Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1854 ggr
Candela
0

Hur rasta hamstern på bästa sätt?

Det finns inga bra rastplatser för hamstrar i mitt hem. Just nu rastar jag min tjej i soffan medan jag sitter där, eller låter henne springa i en springboll (som hon älskar!). Har inget rum jag vågar släppa lös henne i, utöver hallen. Men då måste jag bygga för dörrhålet till vardagsrummet först, så hon inte rymmer in dit.

Problemet med min tjej är att hon är mycket mån om sin frihet ;) Släpper man ut henne löst i ett rum så vägrar hon komma tillbaka till buren. Då måste man verkligen fånga in henne, och hon hoppar bokstavligt talat ur händerna på en när man lyfter upp henne. Det är ytterligare en anledning till att jag föredrar springbollen för tillfället. Det är så jädra omständigt att behöva flytta undan den tunga hallmöbeln bara för att få tillbaka henne till buren.

Har funderat på att skaffa en rasthage, men tror att hon skulle ta sig ur den (eller att hela hennes utevistelse skulle gå ut på att försöka rymma).
Badkaret har jag testat, men det är ju samma sak där; hon bara klättrar och hoppar mot kanterna i fruktlösa försöka att ta sig därifrån.

Å andra sidan verkar hon trivas bra i sitt akvarium. Jag möblerar om då och då för att hon ska få lite nya ställen att utforska, och hon har ganska mycket spån att gräva i. Hon tycker även om att leta efter mat som man gömmer i spånen.
Är hon rastlös hoppar hon mot väggen, för då vet hon att hon får komma ut i soffan och springbollen. Sen är hon lugn igen efter att ha fått springa av sig ett tag.

Räcker det måntro?

Roxie
0

Det låter som att det räcker :) Sålänge hon inte bara få komma ut i bollen så funkar det helt utmärkt tror jag :)

// Sofia

Candela
0

Idag släppte jag ut henne i hallen ändå, trots allt. När jag skulle plocka upp henne blev hon sur. Pep till och ställde sig i attackställning Förvånad En halv sekund trodde jag att hon skulle hugga mig i handen, men det gjorde hon inte.

Candela
0

Hon är lite konstig.. hon blir bara sån där när hon har fått vara ute i det fria och springa. Plockar jag upp henne ur buren är hon hur lugn som helst.

Roxie
0

Du kanske kom för plötsligt fram så hon blev rädd?

// Sofia

Candela
0

Nej, det tror jag inte. Jag gick fram långsamt medan hon tittade på mig, höll sen fram ena handen framför henne, och tog henne med andra handen bakifrån. Så brukar jag göra i buren, så det är hon van vid.

UlrikaD
0

En del hamstrar beter sig lite annorlunda när de är på stor yta. De ser ju inte så himla bra så även ifall de innerst inne vet att det är du så kan de reagera som om de blir skrämda iallafall.

Du kan ju låta henne klättra upp i någonting annat först och sen över i din hand, eller direkt i buren.

Ett lock till en liten transportbur t.ex. Då kan hon ha den som mellanlandningsplats och vet att när hon kliver på den så är hon på väg hem igen.

Det har funkat för mina som varit lite nervösa när de varit nya hemma hos img och inte känner sina omgivningar så bra.

Candela
0

Kan säga att hon nu även fått vara ute i vardagsrummet och springa, och hon älskar det verkligen! Hon har även blivit mycket tamare på sistone, så det är ganska lätt att få upp henne från golvet.

[nadvard]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De där hagarna man kan köpa är inte så jätte smidiga när man har en hamster som gärna smiter. Det tar en halv sekund att klättra ut Tungan ute

UlrikaD
1

#8 Det är ju bra arm-träning om inte annat.Flört

Candela
0

Min tjej skulle ta sig över dem på ett kick. Hon tar sig över mina lådor från IKEA som jag ställt upp i en dörröppning som stopp:

http://www.ikea.com/se/sv/images/products/kassett-tidskriftslada-med-lock-gron__69129_PE183850_S4.jpg

[nadvard]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Jajamen! Starka armar har hon verkligen Tungan ute

#10 Har jag tillräckligt med roliga saker i hagen kan hon leka i några minuter, eller kolla lite iaf. Men sedan är det ut som gäller.