Tjock guldhamster?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När är en hamster tjock? Man ska ju inte övergöda sin hamster, men hur märker man att den är "fet"? På en hund säger man att man ska kunna dra lätt över revbenen och känna dem, varken för tydligt eller behöva trycka för att känna dem. På en katt så sitter det ju mer över buken och jag tycker det syns ganska tydligt.
Men på en hamster då? Vad känner man efter och är det något man kan se med blotta ögat?
Jag började fundera när jag satt inne på en amerikansk uppfödares sida, jättekul att titta på alla bilder på snygga hamstrar. Men den här hamstern till exempel: http://www.holmdenhillhaven.com/hamsters/pudding/pudding.html är den tjock, eller har den bara väldigt bra tät päls och bra, kraftig typ? Eller kan man alls avgöra det från bilder?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag ser ingen övervikt, tycker det se ut som en helt vanlig guld. Men det kanske bara är jag?
Man kan bli förvånad över filmerna på youtube med feta hamstrar, de är verkligen sjukt!
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Jag får söka på youtube och kolla då. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Nej jag har faktiskt haft en tjock hamster.
Man känner det på buken, liksom man gör på oss människor, att det finns fett att ta i. Lite dallrigt :P Typ som gäddhäng, haha.
En hamster ska vara kompakt, rund och kompakt. Inte sladdrig eller fet.
Svårt att förklara, men när man har en fet hamster så märks det.
// Sofia
Hamstern på bilden ser precis ut som min sötnos, och hon är inte tjock! Håller man runt magen på henne så känns hon alldeles lagom. Däremot ser hon ju lite rund ut, men det är väl så hamstrar ska se ut? Tycker jag i alla fall ;-)
Tycker inte att avlånga, smala hamstrar är så fint..
Kan man inte väga hamstern, och sen säga att den är tjock? En hamster som väger typ 300gram, den är väl ändå tjock? Så om man kanske kan få ett svar i gram, som är överviktigt skulle nog vara bättre och enklare att hålla koll på! :)

#5 Fast det funkar inte riktigt heller. Muskler väger mer än fett även på hamstrar.
Jag har en väl musklad hamster som väger 180g. Han ser helt perfekt ut.
Jag har även en hane som väger 270g. Även han är perfekt i hull och storlek, han är bara större hela han.
Vikt är svårt att säga, då går man hellre på hur de känns i kropp och hull.
#6: okej, det var ganska bra o veta! Tänkte inte på muskler alls! ;)

#7 Ju mer hamstrar man hanterar och känner på desto mer lär man sig känna skillnad.
Jag såg en hamster som jag tyckte såg jättestor och fin ut på håll. Bad att få hålla den och mina fingrar sjönk liksom in i magen och den hade valkar under armhålorna. Så ska det ju inte kännas såklart.
Så utseendet kan lura en ibland.
#8 Haha, är det min hampis du menar nu? 
Helt klart! Ju fler hamstrar man har hanterat desto lättare är det att se/känna skillnad :)
// Sofia

#9 Nepp! Vem skulle det vara, du har väl inga tjockisar så.
Nej, detta var på en hamsterutställning när jag fick hem mina första hampisar och bara visste vad som var fram och bak ungefär.