Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1487 ggr
[porlas]
0

Vintervit första kull bara 1 unge, död, hjälp

Hej

har en vintervit på 6 mån som skulle fått sin första kull igår. Kika idag i boet, såg då att det låg 1 död unge å inga fler. Vad kan ha gått fel. Kan de verkligen stämma att de bara är 1 unge, vågar jag para henne igen. Hörde mig runt lite innan jag para dem ang hennes ålder å de va ingen som sa att 6 mån är för gammalt för en vintervit, så frågan är om man ska para henne igen och hoppas de går bättre nästa gång. Hon går ihop med hanen å har gjort så i dryga 1 månad nu.

Tyckte oxå att ungen såg stor ut..närmare 2 cm, är de normalt?

tacksam för svar snarast.

Mvh

Sara

UlrikaD
0

Är du säker på att hon inte har kvar nån bebis i magen?

[porlas]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja du, inte lätt att veta. Kikat på henne, men i mina ögon så kan ja inte se att hon är dräktig alls, enda tecknet på att jag vetat att hon var dräktig va att att man såg spenarna nu å de gjorde jag inte tidigare, men om hon har fler bebisar i magen vet jag inte. Men antar att de bara är att vänta och se. Va lite sorgset dock att se den lilla nakna bebisen död, va ju inte riktigt va jag väntat mig tyvärr Gråter

HamsterMarie
0

2 cm är väl inte stort? Ganska litet väl`? Mina var ca. 3 cm, tror jag Obestämd

[porlas]
0

Ja inte vet jag, första kullen för min del så har aldrig sett en nyfödd dvärghamsterunge tidigare, men tyckte de såg stort ut med tanke på att honan inte e stor å att en läst att de kan få 11 ungar i en å samma kull. Men nu va inte de min stora fråga här utan frågan va om någon vet vad som hänt och om de e normalt att bara 1 unge föds i en kull.

Så finns de någon mer som har tips ang detta?

[porlas]
0

Må säga att för att vara ett hamsterforum, så är de väldigt få som har tips å råd här.

Amun-Ra
0

Jag är tyvärr ingen expert på Vintervita dvärghamstrar. Min expertis ligger nog åt guld hållet. Är hon fortfarande rund om magen och inga fler ungar kommit så kanske du skulle ringa fråga en veterinär om råd.

Kanske någon annan med dvärg expertis kan svara bättre på din fråga.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

HamsterMarie
0

Kanske någon sjukdom i släkten?? Obestämd Eller är föräldrarna från uppfödare? Tungan ute

[porlas]
0

Kollade boet idag igen och inga fler ungar, utan den enda va den döda jag tog bort. Sedan har de parat sig igen så dräktig är hon ju inte fortfarande.

De är köpta på zoo där hanen är från zoo'ts egen uppfödning och honan va från grossist tydligen. De verkar pigga och äter och dricker som de ska. Kan de varit otur för att hon är 6 mån och förstfödeska?

Jag får hoppas å se om de e bättre tur denna gång…tar de sig idag så ska hon ha runt den 2e juli. Bara att hålla tummarna antar jag.

UlrikaD
0

Avlar man på djur utan bakgrund så har man ju ingen aning om vad som finns i släkte angående sjukdomar osv.

Om honan var från grossist vet man ju inte vilka hennes föräldrar var. Hennes föräldrar kanske var syskon. Inavel brukar ju inte visa sig i första generation, men om hennes föräldrar i sin tur också var ett resultat av inavel då kan man börja se problem som defekter osv.

Så avlar man på djur man inte har någon känd bakgrund på så chansar man ju en hel del.

Varför skulle det vara otur för att hon var 6 månader?

[porlas]
0

Jag skulle egentligen aldrig köpt ifrån zooaffär från första början, men det finns tyvärr ingen uppfödare i närheten där jag bor och jag har svårt att ta mig längre sträckor då jag inte har bil. Så nu fick de bli zoo. Sedan tror ju jag iof att även fast djuret är ifrån en grossist så har de ju såpass koll att de inte parar syskon. Har ju svårt att tro att en zooaffär skulle köpa djur från en såpass oseriös grossist.

Otur med 6 mån för att jag trodde de va i äldsta laget för en hamster att få sin första kull, men jag kan ha fel. Har aldrig haft dvärghamstrar tidigare. men va jag förstått så ska de väl helst vara runt 3-4 mån när de får sin första kull. Så detta va en chansning. Men gör ett försök till å funkar inte de så ger jag upp.

UlrikaD
0

#10 Många zoo-affärer köper från Imazoo och där har de tyvärr ingen koll. Eller rättare sagt, de bryr sig inte om att ha koll för de får ju sålt sina djur ändå.

Även ifall man nu bestämmer sig för att avla på zoodjur så kan det ju vara bra att veta i vilken ålder man ska para dem.

Om du tror att de ska vara runt 3-4 mån och att 6 månader är i äldsta laget då var det ju dumt att sätta ihop dem.

Det bästa är ju att man tar reda på fakta om avel innan man börjar för att saker och ting ska gå så bra som möjligt.

[porlas]
0

Jo men de va just de jag gjorde, kollade mig för först å i något forum stod det att 6 mån skulle inte vara några problem och att honan inte var för gammal. så därför satte jag ihop dem, annars hade jag aldrig gjort de. Såpass vet jag. Jag är ingen 12 åring som tuttar ihop djur för skojskull om ni de tror. är 37år å haft djur i så gott som hela mitt liv. Dock har jag aldrig haft dvärghamstrar så därför får jag fråga mig fram gällande dem. Och anledningen till att jag kände efteråt att 6 mån kanske va för gammalt ändå va att hon bara fick 1 unge och att den va död. Men de kanske inte alls hade med hennes ålder att göra då utan att det är av andra orsaker.

Känner att jag stänger denna tråden nu, för nu känns de bara som jag blir hackad på.

Tack ni som försökt komma med tips och till er som istället för att hjälpa en nybörjare hackar ner på den tänk innan ni postar svar tack

Charlie2006
0

Grossister vill känna pengar, så dom bryr sig oftast inte om djuren är inavel eller ej. Tycker själv att alla grossister är oseriösa.

Senaste laget är väl vid 8 månader. Dvärghamstrar är rekomenderat att inte para innan 4 månader. Dräktig kan hon fortfarande vara fast dom parat sig. Sen kan hon ätit upp ungarna, kan varit något fel på dom ex, eller att ungarna var döda när dom födes.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

UlrikaD
0

Om jag säger att jag tycker man bör läsa på innan om avel så betyder det ju inte att jag hackar på dig.

Om du känner att du har läst på så är det ju ingen kritik mot dig.

Och om jag talar om hur en del grossister, bl.a Imazoo föder upp djur så är ju det heller ingen kritik mot dig utan mot grosissterna.

Så ingenstans hackar jag på dig.

Anledningen att jag ifrågasatte dig med åldern var att du skrev att du läst att de skulle vara 3-4 månader men chansade fastän hon var 6 månader.

Det är väl inte direkt att hacka på någon.