Smittar löss från sork till hamster?
Hej jag trampade sönder ett sorkbo med sorkungar i. Jag tog in sorkarna och sen så såg jag att dom hade löss.. Nu undrar jag om dom lössen kan smitta till mina hamstrar? Hur ska jag göra ifall det gör det?
va i hela världen tog du in dem för?! Du kan ju få sorkfeber!
Dumt att du tog in dem. Nu kommer de bli utstötta av mamman.
Precis, det med, om du hade lämnat dem så hade mamman kommit iaf å hämtat dem, sorkar gräver så enromt med gångar så de har inte direkt ont om plats.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gamla är ungarna? troligen behöver dom dia fortfarande och då behöver du ge dom ersättning.
Dom kan smitta både dig och hamstrarna om dom kommer i kontakt med varandra.
Om det smittat så behöver du åka till vetrinären med hamstrarna för att få behandling för löss (om det är det), och sen sanera alla burar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Sorkar går under lagen, vilda djur. Alltså man får inte ha dem hemma mer än 24 timmar.
#5 48h

#6 Tack! Tänkte 48 och skrev 24 av någon underlig anledning.
#1 Sorkfeber är väl ändå inte särskilt vanligt?
Kan förstå varför TS tog in ungarna, även om det nog hade varit bättre att låta dom vara. Men nu var det ju faktiskt inte det TS frågade om. ;p
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Svar JA löss kan smitta till både dig och hamstrarna. Sorkfeber är inte vanligt men det kan du få och då brukarm na bli mycket dålig. Lycka till
min farbror fick sorkfeber, och ja då blir man rejält sjuk och ja har för mig att man itne kan göra nått heller direkt mot det utan att bara vänta ut det.. vet ju itne om det är risk för det just där du bor elelr det området.. men jag skulel då inte ta den chansen
Usch man kan ju bli jättesjuk! Och som #10 säger så finns det inte direkt något man kan göra om man får det.
Jag känner en som fick sorkfeber utan att kanske ens haft direktkontakt med någon sork men andades väl in damm utomhus när han rensade på sin gård. Han blev riktigt sjuk, men han klarade sig åtminstone. Men det är ingen sjukdom man ens vill riskera att bli utsatt för.
Precis, man behöver inte ens kontakten nej, bara av att ta i brädor och sådan som nu i mitt fall ligger vid sorkhålen kan ge en sorkfeber, och damm ,ja då berman ju om det ^^'