Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2374 ggr
[Memris]
0

Hur får man fram Vit skp?

Hur får man fram vit skp?

Geishas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad menar du? Ska fläckarna vara vitaktiga eller?

Roxie
0

skp/vit är ju en hamster som har teckningarna bandat (eller dominant spot) samt sköldpadd.

Dvs, para en skp med en bandad eller ds.

// Sofia

Roxie
0

Eller om du menar så som Geishas skriver, att skp fläckarna ska vara vitaktiga. I så fall så är det skp på en silverbaserad hamster, tex silversvart. Då blir de lite mer åt det vita/ljusa hållet.

// Sofia

[Memris]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev mest nyfiken, för jag hade läst att man behövde ha en gul hona för att få fram skp/vit.
Nu ser det ut som en lånad hona (kullsyster till en av mina o deras mamma var skp/vit) verkar få just en sådan fastän mamman är nf och pappan är nf band.
Fast det är väl för tidigt att säga, jag antar att det blir en nf band.
Jag hade iaf Bim-Bim ute i bollen i annat rum en stund igår o tog detta foto.

Geishas
0

Du har två som ser ut som skp där i kullen.
En nf skp/vit och en cinnamon skp/vit
Alltså måste mamman vara skp eller pappan vara gul.

[Memris]
0

Fast det är de ju inte, det är det som förvånar mig?
Mamman är nf o pappan är nf umb.
Mamman är kullsyster med min nf hona o hon har haft två kullar med samma hane o aldrig fått nåt liknande.

Amun-Ra
0

När allt kommer omkring så kanske din hona rent av är en nf skp. Dåligt tecknade skp finns, så att man knapt ser att de är skp. Ta till exempel Geisha hon är dove skp och en dålig tecknad skp. Så det syns inte så bra att hon är skp. Några enstaka synliga skp fläckar finns vid foten samt vid ena sidan. På en nf och en dove samt även cinnamon kan det vara svårt att se om honan är skp ifall hon är dåligt skp fläckad så det knappt syns. På svarta skp honor som är dåligt skp tecknade syns det bättre. På choklad är det lite knepigare att se om honan är dåligt skp täcknat. Men däremot betydligt lättare att se än dove,nf eller cinnamon ifall de är dåligt skp tecknade.Glad

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Memris]
0

Det är en lånad hona men kullsyster med min o de ser likadana ut.
Wow, spännande!
Ska bli intressant o se då de blir större :))

Geishas
0

Om mammans mamma är skp/vit så blir teoretiskt hälften av hennes avkommor skp. Man kan ha oturen att ha en sk dold skp, dvs en som är genteiskt skp men att det av ngn anledning inte visas, tex kan hennes fläckar döljas av hennes vita teckning eller bara att hon är doligt tecknad, det kan vara väldigt svårt att upptäcka på en nf att denna är skp om denna inte är bra eller tydligt tecknad.

Svårt att försklara men din hona måste vara skp eller så är hanen gul, detta med tanke på att du har skp i kullen de skulle inte kunna finnas om så inte är fallet.

Lotta

[Memris]
0

Mamman Bim-Bim är en kopia i princip utav min Bumsa (kullsystrar, skrev fel tidigare, enda skp i släkten är deras mormor) o de ser ut såhär:

[Memris]
0

Och detta är pappan.

[Memris]
0

Detta är honorna, fotat ett dygn efter första.

[jag har alltid mamman i en springboll i ett annat rum när jag fotar bebisar som ej öppnat ögonen]

Tycker det ser ut som det blir en liten Bamse-kopia av den som såg ut som en skp?

[Memris]
0

O detta är pojkarna.

Amun-Ra
0

#10 I mina ögon ser hon skp ut! Som sagt är det svårt att se om en nf är skp som hon är dåligt tecknad. Hon ser som sagt i mina ögon ut som en dålig tecknad skp. För jag tycker att jag ser skymten av några enstaka små skp fläckar. En fleck vid nacken och två små vid sidan.Oskyldig

Geishas
0

Visst är mamman skp, det ser man att hon ser nästan melerad ut baktill. Eller flammig eller vad man nu vill kalla det.

Du har en sobel och en creme bland honorna (ser det ut som på min skärm), dessa kan vara skp utan att man ser det, glöm inte att säga detta till köparna, alla honorna är potensiella skp.

[Memris]
0

Den ena creme ser ut att vara skp tyckte jag.
Yes, ska informera köparna om detta :)
Oj så jag har gått hela tiden o trott att min hona var nf.
Systern som är mamma till denna kull ser likadan ut, men lite tjockare.

Amun-Ra
0

#16 hahaha! Jag kan förstå om du är lite förbryllad. Men som sagt normalfärgade kan vara knepiga att se om de är skp eller inte, om de är dåligt skp tecknad. Så jag är inte alls förvånad att du missat detta. Att hon var skp. Flört