Ang. Diabetes på Campbells
Hej!
Jag undrar hur vanligt det egentligen är att Campbells drabbas av deras ärftliga form av diabetes? Är det väldigt vanligt eller har det blivit mindre och mindre vanligt i.o.m att uppfödarna testar sina och tar bort de sjuka? Vad jag vet har jag bara sett 3 registerade uppfödare i SHF som har Campbells och det är Roslagens, Toscas samt Geishas. Finns det fler kanske oregisterade duktiga någonstanns med cb?
Har hört någonstanns ifrån också att Vintervita också kan ha denhär diabetesen?
Jag skulle gärna vilja skaffa ett par Campbells men det är tanken på diabetesen som gör mig osäker på om jag inte skall välja någon annan sort ändå. Jag har ett terrarium på 160x45x50 cm som dvärgarna ska få bo i, blir de Campbells blir det nog en 4 honor. Robbar tycker jag är fruktansvärt söta men eftersom jag är nybörjare vet jag inte riktigt om de är en sån jättebra idé att starta med den ras som är vildast och svårast att få handtam, eller ja såpass "handtama" som robbar kan bli nu då..
Skulle vara jättetacksam för svar, tips eller råd! Tack på förhand :-)
Jag har inte så stor koll på dvärghamstrarna men förut så vet jag att dom testade sina avelsdjur för diabetes.
Vill du ha hamstrar som enbart är "tittdjur" ska du välja roborovski. Vill du ha hamstrar som blir handtama och som går att hantera ska du välja campbells eller vintervit. Campbells är ofta rätt bittska när dom ska plockas upp. Vitervita är lite lugnare, och vad jag hört inte alls lika bittska som campbells. Lite mer temperament i campbells ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar Sofia! :-)
Har kommit fram till att robbar inte är rätt, just nu, nybörjare som jag är på hamster ;-) För snabba och små helt enkelt! Jag har faktiskt haft två hybrid-honor en gång men det var flera år sedan nu.. Den ena var ko-lugn, och den andra helt galen!
Har också hört att det ska vara mer fart och temperament i Campbells, men däremot har jag också fått höra att de är precis lika trevliga (om inte trevligare) än VV också, så ja, jag får väl helt enkelt se för mig själv I suppose ^^. För det lutar åt Campbells som mest nu.
Pratade med Geishas och hon tyckte att diabetesen inte är lika vanlig idag som för t.ex ett år sedan i.o.m att uppfödarna försöker "gallra bort" de sjuka djuren. Hon sa även att vintervita har haft mkt problem med denna typ av diabetes..
Ja, vi får väl se hur det blir med allt :-) Terrariumet hämtas iaf på Måndag.
Jag tycker definitivt att du ska köra på cb. De kan vara hur mysiga som helst när de väl är tama.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
#3 Okej, låter ju bra! :-)
Ska bli så kul att skaffa hamstrar igen! Det är så tomt här hemma nu, bara en katt och inga marsvin som jag är så van vid.
Har alltid varit en smådjurs och katt människa :-)
Hej som jag sa på mail så har det förekommit diabetes på vintervit inte att det var frekvent förekommande.
Campbells är bitskare i buren än vintervita, däremot när de kommit upp så är de snälla. Många av mina är lika snälla som vintervita när man ska ta upp dem. Av de ca 40 campbellsen som jag har så kanske det är 5 som försökter bita. Dvs 1 på 8 hamstrar.
Eftersom du vill ha en grupp med hamstrar så tycker jag att du bör titta på campbells eller roborovski.
Lotta
#5 Där var du ju Lotta :-) Hej!
Nej det var det jag menade, formulerade mig lite klumpigt bara.
Aha okej, då är de väl lite mer revirhävdande då. Nåja man behöver ju inte peta in fingrarna i buren hela tiden ;-)
Ja Roborovski har jag ju sagt går bort just nu, så jag är nästan helt hundra på att det blir cb nu :-)