Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsabeteendekosthållning
Läst 11879 ggr
guanabana
4

Tips vid problem med långa klor

När det gäller kloklippning för hamster skulle jag avrekommendera det, så långt det bara går. Blir det akut utan att nedanstående tips har hjälpt, så uppsök hellre hjälp från veterinär än att försöka klippa själv.

De har så små tassar och än mindre klor. Att få en hamster att sitta still i handen medan man klipper är bara att drömma om, risken är att hamstern rycker eller sparkar i det ögonblick du ska klippa klon och istället klipper du av tån! Eller ännu mer!

Skulle du få problem med långa klor, särskilt de bakre som kan bli långa, så lägg hellre i ett terrakottafat för blomkrukor i buren och fyll den med lite Sand. Det ska alltså vara ett sånt fat som har en grov yta och inte glaserad. När de gräver så slipas klorna ner mot den grova ytan.

Hjälper det inte så skulle jag rekommendera att en veterinär tar hand om problemet eller ger dig råd hur du själv kan lösa det.

En tanke är att kanske använda en nagelfil av minsta grovlek och bara slipa åt ett håll (inte fram och tillbaka). Men jag har aldrig gjort det själv så jag kan inte rekommendera det, det är bättre då att rådfråga en veterinär eller smådjurkunnig personal från djurbutik före man provar det. Men pröva först terakottafatet och se om klorna blir mindre efter en tid (ge det åtminstone nån vecka eller två så du har en chans att se längdskillnaden).

Hoppas denna korta artikel om långa klor har varit till hjälp.

• Redigerat 2023-01-11 20:32 av Cireea
Trixies
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja gud jag vet inte vad jag ska göra med min hane…han har fått rätt långa klor & för några dagar sen började en av hans klor blöda (den hängde löst) Och jag visst inte om han hade ont eller så men igår tappade han nageln så nu har han ingen nagel på lillfingret utan bara lite torkat blod , jag vågar inte klippa ;s

guanabana
1

#1 Ojoj, blir det så pass besvärligt så har jag inget bättre svar än att prata med en veterinär. Jag är ingen medicinsk kunnig inom smådjur, vet bara att det är bättre att försöka förebygga mot för långa klor så långt man kan. T.ex: klättersaker i trä, terrakottafat med sand… m.m…Inredning som slipar ner klorna när de använder dem.

Skulle man behöva klippa så tycker jag det är bättre att överlåta det till nån erfaren (som en veterinär eller kanske annan smågnagarkunnig). Så vitt jag alltid har hört är det bättre att försöka hitta andra alternativ än att klippa. Vill man ändå klippa själv så är det upp till var och en, men känner man sig ostadig på handen är det nog bättre att låta bli eller låta nån annan göra det åt en.

Lyckligtvis har jag sluppit undan klor som lossnat, men olyckligtvis innebär det att jag har ingen erfarenhet att dela med mig av till dig. Känner du dig osäker så kan du prata med en veterinär. Men jag vet faktiskt inte om det finns så mycket mer att göra - när den har lossnat har den ju lossnat. Växer den tillbaka så gör den det - gör den det inte så gör den det inte. Viktigaste är väl att din hamster inte har ont och inte får någon infektion. Kan en ny klo som växer ut få problem? Det vet jag heller inte, du får nog rådfråga nån mer erfaren tyvärr.

Trixies
1

#2 Blodet är nu borta från hans lillfinger och allt ser bra ut minus att han saknar en klo. Men det ser hättefint ut och ingen infektion , oroar mig mest över dom andra långa klorna tänkt om han tappar mer men jag har en massa dekorationer som han andvänder klor till men tycks inte hjälpa :/

goldenhamsters
1

Det beror ju på vad det är för sorts hamstrar. Mina hamstrar är som ragdoll katter nästan, när man håller i dem så är de superlugna och bara hänger nästan ledlösa. Då är det jätte enkelt att ta en smådjurskloklippare och knipsa av bakklorna innan pulpan. För det mesta är det hur enkelt som helst och då ser jag ingen anledning att besöka veterinär för det Glad.

Jag vet ändå lite vad jag håller på med för jag har rätt länge nu fått klippa mina hundars klor.

Fast jag förstår att det finns hamstrar som är väldigt sprattliga när man håller i dem. Då går det kanske inte om man är ovan . Och blir klorna för långa ska man ju gå till en erfaren uppfödare eller veterinär.

Mvh Alicia.

Michaela-N
1

Jag klipper båda mina hamstrars klor. Går bra.

HamsterMarie
1

Jag klipper mina hamstrars klor jag också. Det går bra.

guanabana
1

#5 och 6 Bra att höra från folk som har klippt klor, alltid nyttigt att få höra av andras erfarenheter. Glad

Jag skulle ändå inte våga klippa klorna på min hamster, om inte nöden kräver det (och så skulle jag nog ändå be någon med mer erfarenhet och stadigare hand att göra det). Jag har klippt både hund- och marsvinsklor men hamstrars är så små så det föredrar jag Att undvika om jag kan.

Jag förespråkar inte att man inte ska klippa alls. Det kanske blir en nödvändighet till slut om de blir för långa men jag tycker att man ska försöka hitta andra medel först. Förebygga är det bästa man kan göra, t.ex: med de hjälpmedel som jag nämnt i inlägget ovan. Funkar det inte får man väl ta till saxen, men känner man sig minsta ostadig eller osäker så är det bättre att låta någon annan göra det, t.ex: Smådjurskunnig personal på djurbutiker brukar kunna hjälpa till med sånt.

cegy68
0

#0: Sent omsider :-) Stort tack för tipset om terrakotta fat! Fungerade utmärkt med min dvärghamster! Ett extra plus är att hon inte kissar i den runda skålen, bara i sin trekantiga sandskål - så det är nu lättare att hålla rent. När jag hade två trekantiga kissade hon i båda.

Cireea
0

#8 Tråden är extremt gammal.
Låser tråden.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Inlägget är låst för nya kommentarer