Defekter hos vintervit?
Har ju funderingar på att fortsätta med avel på dvärghamstrar nu när jag fått lite blodad tand av min olyckskull. Mina funderingar ligger i om jag skulle våga ta mig en kull på en av dom kvarvarande flickorna i kullen (så sent som möjligt då alltså) eller om det vore bättre att börja på ny kula. Det beror ju helt och hållet på vilka risker det finns med avel på dvärghamster med (halvt) okänd bakrund. Temperament och så måste jag ju hålla lite koll på, jag håller kontakt med köparna och har bett dom skriva till mig om det blir problem. Och föräldrarna har jag ju haft länge, så dom vet jag ju hur dom är. Men sen är det ju också dehär med dolda "defekter" och sjukdomar. Har hört att dvärghamster skulle kunna få diabetes, är det sant? Är det ärftligt? Vad för andra defekter och sjukdomar kan dom få? 
Det smartaste vore ju att ha sparat hannarna istället och ta kull på någon av dom när dom blivit lite äldre. Men hade inga som helst planer på fortsatt avel när jag sålde dom… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ingen..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Är inte så insatt i defekter på dvärgar men jo det förekommer diabetes, man kan testa sina ev.avelsdjur innan man tar dem i avel. För att vara på den säkra sidan (tror det går att köpa såna tester receptfritt på apoteket).
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vet att de testar dem för det på min praktikplats, djuraffär.
Man kan säkert testa för diabetes, det tror jag säkert. Men diabetes är inget ärftligt utan kan dyka upp när som helst så om det skulle hjälpa aveln tvekar jag på :p
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns en variant av diabetes som man lyckats få bort mer än hälten av fallen nu när man kollar föräldradjuren. Och jo visst kan det vara ärftligt.
Sen finns det linjer med spinalknyck (bråck på ryggraden)
Det finns linjer med cherry eye, fatty eye, och/eller navelbråck.
Linjer med tumörer, relativt vanligt att det dyker upp sent i livet.
Listan kan göras lång men om man använder friska djur i avel så minimerar man ju självklart risken för detta.
Lotta
Tack för alla svar. Flickorna gick inte i avel då en del av kullsyskonen fick problem med stress och sjukdommar. 2 av dom är redan döda.
Dessutom har jag insett att jag varken har tid, råd eller plats nog att avla just nu. Men i framtiden kanske det blir något. Då har jag ju gott om tid att läsa på en massa också. ^.^
//Lamina
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#5 Vet du vart man kan läsa på mer om just ögonproblem? Tydligen skulle ett av kullsyskonen haft problem med ögonen innan hon dog. Skulle gärna vilja forska i vad det kan tänkas vara…
//Lamina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns inte direkt ngn bra sido om detta med informationen finns i dvärghamstersektionen bland uppfödarna.
Vi håller på att uppdatera om denna information, foton på alla tillstånden ska finnas.
Jag glömde säga att det finns glaukom hos dvärghamster med, det är för högt tryck i ögat som gör ögat större och till slut blir ögat blodfyllt.
Detta fick jag med i en linje från Finland senast och denna linje är helt stoppad i Sverige för avel då flera avkommor samt föräldradjuret fick detta.