Sammanföring av Vuxen+unge/ungar (Robbar)
Hej!
Jag kommer antagligen att skaffa en Roborovski flock på ca 4-6 st inom en snar framtid.
Jag är beredd på att de kan börja bråka och att man då kan behöva sära på flocken (flytta den/de som bråkar), men det jag undrar är om det finns nån härinne som med goda resultat har sammanfört en Vuxen (könsmogen) robbe (hane eller hona) med en eller flera robbe-bebbar av samma kön? En som då blivit avskiljd från sin förra flock pga osämja.
Har fått höra att det överlag brukar gå bra att sammanföra vuxen robbe + bebis. Men inte alltid.
Har mkt kvar att lära när det kommer till skötseln men jag lär mig mer och mer hela i tiden! Därav väntar jag med att skaffa robbar, vill vara helt förberedd :-)
Tack på förhand!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har samanfört en gammal hona (över 1 år), med yngre honor. Hennes syster dog, så hittade ingen kompis till henne förens hon var så gammal. Men det gick jätte bra.
Har även satt ihop en 5 månader hona med en mor (1 år) och hennes dotter på 5 månader. Där gick det också bra.
Ju större utrymme du har, desto mindre chans är det för bråk ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#1 Tack för ditt svar! Låter ju bra, då borde det inte vara några större problem att sammanföra vuxen + unge såläge de har bra med utrymme som du säger :-)
Jag har köpt ett terrarium på 160x45x50 cm där robbarna ska få bo, är det tänkt. Men måste fixa ett säkert nätlock till taket så att varken någon robbe rymmer eller katten försöker äta upp hamstrarna ;-)
Hur många Roborovski;s tror ni blir lagom i den buren? Jag har somsagt tänkt mig en 4-6 st, vilket jag tror blir ganska bra, då får de mycket utrymme.
Jag har 5 stycken i ett 1 m terrarium, så där kan du lugnt ha 6 stycken ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 Aha, såpass :p Men då borde de verkligen kunna komma överens i mitt terrarium då!
Jag är fullt medveten om att Roborovskis inte är några gose-eller knädjur, utan de är väldigt nyfikna, något sprattliga sötsaker. Jag är egentligen en riktig marsvinsmänniska (men har tagit en paus just nu pga lite olika anledningar), och marsvin är ju verkligen flockdjur till 100%, så vill jag gärna ha en hamster art som går bra i flock. För jag tycker det är så mysigt att bara sitta och titta på djuren och vad de pysslar med! Så det faktum att de inte går att hålla så mkt i gör inget enligt mig. + att Roborovskis är helt fruktansvärt söta ^^.
Till min fråga nu då.. Tycker ni att det varit väldigt svårt att få era robbar handtama? För det underlättar ju endel om man kan ta upp var och en, så man kan hälsochecka, ta ut dem på golvrastning och ge dem en liten puss (hehe) eller så t.ex.. Bästa är väl om uppfödaren hållit på med dem endel när de är små, kan tänka mig att tämjningen är mkt enklare då.
Omformulerar mig nog lite, tycker ni det är jättemkt svårare att få robbar tama än andra dvärgar?
Jag hade två Hybrid honor, för flera år sedan, och den ena var helt ko- lugn och den andra var helt galen. Men de var båda ganska enkla att få handtama.
Ska tillägga att det inte är 100% säkert att det verkligen blir just robbar. Jag funderar lite på Campbells också.