En utställningsfråga
Kopierat frå hamster föreningens hemsida.
"Karantän
Djur som köps ifrån zooaffär eller importeras, ska hållas i karantän i 5 veckor.
Detta innebär att dessa djur ej får närvara på utställningar under denna tid."
Jag tycker att denna text är luddig speciellt för en nybörjare.
Och jag förstår den faktiskt inte själv heller.
Om man köper sin zoohamster och har den hemma i fem veckor utan att träffa någon annan hamster eller någon människa som tagit i andra hamstrar, räknas det som en karantän då eller hur har man gjort en fullgod karantän?
Skriver detta åt en tjejs vägnar som undrar över detta eftersom hon just har en zoo hamster och vill ställa ut den.
Kan passa på att fråga också vad var det som gäller för en zoo hamster utan stamtavla måste man registrera den för att få ställa ut den?
Att man ska vara medlem i hamsterföreningen vet jag och att man får ställa ut en gång som icke medlem men undrar som sagt det med registreringen.
Jag antar att det du beskriver räknas som en karantän.
Utan stamtavla får man delta i pet klassen.
För övriga måste man registrera hamstern om jag fattat det rätt :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag förstod inte riktigt heller det är med "karantän." Så det menas med att hamstern inte får träffa andra hamstrar eller människor som tagit i andra hamstrar? För isf så kommer jag aldrig kunna ställa ut Dumle, jag har ju tagit i andra hamstrar och sen tagit i honom?
#2 Hängde inte riktigt med där 
Men det som gäller är faktist att köper du en hamster på zoo, så får inte den bevista en utst inom 5 v, likaså om du imp en hamster.
När du får hem en ny hamster till ditt hem så brukar man ju även ha den isär från de hamstrar man redan har hemma.
Just för att du vill skydda den djuren du har hemma.
Hmm, blev det klarare nu? Jag kanske oxå var luddig…..
"och har den hemma i fem veckor utan att träffa någon annan hamster"
"När du får hem en ny hamster till ditt hem så brukar man ju även ha den isär från de hamstrar man redan har hemma."
Jag inser att jag skrev lite konstigt där, tänkte nog typ indirekt på råttor eller nåt som är flockdjur. Självklart träffas ju inte gulidsar varandra.
#1 Men man kan regga en zoo hamster också? så man får ställa den i standard och så?
#2 Kommer din hamster från en djuraffär så får den inte vistas på en utställning innan du har haft den hemma i 5 veckor, efter det så får du ställa ut den. Som jag förstått det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4: Jag fick honom när han var 6veckor. Han är nu 3månader gammal, jag hade ingen annan hamster först. Men vet inte hur länge jag hade honom innan vi skaffade vår hona Ofelia, men varför måste man ha dem i karantärn?
Ja, man kan regga en hamster från zoo, man skriver bara in det man vet som jag har förstått det. Det här men utställningen vet jag inte. ;)
#5 Om du har haft honom hemma i 5 veckor så får du ställa ut honom. ;)
Precis, importerade djur eller zoodjur får inte bevista våra utst innan de har varit i karantän i 5 v.
Man har djur i karantän pga smittorisken.
När jag skrev att man har dem isär från de andra djuren man har hemma så menade jag såhär, när jag tar hem ett nytt djur får det inte vara i samma rum som mina andra hamstrar, jag spritar även händerna mellan djuren. Mina hamstrar hemma och den nya har ingen som helst kontakt.