Piper bebisarna med en gång?
Någon som vet detta eller har egen erfarenhet?
Bella födde under gårdagen o jag har fortfarande inte hört några pip från huset… Hon lämnar de ganska ofta för att gå ut o äta. Hungrig liten tjej!
Piper de bara när de blir lämnade?
Lite orolig för att allt har gått som det ska…
Mvh Linda

Det är lite dumt att låta honan föda i hus i och med att man har ingen koll på henne, och bebisarna kan bli klämda.
Mest brukar det väl höras när de äter, men det beror på hur många de är.
Vet inte om du har guld eller dvärg, men guldar smaskar en hel del.
Du får försöka kika in i huset när honan går och äter nästa gång för ligger det döda bebisar i boet och honan inte har städat bort dem själv så måste du göra det.
Tack för ditt svar!
Har vintervita dvärgisar.
Hade inte aning om att man inte ska låta dom föda i sitt hus. Har ändå läst allt jag kommit över innan jag beslutade för att ta en kull!
Men jag får ta o kika nästa gång hon går ur. Stör man inte boet för mkt så hon blir orolig då?

#2 Det beror på hur trygg din hona är med dig. Men man måste ändå kolla på nåt sätt så det inte ligger döda bebisar i boet.
Du får vara otroligt försiktig när du kikar helt enkelt. Och inte peta på bebisarna alls utan bara försöka se så gott du kan.
Lockade ut Bella nu med mjölmask o lyfte försiktigt på hennes hus o kollade försiktigt o långt där under låg det bebbar. Såg 8 st. Alla rörde sig inte, men de kanske sov..Hoppas inte hon blir arg på mig nu när jag rörde till det lite…
Frågan är nu, ska jag ta bort huset så de bara ligger i denna högen av papper. Eller ska jag låta huset vara kvar. Vill inte att hon blir för orolig. Hon är väldigt trygg med mig, klättrar upp på min hand med en gång när jag sticker ner den. =)
Är så tacksam för all hjälp!

Jag hade nog inte vågat flytta på huset i detta läget nu när hon fött. Du får försöka hålla koll så gott det går. Och sen när bebisarna börjar knata omkring själva flytta på huset så det inte är risk att någon kommer i kläm.
Men nu hade jag inte vågat störa genom att möblera om.
Ok! Då får det vara kvar. Verkar som att allt går bra! Får väl kolla försiktigt med några dagars mellanrum! Vill som sagt inte störa henne för mycket.
Tack för hjälpen!!

Så länge du tar hand om honan genom att ge henne lugn och ro samt bra mat så brukar honan sköta resten själv.
Lycka till med bebisarna och grattis!

Hur har det gått?:)
Hur mena ni att den inte ska föda i huset? Alltså, ska man ts bort huset innan den fött?:)
Tack!
Verkligen superkul! Ska bli så spännande att följa deras utveckling!! =)