Framtidens hamster? (konstprojekt)
Hej!
Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!
Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra husdjur, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".
- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?
Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder 
Tack på förhand!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad jag vet så brukar seriösa hamster människor avla på två hårlag/teckningar som inte går ihop med varandra.
Satin + satin ska man ju ej korsa då ungarna faktiskt kan bli hårlösa eller få genomskinliga hårstrån.
Rex + Rex parning ska man ju helst inte göra då rexet kan bli för "bra" så ögonfransarna gång på gång krullar in sig i ögonen på hamster så de får ögon problem.
Gult + Creme. Dessa färger ska man inte korsa med varandra då man vill hålla creme färgen ren från gult då gult är mycket svårt att se i creme pälsen.
Har en hamster en defekt som svansknyck, vita tänder m.m. så blir det avels förbud på hamstern för att minska på defekterna på hamstrar.
Ibland kan väldigt seriösa hamster människor använda sig av inavling. Men det är bara om den linjen har något väldigt bra som de vill förstärka. Men då är det viktigt att uppfödaren är väl medveten om det går sjukdomar eller andra dåliga saker i släkten. Det förstärks ju oxå i inavling.
Uppfödare är ganska noga med att inte avla på dåliga djur. Bara om de bär på en sjukdom kan det bli avelsförbud på det.
Uppfödare avlar för att få fram finare djur med bra temperament och för att minska sjukdomar.
Därimot så avlar grossisterna rätt dåligt. Där blir det en hel del inavlingar och det går en del sjukdomar i släkten där. Där är de inte lika noggranna som seriösa uppfödare.
Kan faktiskt inte riktigt säga att hamster uppfödare avlar dåligt. Eller i alla fall inte de flesta.
Hoppas jag svarade på någon av dina frågor i alla fall. Men jag är inget proffs så om någon anser att jag har fel på något får den gärna rätta mig! 
Mvh Alicia.
Jag har läst folk som påstått att fetma-gener är vanliga hos hamstrar pga att utställningarna favoriserade stora djur, vilket lätt till avel på stora djur men också tjocka djur.
Om detta stämmer vet jag inte, det är som sagt bara vad jag läst folk skrivit på forum.. Men nu mera får man ju minus poäng om djuren väger för mycket. Tycker hamsteraveln verkar rätt vettig, inte alls så extrem som t ex hundaveln och kattaveln men så är det ju antagligen mer pengar inblandade där..
Det mest extrema jag kan tänka mig i hamsterväg i framtiden är nog en stor fet hamster med jättekort nos så den kappt kan andas och väldigt brett mellan öron och ögon och kanske väldigt långhårig så allting fastnar i pälsen och rex med ögonproblem? Fast jag tror och hoppas att inte vi hamnar där :)
#1 Det tar lång tid tills satin/satin blir dåligt.
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Vad bra att hamsteraveln verkar vara så pass seriös! :)
Med tanke på att satin och satin kan ge hårlösa ungar - tror ni att det kan komma att bli en "trend" med naken-hamstrar, precis som det nu finns nakenkatter, nakenråttor och nakenhundar t.ex.?
Satin/satin blir inte hårlösa. Men angående hårlösa hamstrar så finns det redan precis som hos andra smådjur :) Däremot så är de inte sunda. En naken hona kan inte ge di åt sina ungar. (så det fungerar bara med nakenhane x bärarhona) Så tror och hoppas att man inte vill avla på dem i Sverige.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Tack för informationen Carjos! Har du någon länk möjligtvis där exempel på dessa hamstrar finns?
Linda3046, du skriver "Det mest extrema jag kan tänka mig i hamsterväg i framtiden är nog en stor fet hamster med jättekort nos så den kappt kan andas och väldigt brett mellan öron och ögon och kanske väldigt långhårig så allting fastnar i pälsen och rex med ögonproblem? Fast jag tror och hoppas att inte vi hamnar där :)". Tycker du att hamsteraveln börjar dra sig mot djur som har kortare nos och bredare skallar? Är det "finare" med bastantare hamstrar än smala och långa?
#6 Ja det finaste nu är stora, bastanta hamstrar med fin bredd mellan öronen och låång lång päls när det gäller långhår. 
Och satin + satin ger inte hårlösa ungar direkt, de är mycket tunnhåriga så det ser ut som att de nästan inte har någon päls.
Om man korsar två st vitmagade med varandra, eller två roans med varandra får man ögonlösa ungar. Därför är det strikt förbjudet..
#8 Tunnpälsad
/Nicole
Ehm… Jag skrev ju att de inte blev "hårlösa" direkt? Och jag är medveten att jag inte kan mycket om detta, så därför skrev jag heller inte mycket om det.
Ta det lugnt…
Homozygota satiner alltså de som har dubbelupplaga av satin kan se väldigt flottiga ut i pälsen. Så avlar man homoz.satiner med varandra så blir väl inte resultatet så bra. Därav att man skall undvika det.
och säger det igen att para rex med rex blir inte heller ngt fel med..en rex är en rex oavsett om den kommer utav två rexar eller av bärare.
#10 Hehe skulle skriva till #1 hehe :P sry
/Nicole
Hahah det är lugnt
missförstånd sker så lätt!
Jag tänkte på att om man läser på SHF sida om avelsregler så står det faktiskt såhär:
SATIN
Det är inte tillåtet att satin/satin parning då det kan orsaka hårlösa djur
Rekommendation:
Registrerad uppfödare och medlemmar i SHF får inte para två djur där båda är av hårlaget satin
Det kan ju vara lite svårt att veta att det inte stämmer om det står på SHF sida. Man tänker ju att det är de som är proffsen. 
Mvh Alicia.

Så om man gör en satin/satin parning och är reggad uppfödare vad händer då? Nyfiken.
#15 Ja det har funnits ännu flera knasiga rekommendationer förut..