Ang. Diabetes på Campbells
Hej!
Jag undrar hur vanligt det egentligen är att Campbells drabbas av deras ärftliga form av diabetes? Är det väldigt vanligt eller har det blivit mindre och mindre vanligt i.o.m att uppfödarna testar sina och tar bort de sjuka? Vad jag vet har jag bara sett 3 registerade uppfödare i SHF som har Campbells och det är Roslagens, Toscas samt Geishas. Finns det fler kanske oregisterade duktiga någonstanns med cb?
Har hört någonstanns ifrån också att Vintervita också kan ha denhär diabetesen?
Jag skulle gärna vilja skaffa ett par Campbells men det är tanken på diabetesen som gör mig osäker på om jag inte skall välja någon annan sort ändå. Jag har ett terrarium på 160x45x50 cm som dvärgarna ska få bo i, blir de Campbells blir det nog en 4 honor. Robbar tycker jag är fruktansvärt söta men eftersom jag är nybörjare vet jag inte riktigt om de är en sån jättebra idé att starta med den ras som är vildast och svårast att få handtam, eller ja såpass "handtama" som robbar kan bli nu då..
Skulle vara jättetacksam för svar, tips eller råd! Tack på förhand :-)
Jag har inte så stor koll på dvärghamstrarna men förut så vet jag att dom testade sina avelsdjur för diabetes.
Vill du ha hamstrar som enbart är "tittdjur" ska du välja roborovski. Vill du ha hamstrar som blir handtama och som går att hantera ska du välja campbells eller vintervit. Campbells är ofta rätt bittska när dom ska plockas upp. Vitervita är lite lugnare, och vad jag hört inte alls lika bittska som campbells. Lite mer temperament i campbells ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar Sofia! :-)
Har kommit fram till att robbar inte är rätt, just nu, nybörjare som jag är på hamster ;-) För snabba och små helt enkelt! Jag har faktiskt haft två hybrid-honor en gång men det var flera år sedan nu.. Den ena var ko-lugn, och den andra helt galen!