Hamster iFokus

Hamster

Etikettroborovski
Läst 3128 ggr
saaraazh
0

roborowski tam?

hej jag köpte min lilla dobby för två och en halv vecka sedan och undrar om han kommer bli riktigt tam, den har vart vädigt rädd för mig och sprungit i väg och gömt sig när jag sakta stticker ner handen i buren. Men äntligen idag gick han upp på  min hand och åt lite gott. Min fråga är - kommer man kunna ta upp hamster i handen och kela med den utan att den försöker  hoppa iväg ? och om det går hur länge måste man vänta för att veta att hamstern är redo :/

Tacksam för svar // Saaraazh :)

Roxie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!
Ja med lite tid och tålamod så kommer han vilja komma upp :) Låter som att ni redan gjort stora framsteg! :)
Vet inte vem du köpt hamstern av, men roborovskis ska bo 2 och 2 eller i flock.

Lycka till med din lille vän :)

// Sofia

Carjos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Robbar är väl egentligen inga "keldjur" de är pigga och för det mesta på språng, men visst brukar det gå att hantera dem. Hur lång tid det tar är helt induviduellt och beror mycket på hur de är hanterade som små.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

UlrikaD
0

Jag har några robbar hemma och ju mer man pysslar med dem ju tamare blir dem.

Robbar är väl de av dvärghamstrarna som mest behöver kompisar. Jag har inte haft någon robbe som trivts med att sitta själv. Mina har bott mellan 2-5 i olika grupper.

En ensam robbe bör du skaffa sällskap til.

saaraazh
0

vaaah !!! de i djurbutiken sa att man bara skulle ha en hamster i buren för annars skulle de ha ihjäl varandra :( men min hamster trivs bra verkar det som iaf :D tack för svaren iaf :D

UlrikaD
1

#4 Guldhamster är den enda hamsterrasen som ska vara ensam då de är solitära. I en del fall även kinesisk.

Men robbar ska inte vara själv. Det är väldigt svårt att säga att min hamster trivs bra själv, när den inte kan tala om det själv. Och när man inte vet hur bra den kunde må ifall den fick en kompis.

[nadvard]
0

Det är guldhamstrar som ska vara ensammaGlad
Du bör skaffa sällskap till honom även om han verkar trivas.

[Maijah]
1

#4 De i djuraffärerna brukar tyvärr nästan alltid informera fel om djurens skötsel. Man skall ej lyssna på dem! 

Robbar är väldigt beroende av varandra för att må bra, som de över mig redan har påpekat, och det är även lag på att de ska bo som minst i par! Om jag vore du skulle jag köpa en eller två unga robbar och sätta ihop med din, se bara till så det blir samma kön. Det borde inte vara något problem :-) De kan gnabbas lite i början.