Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1052 ggr
DwarfNome
0

Första gulden

Jag har haft dvärgar innan och nu är det dags för en guld att komma in i min lilla gnagarfamilj! Vad jag mest undrar är hur stora de igentligen blir, jag kunde aldrig uppskatta dvärgarnas storlek innan de blev vuxna. Kan någon säga sisådär längd och bredd i centimeter? Vilken storlek på hus skulle de ha (hus att boa i då, inte bur)? Ska man titta i marsvins vägen eller….?

Jag undrar om jag ska skaffa lång eller korthårig? Korthåriga tycker jag är finast men det skulle vara kul att ha en långhårig ochså…

Andra tips? de stora skillnaderna på guld och dvärg?

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Charlie2006
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min största hona som väger 205 gram är mellan 15-17 cm i längd.

Jag använder träbroar till mina (som man kan böja) och då är det i storleken 30 cm. Jag har lite dålig koll på hur stora dom husen är som man köper i djuraffären.

Det är smaksak om man vill ha en långhårig eller korthårig. Genigellt är långhåriga mera nallebjönsaktiga i ansiktet då det är längre päls där. Jag tycker mest om långhåriga honor, men har även börjat tycka om korthår mer och mera :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Odette
0

Det är lite olika på hur stora de är, men de brukar väl ligga kring 160-240 gram ungefär, vill man inte ha hus till dem så räcker det gott och väl med en rejäl hög med toalettpapper. Huvudsaken de har något att bädda ner sig och gömma sig i när de vill vara ifred.

Lämpliga hus till hamster kan vara en liten kartong, en gammal blomkruka, böjbara broar (som Frida nämnde här ovan), ett trähus av något slag. Det man bör tänka på är väl att plasthus har en tendens att bli för varma och "fuktiga" inuti, samt att de som finns att köpa på zooaffärer ofta har små fönster som hamstern i värsta fall kan fastna i.

En vanlig kartong är billigare och helt ofarlig, så det ska man inte underskatta Tungan ute

Sen vad som skiljer mellan dvärg-och guldhamstrar beror väl lite på vilken art av dvärghamster man menar. Men generellt sett så är de ganska lika i grund och botten, guldhamstern är social och framåt, nyfiken och underhållande att titta på när de rejsar runt på sängen/rasthagen etc.
Tycker du om dvärgar så tror jag inte det kan bli så fel med en guld, de är charmiga på olika sätt helt enkelt :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

MaaariaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder marsvins storlek på trähusen mina guldar har,tycker dom andra som är till hamstrar är för små.Så har du råd skulle jag säga att marsvins storlek är bättre på huset.Glad

Om du ska köpa en korthårig eller långhårig gör du som du vill,men kolla helst på temprament, istället för hårlängd.Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.