Ålder vid första kullen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet ju att hamsterföreningens rekommendendation är att guldhamsterhonorna ska vara mellan 5-8 månader vid första kullen, men det verkar ju inte se likadant ut utomlands.
Jag läste precis på ett dansk forum att deras rekommendation är mellan över 4 men under 6 månader.
Man vill ju alltid göra det som är bäst för djuren, så nu känns det ju som att man har typ en månad på sig för bästa åldern för första kullen, om man ska hålla sig inom både Sveriges och Danmarks rekommendation. ;) Jag menar, båda rekommendationerna är ju satta efter djurens bästa, väl?
Andras funderingar?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tja, nu vet jag inte varför det är så stor skillnad, men funderade lite på om det kan vara så att man ska tänka individuellt. Tex. om en hamster är pigg och ganska liten i kroppsform även vid exempelvis 7 månader, då kan man ta en kull när den är äldre än 5 månader. Men om den redan har vuxit mycket och visar tecken på att den blivit äldre, eller är tröttare/orkar inte lika mycket, då kanske man skulle tagit en kull tidigare än 8 mån.
Eller så kan det vara så, att tar man första kullen när den är 8 mån, då kanske man inte hinner ta en till kull. Men om man tar den första kullen när den är 5 månader, då hinner man ta flera kullar. Så det kanske beror på hur många kullar man vill ta.
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

#1 Jag funderade med på det där med fler kullar, om det är att man får ta någon mer kull i Danmark kanske, här tar man ju max 2.
Men det var nämligen en kull där en hona hade dött när ungarna var en vecka gamla och ägaren frågade på forumet vad det kunde bero på, och då spekulerades det i om honan kanske var äldre än 6 månader.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag brukar ta första kullen vid 5 månader andra kullen före hon är ett år. I vissa sälsynta undantag parar jag honan vid 4 månader. Men då så gott som alltid, så att hon föder vid 5 månader eller 1-2 dagar före hon blir 5 månader, i förutsättning att honan är fullt välutvecklad i storlek och mentalt. Gos Crazy parade jag när hon var 4 månader. Hon fick bebisar några dagar innan hon var 5 månader gammal. Detta undantag gjorde jag eftersom hon var fullt utvecklad både mentalt ut och i storlek.
Unga honor har en tendens att bli förvirrade när det är dags att föda, samt att de inte riktigt vet hur man skall ta hand om ungarna om de inte är fullt utvecklade mentalt. Det är väl en aledning till att SHF har rekomenderat att para honan vid 5 månader.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Rekommendationer brukar sättas efter vad som är bäst för djuret, ja.
Men åsikten om vad som är bäst för djuret varierar ju.

Rekommendationer varierar ju från land till land. I Danmark har man t.ex iller som burdjur. I Norge finns inga bur-rekommendationer för chinchillor utan de kan bo i små hamsterburar och det är helt ok. Och i Usa säljer man hundar i djuraffärer som sitter i små burar också.
Så de flesta lagar och rekommendationer skiljer ju oerhört från land till land.
Jag kan ju bara säga hur jag gör, jag tar sällan mer än en kull på en hona, om ingenting gått snett med första kullen.
Då tar min kull vid 6 månader. Passar det inte bra i tiden, t.ex sommarmånader osv så kan jag även para vid 5 mån. Men absolut inte tidigare. Jag har aldrig parat en hona för första gången efter 8 månaders ålder och kommer inte att göra det heller. Har förlorat två honor vid förlossning och båda var förstagångsföderskor och ganska precis 8 mån.
Tar jag en andra kull på en hona gör jag det när hon är precis innan ett år.