Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 1839 ggr
Mollle
0

Hamsterhage

Har ett problem med min lilla Igloo (7veckors dvärgis). Köpte en hage till honom förra veckan och en stor del av tiden ägnar han åt att gnaga på gallret..

Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Han bor i akvarium annars så han har ju inte möjlighet att gnaga på galler i vanliga fall.

Tidigare hade vi en av hamstrarna i en "gallerbur" och han gnagade och klättrade hela hela tiden tills vi köpte ett akvarium till honom. Det är så otroligt frustrerande när de gnagar som galnngar istället för att ta tillfället i akt att motionera lite.

Givetvis gnagar han inte 100% utan tar en liten runda i hjulet, rullar lite i sandbadet och klättrar lite på stubbar mm men sen blir det gallergnag igen i 4 min och sen kanske en runda på 30 sek..å så gnag igen…=/

Någon som har någon bra idé eller erfarenhet?

RaraVirre
0

Han är rastlös och behööver komma ut ur buren och springa lite. ^^

mocchino
0

Testa och sätta kartongbitar på insidan av hagen istället och se om han kanske rastar själv då istället för att gnaga. :)

// Nathalie

Mollle
0

#1 köpte två stycken hagar så de är mer är 2 kvm så det är nog inte det.

#2 tack så mycket för tipset! Känns som att det är något i den stilen som skulle kunna funka. Hade kanin när jag var liten och då sprayade vi en "anti bit spray" på alla sladdar för att kaninen inte skulle bita på laddar och få ström i sig.

Är det någon som vet om det finns något liknande för hamstrar? Hade ju kanske funkat at få honom att sluta gnaga och hitta på något annat istället om gallret smakade äckligt.

någon som vet?

mocchino
0

#3 Vet att det varit på tal om förut att smeta in gallret med nått äckligt men det knepiga är ju att hitta nått som är äckligt men inte farligt för hamstern! För vissa hamstrar kan ju säkert strunta i det äckliga och bita iaf bara för att dom fått det som dålig ovana och då är det ju inte så bra om dom får i sig en massa konstigt.

// Nathalie