Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3631 ggr
Imasy
0

Springboll

Köpte mig en sån där springboll för första gången idag. Kände att behovet för en sådan kanske fanns nu.

Men är det någon som har varit med om att den "spricker isär" eller att hamstern kan få upp luckan när den sitter i bollen? Tänkte ifall man törs vända ryggen till eller inte, med tanke på att vi har katt?

Zvintos
0

Jag har inte varit med om att mina fått upp luckan, eller att den spruckit isär.
Och då har ändå mina satsat med full fart in i trösklar, vägg och annat.

Har en sån här blå.

Imasy
0

Japp, en likadan köpte jag. Tyckte bara att låsanordningen var lite klen.

[Memris]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oh yes, det händer ibland!
Vi har säkrat ena sidan samt mitten på samtliga bollar och på själva luckan vi har kvar så sätter vi en liten tejpbit som säkerhet ändå.
Dessa nya i hårdplast är i sämre skick än de äldre, tyvärr.
Men mina hampisar ÄLSKAR verkligen att rusa i boll o det är ett väldigt bra alternativ om man inte kan ha dem springa fritt :)

Royalz
0

Jag har den största modellen och mina har sprungit i saker så locket har lossnat. Visserligen bara 1 gång men det har hänt.

Imasy
0

Ja, och tyvärr så räcker det ju med en gång för att de ska bli kattmat här, och det vill vi ju inte riskera. Blir till att tejpa bollen nästa gång den används då :)

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har aldrig vart med om att de gått upp eller delat sig. Men skulle definitivt inte våga ha en jägare i samma rum. Min hund brukar springa runt och ha koll på hamsterbollarna men jag känner mig säker på att han inte skulle hugga någon av hamstrarna om de tog sig ut.

#4 Den Största!? Det är lite onödigt stort åt en hamster tycker i alla fall jag. :P De är ju typ 46 cm i diameter eller något.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

#3 Om de är hård eller mjukplast har väl med att göra med av vilken tillverkare man köper? Jag har en i mjukplast som jag inte vet vad märket är på rak arm, kan kolla om det är intressant men så har jag en i hårdplast av Savic.

Mvh Ellenfyrkant

BMEXX
0

Jag har inte haft nå problem med min boll. Förutom min förra hamster som var lite korkad och satte sig och pissa i bollen och sedan satte i gång och springa igen.

// Pabblo

[Memris]
0

Hey, if U gotta go, U gotta go Cool

Luisa
0

jag har varit med om att ena locket eller vad man nu kan kalla det för. Slutade med att jag hittade min hamster dammig under frysen. Men han mådde i alla fall bra. :D

goldenhamsters
0

Två gånger har mina hamstrar fått upp bollen. Ena gången gick det så illa att hamstern inte ens han ta sig ut ur bollen förens hunden bet ihjäl den så den fick inre blödningar och dog i min hand några minuter senare… Jag stod ändå väldigt nära men han inte stoppa hunden… Andra gången så rymde hamstern under en tröja Tungan ute Fast använder mycket sällan bollen eftersom jag har väldigt många jägare i huset.

Mvh Alicia.

Ellenfyrkant
0

Grejjen med att ha faror i huset i form av andra djur är att det kan stressa hamstern otroligt mycket för det är bara typ ½ mm plast mellan rovdjuret och bytet! Jag skulle aldrig ha bollen tillsammans med ett djur som ville bita ihjäl hamstrarna.

Mvh Ellenfyrkant

goldenhamsters
0

#12 Nu för tiden låser jag in hundarna. Katterna är på övervåningen. fast alltså jag släpper nästan aldrig ut någon ahmster i hamsterbllen nu för tiden, kanske 1 gång i månaden eller så.

Mvh Alicia.

[Snuttgrodan]
0

Vår Gumma har rymt ett par gånger och det är om bollen fastnar vid något som är ivägen för bollen så har hon lyckats öppna luckan ett par gånger. Men vi hör ofta när luckan faller till golvet och man skyndar sig dit. Sedan så har hon inte så brott därifrån heller för det är ju så spännande och kolla vart man hamnat så henne fångar man lätt. Men vi har dock inget katt …..

