Ersättningsmjölk
Vilken ersättningsmjölk är det som passar bäst till 2 veckor gammla bebisar?.
Det är nämligen så att jag sitter med en bebis som gulhamster honan totalt struntat i :/, den värkar helt frisk, så vill ellerfall föröka ge den en chans.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
och hur ofta ska ungen ha mat?, ex ska man ge ett mål med ersättning och nästa med fast föda?
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Det enda jag vet är att så små djurungar behöver dia minst en gång varannan timme, och då runt en matsked…
Jag skulle nog ringa och rådfråga veterinären när det gäller mjölkersättning och övriga frågor angående matningen. Jag vet i allafall att nyfödda kattungar skall ha mat varannan timme. Kan ju vara så med hamstrar också men, ring veterinären och fråga. Det skulle i allafall jag göra om jag var du.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Jag har åkt iväg och köpt ersättningsmjölk för kattungar, då jag tyckte det var brottom. Står på burken var 2-3 timme, men vet inte om 3 timmar är för sällan. Tänkte jag skulle ge några mål ersättningsmjölk och på natten om jag är trött så läger jag lite ärtor eller något sånt om jag inte skulle råka vakna. Låter det bra?
Han har ellerfall fått ca 4½ ml, då han var ganska hungrig, och gott tyckte han det var också. Men vågade inte ge mera, ändå om han fortfarande var hungrig.
Hur mycket brukar ni ge som flaskmatar hamstrar? och hur ofta.
Har han på en värmedyna nu ellerfall med en liten filt imellan så det inte ska bli för varmt och så att han inte blir nedkyld.
//Frida

Jag har aldrig nappat upp någon hamster, men när det gäller chinchillabebisar så går man in och matar varje timma i och med att de är så små. Och hamstrar är ju ännu mindre. Så lite mat fast ofta.
Sen ökar man till varannan, var tredje när magen har vuxit lite så de kan äta mer varje gång.
Men som sagt, har ingen som helst koll på hamstrar. Har haft turen att inte behöva nappa upp någon sådan.
Jag tror 2 ml, var 1½-2 timme är bra. Tänke testa lite välling inatt också.
Han har lite vätske brist, vad ska jag ge mott det?
Just nu bor han mellan mina bröst :P, men inatt får han nog flytta tillbaka till värmedynan så jag inte av misstag råkar somna.
//Frida

Får han i sig tillräckligt med mjölk så borde han inte ha vätskebrist heller tycker jag.
Återigen till andra smådjur kan man ju ge vätskeersättning, vatten, salt, dextropur. Men till hamstrar har jag ingen aning.
Du kan inte ringa jourveterinär och fråga.
När jag var med Totte till veterinären var dom jätte duktiga i sundybergs veterinärpraktik. Hon visste verkligen vad hon pratade om!
Blev trevligt bemött och fick extremt bra service.
De kan säkert ge dig bra råd om hon som svarar i telefonen låter dig prata med någon av de som jobbar där, eller om du ber henne fråga.
Det är ju värt att pröva iallafall…
Har läst på några sidor, och kommit fram till att 2 ml, var 1½-2 timme, är bra, men har lagt gurka och melon till han så han får i sig extra vätska. Men får nog ringa till vetrinären, och rådfråga.
//Frida

Blanda lite vatten och dextrosol till honom och ge morgon/kväll, är vätskeersättning och en energikick. Prova även barngröt/barnmat/majsvälling (viktigt att det är mjsvälling för de minsta barnen, annan välling är för stark). Ärter och alfalfagroddar brukar även bara poppis när de är så små, och nyttigt för dem. Denna kost har jag fött upp småttingar på och det har funkar bra! När de är 3v så klarar de sig utan mammas mjölk/ersättning. Jag har själv aldrig gett mjölkersättning utan gett ovansående gröt/välling istället och det har funkat bra.
Lycka Till!
Testade i förmiddags om Ginova ville ta tillbaka ungen, och hon tog han i munen och la den bland dom andra ungarna ;). Ungen blev glad att komma tillbaka till syskonen och mamma :).
//Frida