Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2421 ggr
[Maijah]
0

Tycker ni detta ser bra ut?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varje dag: Fri tillgång till basfodret (fröblandningen) samt vatten.

Varje dag: Färska grönsaker samt ev lite frukt.

Ca 2-3 ggr i veckan: Kolhydrater från t.ex pasta, ris, potatis, knäckebröd..

Ca 2 ggr i veckan: Proteiner från t.ex ärtor, bönor, nötfärs/annat kött, ägg..

Ca 1 ggr i veckan: Fett från t.ex solrosfrön, hampfrön, pumpafrön, ost, nötter..

Menat för dvärghamstrar!

Tycker ni det är en balanserad matlista? Borde jag öka eller sänka nån av "näringsämnenas-dagar"? Tänkte jag kunde göra en kom-ihåg lista eller nått i den stilen till mig själv som får sitta på kylskåpet Flört 

Tack på förhand!

kaizoR
0

Vet ej hur det är med dvärgar men listan är typ perfekt för guldhamstrar Glad Skulle dock ge pasta mer ofta. Man måste tänka lite som tallriksmodellen också i måtten.

Ellenfyrkant
0

Viktigt att tänka på är att ge rätt proportioner, tänk litet! :) Och tänk nogrannt på exakt vad det är du ger, t.ex. stenfrukt är giftigt (skal och kärna), det finns även mindre lämpliga saker i hamsterblandningar. Jag blandar min själv och tycker det är jättepraktiskt och roligt!

Mvh Ellenfyrkant

[nadvard]
0

Hur blandar du den :D?

[Maijah]
0

#1 Okej, tror inte det är sånna jättestora skillnader i maten mellan dvärg och guld så då borde det nog funka :-) Hmm ja.. Kanske en 3-4 ggr i veckan med extra kolhydrater då? Fast i.o.f just där kanske guldhamstrar behöver mer än vad dvärgar gör, har dock ingen aning så ja..

#2 Jo, ska försöka lära mig att inte ge jätteportioner, hehe. Är van vid marsvin och de äter ju betydligt mycket mer grönsaker än hamstrar per dag :p Har koll på vad de inte ska äta, men tänker sätta upp en matlista till mig själv senare så jag inte mot förmodan gör nått misstag eller slipper googla på datorn stup i kvarten efter info om vad de får och inte får äta ;-) Jag hade tänkt blanda fodret själv, fast med en/eller flera färdiga Foder som bas. Har dock inte riktigt bestämt mig på den punkten ännu. Hamstrarna som ska flytta hit - om nu bara transporten löser sig - är Campbells och alla 4 halvåret gamla.. Ska klura lite mer på fodret somsagt, beror lite på vad tjejerna är vana vid innan också :-) Har inte fått något svar på det ännu.

Har läst någonstanns att det är lagom att ge (som högst) ungefär 25% av hamsterns kroppsvikt i mat.. Tycker ni detta stämmer? Jag kommer nog helt klart att väga färskfodret, iaf i början när jag är osäker på mängderna..

Ellenfyrkant
0

Jag brukar ha en ICAs ekologiska naturell müsli som bas den innehåller: havregryn, veteflingor, rågflingor, kornflingor, solrosfrö och salt. Så där får jag med alla fyre sädesslagen, sedan brukar jag tillsätta lite vad jag har hemma men kattmat är alltid en ingridiens liksom röda linser oftast är. Sen har det åkt i lite knäckebröd, havrefras m.m. Men det finns massor av kul att tillsätta! Dock ska man tänka på att inte ge för mycket feta fröer. Jag har senaste tiden börjat blanda i undulatfrön också! :) Viktigt att tänka på är att inte ha en fruktmüsli som bas då den innehåller på tok för mycket socker! Så får de mat vid sidan om också, jordnötter med skal är en populär sysselsättning!

Mvh Ellenfyrkant

[Maijah]
0

#5 Intressant, tack för att du delade med dig av receptet Glad Har ju själv katt hemma så tänkte att man kunde ge lite torrfoder till hamstrarna sedan. Det spelar ingen större roll vilket märke det är? Min tjej äter för det mesta Mjau, men det varierar lite.

En liten fråga också, när det kommer till linser och bönor, ska de ha dem torkade eller vill de ha dem mjuka/kokta? Har inte riktigt förstått detta :p

Roxie
0

#5 Salt ska hamstrar definitivt inte ha, så jag skulle byta ut ICA's musli mot något som inte innehåller salt.

// Sofia

DwarfNome
0

Skulle skippa frukten om det är till dvärg, de är i riskzonen för att få diabetes och det naturliga sockret i frukt kan ge det. Alla håller inte med mig om detta men mina dvärgar får inte frukt.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Roxie
0

#8 Jag håller med. Bättre att låta bli än att chansa.