Amun-Ra
0

Luckan har jag inte haft problem med! Men jag har tejpat runt bollen  i mitten så den hålls fast så den inte i misstag öppnas i mitten. Vilket kan hända ifall hamstern kör rally med bollen så hårt att den krockar med väggen i en ordentlig smell.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Amun-Ra
0

#12 Tja jag har dock en hamster som ÄÄÄÄÄLskar att jaga katten när hon väl är i bollen. Det är det bästa hon vet när katten skräckslagen springer iväg när bollen med hamster närmar sig. Föreställ dig bilden hamstern efter katten i full fart i bollen. Och katten som springer för sitt liv! Gos Crazy storstrivs med att jaga min katt när hon är i bollen. Och hennes ansiktsutryck ser ut att skratta ett djävulskt skratt… "MUAHAHAHAAAAAAAAAAAAA" Nu tar jag dig katt djävel! MUAHAHAHAAAAAAAA"

Så alla hamstrar blir inte stressade av att katten är nära när de är i bollen. De känner sig rett så trygga där och vissa som Gos Crazy finner nöje med att jaga katten när hon är i bollen.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Forest]
0

Vi har sån som 3 visar en blå. Vi gjorde som så att vi tejpa halverna med vanlig tejp o det verkar vara hållbart andväns ofta. Är nöjd och hamstrarna kan springa säkert har 2 hundar tror inte nån skulle ta dom men iaf känns säkert o hamstrarna kan vara med de tycker det är roligt och väldigt duktiga på springa "rätt" i den.

Imasy
0

Jaga hund i bollen var iallafall kul :)

[Forest]
0

18 hahah ja du våra aktar sig med för hamstrarna bollen är ju extra läskig Flört

Music96
0

Våran har öppnat sig kanske två gånger, men som någon påpekade hör man oftast när luckan faller ner. Tror det var slarv, den brukar inte gå upp bara man kollar att "luckorna" verkligen är stängda. :)

HamsterMarie
0

Ja, ca 2-3 gånger har jag varit med om det :)

CamillaS
0

Jag har en hamsterboll från Savic i hård plast på 25 cm i diameter.
Än så länge har han inte fått upp dom locken iaf. Jag är alltid noga med att skruva åt dom ordentligt, men visst kan det säkert vara möjligt för honom att få upp det, men i så fall måste han skruva på dom först, eller köra in i full fart i nåt kanske så att dom skulle gå upp på nåt vis. Men som sagt så har jag inte varit med om det än. ;)
Här är iaf en bild på min boll som vi har.

DwarfNome
0

Har även en Savic åt min tjej, fast jag tror det är en äldre modell. Hon har kommit ut två gånger, så nu säkrar jag med gaffa tejp varje gång hon är i den. Första gången hann hon bara nån meter men andra lyckades hon springa från hallen till vardagsrummet i en jäkla fart! Fast gnagaren lever i dag för att berätta sagan så de var väl inte så hemskt. Tungan ute

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Candela
0

Min har ramlat isär en gång. Som tur var hröde jag det, och fick tag i hamstern innan hon rymde. Hon var nog lite chockad själv, satt bara där och såg sig förvånat omkring Skrattande

Luckorna som man ska ta loss sitter däremot jättehårt på min boll. Det var mittenskarven som inte var så bra. I värsta fall kan man ju tejpa igen där det inte sitter så bra.

guanabana
0

#22 Har en boll också från Savic, min är dock lite mer grön men annars ser (eller snarare såg) likadan ut. Min var lika glansig och fin en gång, men efter flera race runt lägenheten, en del gnag och kraffs så är det ett minne blott. Tungan ute

Jag har inte haft problem med att bollen spricker eller gå sönder, och min Stumpan har tjongat in i det mesta. I början när de är lite ovana krockar de mer men med erfarenhet lär de sig och kan tvärvända innan de kör in i en vägg. Stumpan brukar köra upp i ett hörn eller någon annastans där det kan lukta intressant och stå och gnaga och krafsa ett tag. Inte har hon kommit ut för det, eller fått loss någonting. De är faktiskt väldigt bra de hjulen, ger mycket frihet och motion och såvitt jag vet är de inbrott.. - ursäkta - utbrottsäkra. Flört

Risken är snarare trappor, men har man bara koll över sånt och spärrar eventuella avsatser så är det lugnt. Det största problemet för mig är att hon kör fast ibland. Tystnar det så är det dags att gå runt och leta.

