Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2157 ggr
La nouvelle
0

Resa med hamster

Hej!

På tisdag ska jag åka bil och båt till Gotland med hamster i bagaget. Bilresan tar två timmar och båten 3. Valde dagtur eftersom herr H sover då. Hellre än att han ska vara pigg och skaka galler och vilja ut. Tänkte helt sonika lyfta in hela höga buren i bagaget (kombi) och binda fast den runt ett nackstöd. Nu vill jag gärna ha RÅD från er. Något särskilt jag bör tänka på? Hur mycket ska fönstren vara nere på båtresan tex? Har tidigare rest med kanin i transportbox. Då satt vi i djursalong och en gång hade vi tom djurhytt så han skulle få springa av sig. Det känns inte aktuellt med hamsterSkrattande

/L

Mollle
0

Tänk på att det kan bli väldigt dålig luft på båten. Mycket diesel och bensin osv även när bilarna stängt av motorerna. denna luften är ju inte så bra för en liten hamster att sitta och andas i bilen i 3 timmar. Tror tom att de kan bli sjuka av det.De är ju inte så tåliga.. Nu vet jag ju inte hur du har tänkt dig på båtresan men jag kan ge ett bra tips som jag har kommit på…

Jag har en resebur till våra hamstrar och delar av den är galler som dels gör att det "blåser" in i buren och dels gör att de ser allt utanför. Jag har vid tillfällen då jag tex ska bära hamsterburen från parkeringen till lägenheten satt buren i en rymlig papperskasse. detta skyddar hamstern från, blåst, eventuella bakterier, stökiga och stressande intryck mm…. så kanske ska du ta hamstern med dig när du går ur bilen fast sätta buren ner i en stor, luftig papperskass…=) så kan du ha koll på hamstern på passagerardäck under resan..Kanske funkar beroende på vilken typ av båt det är.

Lycka till!