Gammelhamster med sår
Min gamla gubbe är väl över 2½ , han ahr ju tappat hår på magen för ett tag sen och nu ser jag att han har små sår överallt, visa är större, komemr från ingenstans :S De ser liksom variga ut, fast torkade.. är det för att han är torr? att han kliar sönder sig?..
Enda stälelt han itne har de på är ryggen och ovanpå huvudet, resten, magen, och benen ska vi itne ens prata om, är fulla med sår.. fattar ingenting :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Aj aj aj… Ja, du vet väl själv om han har skabb eller något sådant, för du har väl råttor va? Och kan en del om det?
Jag gissar på att han vätter ner sig själv, och inte rengör sig så noga… då blir det lätt liknande frät sår.
just för att det är på benen och magen. Det du kan göra är att blöta en trasa eller lite mjukt tyg med ljummet vatten och rengöra osv, ett längre tag, och se om det blir bättre… Hade en kanin förut med samma problem, det är oftast något som kommer med åren.
jo de har jag, men skabb ser ju mer ut som..pluppar p åbilderna.. tja, han ligger u faktiskt i sin toalätt för jämnan den tokgubben, ska försöka fixa de me en gång.
Han är angora och mycket grejer börjar fastna i honom nu då som du säger att ha inte tvättar sig så noga, verkar inte bry sig om pälsen heller, bör ja klippa ner pälsen lite?
Har han något hus att sova i? Du säger att han ligger i sin toalett.
Lägg in massor med papper och ett sovhus, kanske en kartong.
Men försök tvätta ren honom. nästan så du får skölja av honom ordentligt. Men var JÄTTENOGA med att han inte får vatten på huvudet (ögon, öron, nos, mun). Och få honom så torr som möjligt innan du stoppar tillbaka honom i buren. Då kan du även lägga ner en liten handduk och extra mycket papper så han håller sig varm.
Sen kan du även ge honom vetegroddsolja en gång om dagen, det är superbra för päls och hud, för är han torr så bör det hjälpa.
Det finns att köpa i de flesta djuraffärer.
// Sofia
Han har hus, flera stycken, men han flyttar om och boar , och det slutar alltid med att han väljer toaletten.
Ska ta och göra rent, skaffa in nya hus och se om han faller för nyhetens behag att välja något anant fr ett tag då.
Försök flytta huset till hans favorit ställe att sova på. dvs byt plats på ett hus och toaletten. Det brukar funka för mina
och ja, du bör ansa ner pälsen om kiss, bajs eller saker fastnar och han själv inte bryr sig om att ta bort det. Jag själv borstar de långhåriga och klipper bort tovor varje kväll. På så vis får de behålla sin underbara päls och vara rena goa samtidigt
en gammal ren tandborste funkar utmärkt om man inte vill köpa en av de dyrare på affären.

Hejsan!
Det du beskriver låter tyvärr precis som det min ena dvärghamster fick i december förra året. Han kliade sig jättemycket på magen och lite på öronen och fick kala fläckar med små sår.
Vi var på en veterinärklinik utanför Malmö och fick smärtstillande och antiinflamatoriskt till honom. Veterinären misstänkte att det kunde vara hår säckskvalster som angrep honom pga nedsatt imunförsvar.
Efter 3 veckors behandling var det fortfarande samma sak. Då pratade jag med en vän som är veterinär och hon hjälpte oss att avliva honom. Vi tog sedan ett litet hudtest när han hade somnat in och det visade sig vara en typ av hudcancer/hudsjukdom som tydligen är vanlig bland hamstrar. Får inte tag på henne nu och har glömt vad det hette (på latin) men detta bör alla veterinärer ha koll på om man frågar..
Hoppas verkligen att din hamste rblir frisk och att det bara är något enkelt.
Mvh
Städat ur buren, i med nya hus, och bomaterial, nyklippt :P snagg nästan, badad och "fräsh" :P Luktar f'n av honom
Nu har det ju gått ett par dar, han sover inte i toan längre iaf, men ser fortfarande hemsk ut på magen och benen.. Funderar nu på att det kanske är dags för gamlingen att få somna in?
Hur mycket brukar det kosta att avliva hamster?
såren varar fortfarande verkar det som, och fötterna är uppsvällda..
Tycker du ska ta honom till vet!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ska ringa henne imorgon. Känns dock som att han ska få gå vidare, det såg värre ut idag, plus att han ligger mest å sover, mer än vanligt, vill inte kommaut helelr, så vad är det för värdigt liv att fortsätta? Han ser inge pigg ut alls.
Låter som ett klokt val!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se