Vad står koden för?
Kollar lite på min hamsters registreringsbevis och undrar lite vad en kod står för.. Det står lite olika på hennes olika förfäder, men bland annat "08-L411", "09-LSA128", "08-LRX88" m.fl.

Det är registreringsnumret den hamstern har i SHF:s databas.
Första siffrorna är årtalet hamstern är född. sen är det päls och hårlag.
Ditt första nummer bör betyda att den är förr 08 och är långhår, den andra född 09 och är långhår satin, den sista, född 08 och långhår rex.
08 står för att hamstern är registrerad 2008 (behöver inte nödvändigtvis vara född 2008).
L = långhår
411 = långhårig guldhamster nr 411 det året den registrerades.
09-LSA128 innebär alltså att hamster är registrerad 2009, är långhår satin och guldhamster nr 128 av de långhåriga satinpälsade.

#2 Det hade jag missat. Alltid trott att det var födelseåret som stod först.
#3: Inte lätt att veta. ^^
Logiskt sett borde det ju vara så tycker man, men det har med registreringsår att göra. 
Aha. Trodde Rex skulle stå under isåfall? För på de med LSA står det "Långhår Satin" t.ex., men under de med LRX står det bara "Långhår".
Hur som helst. Nu fick jag veta att min tjej har rex i släkten (mormor och mormors mor). Och jag funderar på om sånna gener kan föras vidare bara litegrann? Tycker att hennes päls är lite vågig liksom, speciellt om den blir fuktig (om man t.ex. klappar henne när man är lite svettig om handen). Fast hon har inte sådär böjda morrhår.

Många LH hamstrar blir lite vågiga i pälsen. Men om hon har rex i släkten och skulle paras med en annan hamster som också har rex i släkten så skulle du kunna få rex-bebisar.
I teorin alltså.
Okej! Tack för svaret! 
Har en fråga också här :) Det ska ju stå vilka sjukdomar släkten har eller så, Har jag för mig. Men jag fattar inte hur man ser det? Måste man gå in på SHFs hemsida och söka om det fanns några speciella sjukdomar? Trodde att det var det dem långa "koderna" stod för. ;)
#5: Även rex ska stå under, såsom "Långhår rex".
Varför det inte står kan jag tyvärr inte svara på, men det ska egentligen stå där.
#10: Just sjukdomar/defekter i släkten förs in i föreningens stambok.
För att få tillgång till stamboken måste man ansöka om detta och det kostar en viss summa om året.