Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1884 ggr
ljkristina
0

Hamsterköp?

Hej, jag går i tankar om att köpa mig en hamster. Det är första gången som jag blir hamsterägare och innan köpet vill jag ta reda på så mycket som möjligt såklart. :)

Lite frågor: Finns det någon bra uppfödare i Dalarna?  & Ska man ge hamstrar hö? Läste på en sida att det inte var bra? Vilken temperatur är bäst i rummet där hamstern ska bo?

Ge mig gärna alla tips ni kommer på så jag kan ge min nya vän ett så bra liv som möjligt! :) Vill ha många tips om hur man får den som mest tam.

Supertacksam för svar!

Zvintos
0

Vad jag vet finns det enbart en uppfödare i Dalarna, men vet inte hur hon kommer ha det med kullar.
Annars brukar det ibland gå att ordna med transport.
Jag till exempel är upp dit ibland och har släkt som kommer ner någon gång ibland.

Gällande hö så råder det delade meningar.
Jag ger gärna mina hö att boa med, men då så mjukt hö det bara går.
Det höet är precis som gräs och alltså inte sådär hårt som man helst bör ge kaniner.

Alexandrafridh
0

Hamstrar äter inte hö, men de kan tycka om att boa med det. =)

Roxie
0

Jag har en kull hemma nu, som blir 5 veckor den 7 maj.
Transport kan ordnas till Ludvika helgen runt den 15e maj.

// Sofia

Amun-Ra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder hö som är special lagat åt kaniner just för att detta är torkat gräs som är mjukare än det hö man ger till hästar till exempel. Dessa grässtrån är grövre och längre och kan skada hamsterns kindpåsar i värsta fall. Men det som är special framtaget åt kaniner som man kan hitta i djuraffärer är inte lika grova samt heller inte lika hårda. De är som sagt mjukare. Detta mjuka kaninhö ger jag åt mina hamstrar att boa sig i. Väldigt uppskattat hos mina korthår.

transport går garanterat att ordna ifall du hittar en intressant hamster från en annan komun eller från granlandet finland. Flört Jag sålde en B/Y satin hane till Örebro vid namn Nat King Cole. själv bor jag i Åbo.Skrattande

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Amun-Ra
0

Hur man får en hamster tam så skall dessa ingredienser följas.

• Uppfödaren skall välja en hane och hona med bra personlighet, temperament och bra psyke. Alltså båda föräldrarna skall vara lugna,harmoniska,kelna och charmiga.
  • Hantera ungarna så mycket som möjligt när de är liten. De måste vänja dem vid olika sorterns ljud samt transportbur förrän de är gammla nog att åka till sina nya hem.
  • när ungen kommer till sitt nya hem låter man den vara 3-5 dagar beroende på hur fort hamstern vant sig vid sin nya omgivning.
  • När hamstern känner sig trygg i sin nya omgivning så kan du börja lära känna hamstern med att låta honom klättra upp på din arm eller ge honom något smarrigt så han lär känna dig. När han lärt känna dig och känner sig trygg med ditt sälskap så kan du börja gosa och kela den och detta varje dag. Gör du det kommer din hamster att förbli tam och en helt underbar kärleksfull liten vän så länge den lever.

Detta är receptet till en tam och harmonisk hamster.FlörtSkrattande Med andra ord desto mer du är med den desto tamare och underbarare blir hamstern.

ljkristina
0

Tack för alla svar! :D Jag håller fortfarande på att bearbetar mamma lite smått, hon tyckte att vi skulle få oss en ny kanin istället och dom är ju också mysiga förstås. :) Min pappa bor i ludvika så det var ju super. :D ska prata lite mer med mamma så ska det kanske bli en liten skrutt i framtiden!:)

[aammE]
0

#4 Där har du lite fel, kaniner ska äta så grovt hö som möjligt, BÄST är hästhö. Sådant som är "gräsigt" ska man inte ge till kaniner eller hamstrar för den delen, det är ofta mögligt om man köper det på djuraffär. 

Så jag rekomenderar att inte ha hö åt hamstern, finns bättre saker att använda. Exempelvis toa- och tidningspapper.

[Sicali83]
0

#7# Finns det någon tråd där du inte påpekar andras fel?

[aammE]
0

#8 Väldigt många. Tycker du inte att man ska försöka hjälpa folk så att de inte utsätter sina djur för mögligt hö? Jag har väldigt stor erfarenhet av kaniner och således har jag även förbrukat min beskärda del av hö, jag vet vad som är bra och inte.

Amun-Ra
0

#8 Hästar är väldigt känsliga för mögligt hö. Så mögöigt hö åt en kanin skulle alldrig falla mig in att ge! Jag kollar noga igenom med att lukta på höet förrän jag ger det åt hästarna och kaninen. Mögligt hö lukar INTE gott. Lika dant gör jag med det mjukare men torra höet som är vakumpackad. Luktar alltid på det för att vara säker på att det är mögelfritt innan jag ger en liten knippe åt hamstrarna som bomaterial tillsammans med hushållspapper. Mögel lukten kan man definitivt inte ta miste på. Jag ger min kanin hästhö. Jag har enbart använt de andra höet som bomaterial men då varit noga med att kolla så det inte är mögligt innan jag ger dem det att bedda i.

[aammE]
0

#10 Ja, det är ju bra. :) Men det är ju inte alla som har hanterat hö innan och kan känna på lukten om det är bra eller inte.

Amun-Ra
0

#11 Nej det är ju sant förståss. Nybörjare på området angående möggel och hö gör nog rätt att ta det sekra före det osekra.

TildaH
0

#5 Fast punkten vänta 3-5 dagar, de är ju himla olika, jag har då alltid hanterat mina nya hamstrar samma dag som hemkomst utan att de har uppstått minsta problem eller annatFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Amun-Ra
0

#13 om hamstern kommer från uppfödare så tror jag att det inte är så stor problem att hanskas med den redan första dagen. Men för säkerhets skull kan man ju vänta 2 dagar om man vill vara säker på att hamstern har gjort sig hemmastagd. Beror ju också på hur hamstern är till sättet. hur bra psyke den har.

Roxie
0

Jag hanterar också hamstrarna jag får hem redan första dagen. Oftast för att kolla igenom så allt är bra, dvs inget knyck i svansen, kolla klor och tänder. Bara för att skulle det vara något fel så kan jag kontakta uppfödaren direkt, för då är dessa problem inte mitt fel.

Detta har ju aldrig hänt, men det är en säkerhetsåtgärd jag gör varje gång.

Har dock haft hamstrar från djuraffär för ett bra tag sen, dessa tog det några dagar/veckor innan jag kunde hantera.

// Sofia