Den levande maten!
Jag ser levande föda som en bra godis bit, även en viktig del i dieten. Just nu ger jag mina bara mjölmaskar för tillfället, tänkte inköpa lite nya för att förbättra genpoolen i min egen uppfödning. Sedan tänkte jag skaffa lite mer syrsor. Men det jag undrar är om gräshoppor är ok att ge? bara från djuraffär såklart! Tackar i förväg för svar.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
Är det dvärgar du har? Min erfarenhet är att dvärgarna inte är så förtjusta i syrsor utan mera små insekter och då mjölmask. Däremot så gillar guldarna mera syrsorna är mjölmasken :)
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Har både dvärg och guld :) Min dvärg blir överlycklig over sina mjölmaskar, gulden är dock inte imponerad. Tror han skulle gilla syrsor mer.
Har hört att folk bara släpper in levande syrsor i buren? borde man döda dem först? Han skulle nog bara bli rädd, som den fegisen han är :P Kanske låta dem smaka på döda så de blir motiverade att jaga?
Kan man fånga gräshoppor utifrån och ge till hamstrar? 
#3 Nej! levande mat ska bara vara från djuraffär! Dessutom är jag inte ens säker på att grässhoppor är säkra att ge då jag inte svar på det jag frågade i först inlägget! 
#4 Jaha, för jag har hört några på Hif som har sagt att de gör det.. 
#5 Då gör de verkligen inte vad som är bra för hamsterns hälsa. De kan bära på parasiter och annat smuts som kan göra hamstrarna sjuka. Från djuraffärer är de ju uppfödda i fångenskap och det är garanterat att de inte blivit utsatta för sådana saker.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina guldhamstrar gillar jakten av syrsorna. Fast de brukar inte alltid direkt äta upp syrsorna. Men de äter alltid upp syrsorna efter ett tag.
Mvh Alicia.
Ja men förlåt svarade inte på din fråga, jag tror det skall gå bra att även ge gräshoppor om du får tag i det, jag har aldrig provat själv. Om du kan välja så ta små.
Mina gillar också jakten på syrsorna :) man kan inte tro att de blir så snabba :D
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Mina gillar både syrsor och gräshoppor men däremot inte mjölmaskar! Både syrsor och gräshoppor är proteinrika! Det går hur bra som hälst att ge gräshoppor! Brukar fånga några på sommaren när jag orkar som jag sedan tar med hem! Då brukar jag lägga hamstern i en transportbur (går lika bra i ett terrarium,men se till att netet inte är för stor så att gräshoppan slipper ut) samt den levande gräshoppan! Då får mina hamstrar både stimulans med att luska ut hur den skall kunna fånga dem. Samt att de får en proteinrik godisbit att snaska på. De brukar inte ta länge innan de har kommit underfund med hur man skall fånga den.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#9 Så det går alltså att ta gräshoppor utifrån och ge till hamstrarna? 
#10 Ja,det går, om man orkar och klarar av att fånga dem…
Ok, vad bra..
undrar varför vissa har olika åsikter om detta?
"12 Vill man vara bekväm av sig kan man köpa Syrsa/gräshoppa från djuraffärer! Fast jag föredrar vilt föda när det kommer till levande djur! Eller varför inte odla syrsa gräshoppa själv!
Ja alla har vi olika åsikter! Men jag tar häldre en vild syrsa eller gräshoppa. För då vet jag vad jag får vilket jag inte helt säkert kan vara när det gäller odlade syrsor och gräshoppor.
#12 Alla har rätt till att tycka att vild föda är en risk och det behöver du inte himla med ögonen för. 
#13 Nu blir jag lite förvirrad här..menar du att djuräffären skulle sälja dig en syrsa när du bad om gräshoppor? Eller är du orolig över att odling har gått fel?