I ditt fall skulle jag ändå ha lite uppsikt med tanke på katten. Låt hamstern få springa runt i samma rum som det finns folk i. Fast det kanske är bara den hispiga delen av mig som tänker så. Jag vet att det har funkat med hund och hamsterboll hos min syster så vem vet, gör det som känns bra för dig för det är väl ingen idé om du sitter i ett annat rum och försöker relaxa om du istället oroar dig hela tiden över vad som försigår i rummet bredvid.

guanabana
0

En annan sak jag kom och tänka på är att min syster har en likadan boll som jag (tror i alla fall det är samma märke). Hennes är betydligt äldre, har överlevt en tidigare hamsters användning och idag används fortfarande men av en ny hamster. Nej, hennes förra hamster rymde inte och dog. Den blev bara helt enkelt gammal till slut, naturens gång.

Men det jag har märkt är att min relativt nya boll (2 månader) och hennes ett par eller fler år gamla boll känns väldigt olika i locket och i själva skruvningen av locket så att säga. Jag antar att bollar riskerar bli mer osäkra med tiden, de är ju ändå en hel del slitage de får utstå. Jag kollar också till bollen regelbundet efter eventuella sprickor eller saknade plastbitar då ibland försöker bryta sig ut (hittills har hon misslyckat, men jag bör nämna att jag har bara haft henne och bollen i 2 månader).

Dessutom så tjongar inte min hamster lika mycket i saker nån mer, det var mest i början. Jovisst kör hon in i en del saker varje gång hon är ute men inte med full fart. Det är snarare så att hon orienterar sig efter väggar ibland, kollar in nån ny pryl som kan finnas på golvet, påminner oss om att vi inte har tagit ut soppåsen som står vid ytterdörren… såna saker.

guanabana
0

#22 Nej vad jag ljuger. Tittade lite närmare och ser nu att det inte är samma boll jag har. NÄSTAN samma, enda skillnaden är de där gula plupparna du har, min har nått konstigt haka-fast-system för att binda ihop mittenskarven. Förutom det och färgen är den likadan. Ville bara rätta mig när jag kände mig så dum. Tungan ute

Då är min snarare samma som den du har Imasy, som du visar bild på #18.

CamillaS
0

#25 Jag bor i en etta så det finns inte så många rum att välja på att låta honom springa i. ;)
Jo jag är alltid i samma rum när han är ute i sin boll just för att hålla lite koll på katterna. Jag tror inte att mina katter skulle flyga på honom det första dom gör då jag har mina råttor lösa i samma rum som katterna visstas och dom har hållt sig på avstånd eller iaf så har dom inte gjort råttorna något, men där har jag endå också regeln att jag inte lämnar dom ensamma endå för man vet ju aldrig med djur. ^^

guanabana
0

Ah, en liten uppdatering om min boll. Förra veckan lyckades min guldhamster rymma från sin boll. Jag tittade på klockan och tänkte att "Ja, 5 min till får hon rulla". Så istället började jag fixa med te och eftersom vattenkokaren är så högljudd hörde jag inget från henne på tre-fem minuter. När jag skulle plocka in henne så låg bollen vid ytterdörren med locket på golvet. AAAH! Panik panik! Medan jag stressade och letade hörde min pojkvän hur det prasslade bakom återvinningspåsarna i hallen.

Stackaren låg och tryckte bakom papp-återvinningen. Hon blev visst lika chockad som jag över den plötsliga friheten.

Hon hade lyckats gnaga av två av de fyra hakarna på locket vid samma tillfälle. Hade hon gnagt av bara en så hade hon inte fått upp locket och jag hade hunnit se det innan jag släppt ner henne i bollen nästa gång. Men hon var visst skickligare än så. Hon har ibland gnagt på bollen men väldigt sällan (då har jag också stoppat henne) och aldrig har hon gnagt på hakarna, så jag var oförberedd på det hela. Lyckligtvis hade hon inte heller svalt plastbitarna, de låg kvar i bollen.