Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1314 ggr
La nouvelle
0

Hur få ut hamstern ur buren?

Hej, vi köpte en hamster för en och en halv vecka sedan. Hade läst på massor innan och försökte sköta invänjningen enligt regelboken. Under de senaste dagarna har vi försökt få ut honom ur buren, men det är omöjligt! Han kryper inte upp i handen självmant, om jag försöker klappa honom längs sidorna/greppa om honom, vrider han huvudet åt sidan och nafsar. Han är inte rädd för handen, för han törs ta mat ur den och kommer nyfiket fram och nosar. Men klättra upp/bli lyft - nej. Han är välfigt socialt intresserad och kommer hela tiden fram till burgallret när någon fyker upp i rummet. Hur går man vidare? Han måste ju komma ut för att man ska kunna städa! Dessutom behöver de ju få ombyte! Han gnager massor på gallret, så helt nöjd är han väl inte i buren. Ska man låta honom vara helt några dagar, som i början, eller ska man framhärda och försöka lyfta honom varje dag? Tycker jag läser både och: man ska inte vänta med att tämja dem, men man ska inte stressa dem. Känner mig rätt förvirrad och tycker synd om honom som inte fattar sitt eget bästa.

NathalieT
0

Lägg en godis i handen och när hamstern sitter i handen kan du försöka lyfta den lite. Annars kan du ställa buren i ett hamster säkrat rum och lyfta av överdelen. Då klättrar hamstern förmodligen ut.

Ta det i hamsterns takt. Och ha tålamod så ska det nog gå fint!

TildaH
0

Jag har aldrig varit med om en hamster som klättrar upp i handen frivilligt från början, ej heller med godis, så yes jag erkänner, kommer den inte frivilligt så greppar jag fast o lyfter ut den oavsett.

Efter några gånger så brukar de inte vara några problem.

MEN detta gäller förstås enbart om de tjurar, är de rädda kan man förstöra mkt genom att tvinga dom!

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Verticalvein
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gjorde som så att jag tog bort överdelen för då blev han riktigt nyfiken och när han stod vid kanten och tänkte klättra över så satte jag min hand framför honom och hjälpte till att putta upp honom med den andra handen. Det fungerade bra för oss iaf och nu efter en månad så klättrar han självmant upp i handen 8 av 10 gånger Glad

[Momiji]
0

Testa att "lägga ner" handen i buren så din hamster kan gå över den. Testa sen sakta att lyfta handen då han går över den, men lyft inte upp handen helt. Gör det några dagar så går det snart att lyfta upp den lite till. Belöna den med gurka eller liknande när den stannar kvar i handen och snart ska du kunna lyfta den. Min förra klättrede upp i min hand självmant sen när den vant sig och båda dvärghanstrarna klättrar nog snart frivilligt upp i min hand.
Tänk även på att hamstern kanske inte känner sig redo än, så ha tålamod.

Testa det om du tycker att det låter bra och lycka till Glad

La nouvelle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för goda råd! I kväll lyfte vi av gallret och det blev ju intressant att klättra ut då, men inte via min hand, utan "själv". Vi hade avgränsat en hamstersäker yta och där nosade han runt, väldigt nyfiken, men undvek hela tiden våra händer, så det var lite svettigt att få tillbaka honom i buren, fångade honom i en tunnel. Vi fortsätter väl så här några dagar, vet inte om det leder till att han blir handtam… Men man kommer ju kunna städa, för han kan ju krypa in i springbollen nu i a f.