog inte skillnaden guld vs dvärg speciellt stor så :-) Jättetacksam för lite tips.

Nu har jag inte läst innehållsförteckningen, men varför ha ett kaninfoder som basfoder istället för ett hamsterfoder? Kaniner äter ju hö och ska ha helt andra saker i kosten än vad en hamster ska.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Därför att jag både vet de som använder det med goda resultat, (har även fått det rekomenderat från uppfödare som hållt på med hamstrar länge), samt att det innehåller väldigt bra saker! Det innehåller bland annat: Gräs, vete, havre, havrekli, korn, ärtor (plättar/flingor), majs (plättar/flingor), morötter, och massor av olika nyttiga örter. (m.m.) Sen äter ju faktiskt även vad jag vet hamstrar i naturen både gräs och örter… Mjuka Växter kan ju heller inte skada deras kindpåsar, så det är bara nyttigt.
Jag har inte heller hittat något bättre hamsterfoder att använda som bas, alla innehåller så mkt feta frön och nötter, färgämnen t.ex. 

Ok, jag har aldrig hört talas om det innan, därför jag frågade.
Men gräs är ju listat som den högsta ingridiensen i kaninfodret och jag tror inte hamstrar behöver få i sig så mycket gräs.
Däremot är det ingen halt av animaliska proteiner som hamstern behöver så det behöver du tillsätta isåfall.
Sen är ju kaninfodret endast 2.5% fett medans de flesta hamsterfoder brukar ligga på ca 10%, så jag undrar om inte kaninfodret blir för magert istället.
#3 Det är mkt gräs i ja, men kan inte se hur det skulle vara dåligt för hamstrarna. Och somsagt, jag hade ju tänkt blanda i AXAs grynblandning (som jag förövrigt tror du tipsade mig om?:-) för att tillsätta lite mer säd, tycker det behövs. & Eftersom den är såpass fettsnål, tänkte jag ju även tillsätta undulatblandning
Frågan är ju bara hur mkt som blir lagom.
De animaliska proteinerna kommer de få av kattmat, kokt kött m.m. Så det kommer de få separat, som ju också många andra gör :-)
Jag tror att det kan bli ett utmärkt Foder om man blandar i lite saker! Behöver bara lite hjälp med mängden fett somsagt. Jag har funderat på att även blanda i en del "Hamster Crispy", men har inte hittat nått ställe som visar exakt vad det är i den. Om nån härinne använder det skulle det vara jättesnällt att skriva upp det här :-)

Jag använder hamster crispy som bas. Finns innehållsförteckning här:
#5 Okej.. Blandar du i nått mer?
Har tittat in där förut, men jag vill se just vad det är i den (Korn, majs, vete t.ex) och inte Proteiner, fett och Vitaminer..
Har inte hittat det nånstanns..

Jag blandar i axa grynblandning, puffat ris, osötade cornflakes, morotsflingor, ärtflagor, rödbetsflarn, torkade bananer, johannesbröd, hel havre, kattmat. Lite smått och gott helt enkelt.
Slår man upp det står det:
Innehåller solrosfrön, karobe- tärningar, korn, skalade jordnötter, vete, bovete, ärtor, majsflingor, ärtflingor, extruderade bönor m.m.
#7 Okej… tack för infon :-)
Jag skall klura lite mer på detta.