Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 3887 ggr
[Maijah]
0

Fågelfrö-blandningar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tips på bra sort/märke av Fågel-fröblandningar som man kan ge av som tilläggsfoder då och då? Vill ju ge lite fetare nötter och frön ibland så de får i sig lite nyttiga fetter också.

Finns ju både papegoj, parakit, undulat t.ex..

Ja, en hel djungel av varianter och märken/tillverkare vill säga Obestämd Vet inte vad jag ska välja. Är t.ex Dogmans Dinner Parakitblandning bra?

"En välbalanserad och smakfull premiumblandning av hirs, solrosfrö, kanariefrö, dari, safflorfrö, havre, vitaminer, mineraler, nötter, rönnbär, spirulina och corella. Den återförslutningsbara förpackningen bibehåller fräschheten längre" Från: http://www.dogman.se/fagel/foder-snacks/dinner-parakit-1kg.html

Kan ju passa på att fråga samtidigt, uppskattas torkade maskrosblad och andra torkade örter alls? Färska har jag förstått brukar de gilla och är nyttiga att ge då och då.

Jättetacksam för tips!

[Maijah]
0

Ingen som har något tips? :-)

Roxie
0

Jag brukar köpa hirsfrön i lösvikt. Både röda och gula.
Sen om man vill ge fetare mat, så kan man ju ge hampafrön, solrosfrön, pumpafrön bland annat.
Man kan även ge äggfoder också, som finns att köpa till fåglar. Liknar ett gult grovt pulver som brukar finnas i förpackning i de flesta djuraffärer :)

// Sofia

[Maijah]
0

#2 Okej, ska kolla efter äggfodret. Tack för ditt svar :-)

MaaariaS
0

Jag brukar använda undulat blandningen till mina.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Maijah]
0

#4 Du menar Dogmans Dinner undulat? Eller nått annat märke? :-) Har också kollat på den.. Verkade bra.

Roxie
0

Vet inte om jag skulle använda dogman.. är inte det sånt man köper i vanlig mataffär?

// Sofia

[Maijah]
0

#6 Finns säkert hos mataffärer. Har bara kollat på granngården. Men jag har faktiskt fått den rekomenderad från en dvärg-uppfödare också, verkar vara bra saker i och utan massa färgämnen och grejer. Men jag har inte kollat så noga så vet inte riktigt. Dock ska jag inte använda deras hamster-basfoder om det var det du tänkte på. Utan jag letar bara efter lämlig fågelfrö-blandning att använda som tilläggsfoder somsagt.

MaaariaS
0

#5 Jo om det är en blå påse?? så är det den jag brukar köpa(har aldrig tänkt på vad den heter)Skäms

Ellenfyrkant
0

Jag har Best  friends undulat och parakitblandning! :)

Mvh Ellenfyrkant

[Maijah]
0

#8 http://www.dogman.se/fagel/foder-snacks/froblandning-undulat-500g.html ?? Tror det är den du menar. :-)

Finns även: http://www.dogman.se/fagel/foder-snacks/dinner-undulat-1kg.html för undulat samt denna: http://www.dogman.se/fagel/foder-snacks/dinner-parakit-1kg.html för parakit. Kommer antagligen köra med parakitblandningen då den finns här på granngården och innehåller lite mer än undulat-blandningen :-)

Frågan är ju bara kan hamstrar äta rönnbär? För det finns det i parakitbladningen. Jättetacksam om nån kan svara på det!

#9 Finns den i vanliga matbutiker tro? Ska kolla om den finns här på vårat lilla ICA imorrn.

Ellenfyrkant
0

#10 Jag köper min på matbutik, minns dock inte om det är ICA elle Coop som har. Vad gäller undulat vs. parakit funkar båda delarna men nackdelen med parakitbldandningen är att den innehåller ofta större och fetare fröer i alla fall den jag köper innehåller mängder av safflor, därför blandar jag bar i en liten del alternativt sorterar ur ett gäng safflor för hand.

Mvh Ellenfyrkant

DwarfNome
0

Jag har hört att Trill budgie food är bra, tänkte prova det på min dvärg. Det finns gul, vit och röd hirs om jag inte minns fel. Och havre har jag för mig. Funkar nog inte som en långtidslösning dock då den är ganska dyr för en ganska liten kartong. Jag har sett den på ICA men har inte haft nog med pengar med mig. Jag har provat en dogman blandning på min dvärg men hon är inte förtjust Tungan ute

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

MaaariaS
0

#10 Ja exakt det är den jag använder!!!