Bitsk vintervit
Hej,
Jag har en hane som bits till och från, helt oväntat! Han bits jätte hårt och hänger kvar i fingret. Gnager väldigt mycket på galler.
Jag har köpt honom i en djuraffär då han var ca 3 månader. Vad skall jag göra?
De är ofta otama när man köper de när de är 3 månader. Jag har själv gjort det. Min Hassel var väldigt bitig, men inte så att han hänger kvar på fingret. Han nafsar bara. Men för mig har det gått bättre och bättre.. nu bits han bara ibland när han tycker att han har suttit i handen för länge och vill ner o springa.
Men försök sakta och säkert vänja din hamster vid din hand. Ha gärna godis till honom. Låt honom ofta äta ur handen och lära sig att handen inte är farlig. Att han lär sig att "om man går upp i handen så får man springa runt utanför buren".
Det kanske kommer ta lång tid och jobbigt i början. Men det går om man bara vill!
Lycka till! /Marie
Okej, Tack för svaret! Jag har 2 hanar och 2 honor! håller också på att försöka para dem, men hittar inte tiden när honorna är brunstiga…
Skam den som ger sig…Hur många hamstrar har du?
#2 Fast du kanske inte ska ta ungar efter en bitsk hamster..? Vet inte om det är just den hanen du tänkt ta en kull på men tänkte bara 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Hur länge har du haft honom? Olika hamstrar tar ju olika lång tid att få tama. Är hamstrarna avlade på otrygga föräldrar så är ju chansen stor att även bebisarna blir likadana.
Det är då ingenting man bör föra vidare i aveln.
Om man enbart avlar på lugna och trygga individer, gärna med bra stamtavla så för man ju någonting positivt vidare istället.
Vi brukade - särskilt i början använda en toarulle. Då kryper hon in och så fort man har henne utanför buren är hon så gosig. Det är ju deras revir buren och speciellt nära boet även om man varnar innan och småpratar kan det bli ett litet nafs. Likadant om hon är i grävartagen vill hon absolut inte bli avbruten! När hon mer leker och springer omkring klättrar hon gärna upp frivilligt på armen.
Lycka till!