// Sofia

[Maijah]
0

#8 Jag har funderat lite över detdär, och jag tror nog att jag följer det rådet. Ingen frukt. Är väl medveten om diabetesen de kan få, (både den ärftliga och foderrelaterade) och jag vill ju inte gärna öka risken för att de ska utveckla det. Tack för att ni sa det nu, ska stryka det från listan omdelbart :-) Föressten är det väl inte sådär jättemkt frukter som är bra för hamstrar i.o.m att de varken ska ha stenfrukter eller citrusfrukter.

Ingen som har ett svar på min linser/bönor fråga och om 25% grejen? :-)

Ellenfyrkant
0

#7 Det vet jag med, inte saltad eller kryddig mat men saltet handlar om så små mängder så jag anser inte att det är någon fara i detta fall. Övervägde att inte nämna det i inlägget då jag trodde folk skulle förstå att det inte handlade om just några mängder. Misstänker att de flesta innehåller något sådant då det troligtvis är nödvändigt för människans smaksinne. Jag tycker den här müslin är bra!

TS finns ju en del frukter kvar; äpple, päron, jordgubbar till exempel. Jag ger linserna okokta och har i basfodret men man kan koka och ge med färskfoder om man vill. :)

Mvh Ellenfyrkant

Roxie
0

#11 Jo, det är klart små mängder. Men man bör också tänka på att dessa små mängder är små förr oss människor, men för en liten hamster är det mycket mycket mer.
Muslin är ju framtagen efter en människas behov, inte ett djurs :)

Men sålänge man är medveten om det, och "doserar" i en vettig mängd så är det väl okej. Personligen hade jag valt något annat :)

// Sofia

UlrikaD
0

Det finns en blandning som enbart innehåller de fyra sädesslagen och inga andra konstigheter. Och precis just nu kommer jag inte alls på vad den heter. Men den har jag i min blandning istället för musli.

Ellenfyrkant
0

#12 Ja beslut är upp till var och en men även om djuren är små är inte mängden större procentuellt. Sen blandas det ju även ut med annat så det är ju inte ren müsli de äter heller för den delen. Misstänker att det är salt i hund- och kattmat också.

Mvh Ellenfyrkant

[Maijah]
0

#11 Okej. Men päron och äpplen är ju just stenfrukter? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :p

#13 Var säljs den då? :-) Kan det vara fyr-kornskross du menar? Eller är det hela frön?

UlrikaD
0

Finax grynblandning tror jag den heter. Köper på hemköp eller willys. Röd påse.

[nadvard]
0

#16 Måste jag testa! :D
Kul att blanda egen.

Roxie
0

#15 Nej, päron och äpple är inga stenfrukter :)

// Sofia

UlrikaD
0

AXA grynblandning hette den visst. Googlade lite. Så här ser påsen ut. Finns även oekologisk.

http://www.mathem.se/varor/grynblandning/grynblandning-pase-800g-axa

[Maijah]
0

#18 Okej! :-)

#19 Hehe, den har jag använt själv som müsli nån gång faktiskt minns jag nu! Tack för tipset ska kanske köpa hem lite som man kan blanda i fodret senare.

Jag förstår inte riktigt.. Enligt t.ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenfrukt

Så är både Cashew, Valnöt, Pekannöt och Mandlar Stenfrukter. Vilka nötter är egentligen bra att ge isf, hasselnötter? Det brukar ju stå lite här och där att det går att ge både mandlar (som jag förövrigt vet även innehåller ganska mkt Cyan-syra vilket jag inte tror är sådär toppenbra för små hamstrar) och diverse olika nötter bland annat av dem som står ovan. De ska ju inte ha stenfrukter? :-/ *Förvirrad*

[Maijah]
0

Aja, de flesta ger ju av dessa nötter och hamstrarna har ju inte dött av det. Kanske det bara gäller i väldigt stora mängder ifall de ska vara farligt. Kommer nog oavsett ge hirs och solrosfrön som största fett-källan.

Idag ska jag börja fixa med nätlocket till buren är det tänkt, ska åka ner till Granngården (eller Jula om de nu inte skulle ha) och hämta fyrkantsnät, & kolla vad de har för fågelfoder igen :-) Minns inte vilka det fanns hade så bråttom förra gången :p

karinnos4
0

bönor är inte bra för hamstrar!

[Maijah]
0

#22 Nehe…? :-/ Varför inte?

Nu börjar jag seriöst bli förvirrad, jag läser och ställer frågor härinne, läser artiklar, surfar runt och lusläser allt jag kommer över om kost men alla har så skilda åsikter så jag vet varken ut eller in Rynkar på näsan

UlrikaD
0

#23 Det är helt ok att ge dem bönor.Skrattande