Blod runt ögonen...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag kom hem från skolan fick jag en chock att se att Tindra min guldhamsterhona hade blod runt ögonen. Hon har haft det en gång förut runt ett öga men det försvann dagen därpå men idag såg det himla dåligt ut! Det var som blod runt och något blåa / hängiga ögon. Men efter några timmar gick svullnaden ner och endast lite blod. Sedan hade hon lyckats på bort blodet men sedan kom blodet tillbaka. Det är inte så illa som det låter…hon mår bra i övriga fall men endast blod i ögonen. Igår var hon ute i gräset och då började hon nysa och klia sig lite i ansiktet…kanske en förkylning? Vill ringa vet och fråga men det finns verkligen ingen smådjurs klinik i centrala örebro förutom en som verkar kö privat i lägenhet? Har ni tips om några vet…eller vad kan det vara? Hoppas det försvinner snart.
Det har jag också varit med om, blev jätte rädd när jag såg blod i ögonen. Fast i själva verket så var det inte blod, hamstrars ögonvätska är röd så det är troligen bara ögonvätska.
Tvätta hennes ögon regelbundet. Det borde hjälpa, annars får du ta kontakt med veterinär om det inte fungerar.
Mvh Alicia.
#1 Okej tack , jo det ser himla scary ut men hon värkar inte ha ont iallifall…hon har lyckats tvätta bort det mesta själv. Varför rinner ögonvätskan?
Precis som hos en människa kan hamstrar bli snoriga och få rinnande ögon. Är det dragigt där du har buren så kan det vara därför, eller för att bottenmaterialet dammar. Annars så har hon troligtvis bara en liten förkkylning
och ögonvätskan är inte röd, den blir röd i kontakt med luft.
Och folk ifrågasätter varför jag inte tar ut mina hamstrar, jo just på grund av detta, de är känsliga mot drag och de kan bli mkt sjuka, t.o.m. dö på grund av detta! Så varför ska man då chansa???
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#5 Jo jag vet det men jag tyckte luften var väldigt stilla & att hon endast skulle få vara ute i några minuter…men jag ska inte ta ut dom något mer. Vågar inte riskera någat :/
Jag brukar ha mina ute en liten stund när det är lagom varmt och inte blåser. Blåser det kallt och det inte är tillräkligt varmt ute åt hamstern så tar jag inte ut dem. Jag har inte haft några ögonproblem efter detta. Men å andra sidan har jag som sagt inte haft ut dem om det blåsit eller inte varit tillrekligt kallt ute. Är man osäker och inte vill chansa skall man naturligtvis låta bli.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Bruakr ha ute min hamster också och min förra. Aldrgi några problem. Blåser det inte och är lagom varmt så ska de inte bli förkylda. Min hamster älskar att vara ute så därför vill jag att han ska få göra det han tycker är kul, de korta livet de lever =)
Så ni har hamstrar som är vaken dagtid + perfekt väder samma dag, men då är de väl helt ok. Själv har jag aldrig haft varesig hamster som vaknat på dagen, eller en helt vindstilla dag som inte är för varm.
Ni får ursäkta, menar inte att angripa någon eller låta vresig, men jag kan inte förstå det, tyvärr. Och de är inget argument att hamstern gillar det. För har den aldrig varit utomhus så har den ingen aning vad den missar.
Vill man ha djur att ta ut, då köper man råttor, marsvin eller kanin, inte en nattaktiv dragkänslig hamster.
--------------
#9, du ser det på ditt sätt, men det finns fler alternativ än vad du snöat in dig på. Ta mig, vi har en stor trädgård med STORA och MÅNGA äppelträd i (och andra frukt träd/bär buskar). Dessa gör att även om det blåser ute, är det nästan helt vindstilla i vår trädgård. Min hamster vaknar inte på dagen, Nej, MEN (!!!) klockan åtta på kvällen är det fortfarande tillräcligt varmt och ljust ute. Tar aldrig ut honom om det är för varmt ute, eller för kallt. Därför har jag heller aldrig haft några problem med hans hälsa. Tyck vad du vill, du behöver inte förstå det, men det är som sagt inte oansvarigt att ta ut lillen förutsatt att man vet vad man gör.
#9 Jag håller med kaizoR. Att man kan ha ut hamstern en stund förutsatt att man vet vad man gör.
Alla vet ju att på tidiga eftermidagar är det oftast som hetast ute. Klockan 6 på kvällen börjar värmen avta i styrka med att sedan klockan 7-8 tiden på kvällen vara lite mer uman så man inte lider av värmen.
Det är också en orsak varför evolutionen när det kommer till guldhamstrar har gjort att de sover från förmiddagen till kvällen för att sedan vakna på kvällskvisten och åter igen gå och sova tidigt på morgonen. Man bör komma igåg att guldhamstern hör hemma från syriens öken och i öknen är det som hetast mellan klockan 12-16:00 på eftermiddagen. Sedan avtar den heta värmen så pass att det inte är helt omöjligt att vara ute. Temperaturen kan gå ner från att ha varit runt 50 grader och mer för att sedan gå ner till 35-28 grader tidiga kvällar för att sedan gå ner ytterligare till 16-24 grader under senare kvällar. Det är också under detta dygn som vildhamstern är som aktivast precis som tam hamstrarna. Just deras dygnsrytm har evolutionen sett till att hamstrarna fått för att klara det hårda öken klimatet.
Jag tycker att det är bra att hamstern kan få lite frisk luft med att ha dem ute en stund en sommarkväll när det har svalnat ner efter den heta dagen. Men man skall också se till att inte ha hamstern ute när de blåser. Vilhamstrar håller sig inne i sina hålor när det blåser eller stormar. Så en tamhamster vill inte heller vara ute om det blåser och drar för mycket. en bra temperatur att ta ut hamstern en stund är mellan 18-23 grader (KH) och 18-21 grader (LH). Som nämts tidigare,så får det inte blåsa och dra för myket där ute. För då finns det risk för att hamstern skall bli förkyld! Men som sagt! Vet man inte vad man gör eller är osäker så skall man låta bli.
Som sagt, en smaksak, tänker inte skriva mera i saken då alla måste göra de som känns rätt för en själv o sin hamster.
--------------
Blev visst så att du TildaH nästan angriper oss alla andra som tar ut våra hamstrar. Ursäkta mig om jag kan ha en vindstilla dag ibland när det är lika varmt inne som ute. Som sagt alla gör som man vill men skriv inte att vi borde valt andra djur om vi ska ha dem ute.
Hamstrarna levde inte inne när de var vilda och jag vet in te någon hamster osm dött av att den varit ute.

Nu tar jag inte ut mina hamstrar alls så jag kanske inte borde säga någonting. Men det är mest för att jag har så många andra djur som behöver ut istället så hampisarna får faktiskt stanna inne.
Har väl tagit ut några någon gång för att fota osv.
Men jag ser inget dumt i att ta ut hamstern ifall man gör det under bra förhållanden. Man tar ju ut möss utan problem och de är både mindre lättare mottagliga för parasiter, sjukdomar osv.
Tror inte hamstrar är så ömtåliga att de inte klarar lite frisk luft.
Undrar vad grannarna skulle säga om jag tog ut 40 hampisar, en och en.
#14 hahaha, ja man kan ju fråga sig det!? Men för mig skulle det ha varit rena himelriket för ögat att se.