Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 2054 ggr
Azylli
0

Min lilla Dvärghamster Zwei.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zwei

Min underbara lilla dvärghamster zwei som jag har hemma är så underbart söt :) en liten knubbis må jag säga haha.

Hon har konstig sovstil och undrar om era har det också? Hon ligger på sidan och viker ihop sig eller så ligger hon på magen med huvudet böjt innåt under kroppen.

Sen gör hon ett slaggs rostligt ljud ifrån sig när hon sover ibland vad kan det bero på? drömmer hon?

Azylli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zwei och  Johan

guanabana
0

Jag har inga erfarenheter av dvärg, har bara själv en guld, men min hamster sover oftast i sitt trähus så det är lite svårt för mig att se hur hon sover. En gång somnade hon på hustaket, smått ihoprullad till en boll med huvudet lite lätt under magen. Jättesöt. =)

Den sovstilen du beskriver låter för mig inget konstigt alls, om jag ska utgå ifrån hur guldhamstrar är. Hamstrar gillar att kura ihop sig när de ska sova. Såg en gång en dvärghamster på en djurbutik som höll på att bädda sin kompis rumpa, som att det vore en kudde, och sen la sitt huvud på den. Hur supersött som helst. Tungan ute

När det gäller ljudet är det lite svårare för mig att säga något, speciellt eftersom jag inte själv har hört din hamster. När en hamster rosslar eller på annat sätt låter konstigt kan det vara problem med andningsvägarna. Men gör de konstiga ljud bara när de sover så kan det vara så att de bara drömmer. Om det är bara nått enstaka ljud under sömnen så är det kanske inte så farligt. Men är det konstant rosslande under hela tiden de sover, som ett snarkande eller liknande, så kanske det är något mer. Det vore bra om någon annan som är lite mer duktig på det kan svara.

Men som sagt så är det inget konstigt att hamstrar gör "dröm"-ljud ifrån sig. Min hamster gör små "hu"-ljud ibland, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Det låter helt enkelt som ett litet, snabbt "Hu". Men det är bara ibland när hon drömmer rejält. Rosslar gör hon aldrig överhuvudtaget. Eftersom du sa just "rosslar" så bör du kanske hålla lite etxra koll på din hamster och se om det blir värre eller om det bara är enstaka gånger det händer. Men igen, det vore bra om någon annan som är mer kunnig kan säga till något om din hamsters rosslande.