Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningcampbells
Läst 4169 ggr
Lamina
0

Dilute Platinum (Black Eyed White)?

Som jag skrivit i en annan tråd så har min lilla Sahara fått en kull med ungarn nu. Sahara är troligen en Hybrid men jag lägger ändå denhär tråden under Campells eftersom jag antar att hennes färg hör till den rasen.

Sahara är alltså en Black Eyed White. Det är en ganska ovanlig färg, antar jag? Jag har läst på lite och kommit fram till att det är samma färg som kallas Dilute Platinum på utländska forum. Namnet föreslår alltså att färgen kommer av en platina-gen blandad med en dilution-gen. Jag vet ärligt inte vad dilute står för, men det har väl med nerblekning av grundfärgen att göra? Men på Svenska hamsterföreningens sida står det att läsa att färger är den Homozygota formen av Platina. Och vad Platina är tycker jag inte heller är särskilt tydligt, är det något som gör att råttans teckning som bleks med åldern eller ser dom ut sådär när dom får päls?

Alltså, vad är platina? Är det en dominant gen och ger den BEW i homozygot form? Eller behövs det en dilute-gen för det? Vad får jag då för färg på ungarna om pappan är Agouti, vanlig Agouti, Platina eller någon nerblekt form av Agouti?

Jag tycker det hela är väldigt förvirrande och det verkar inte vara någon som kan/vill svara på det… Foten i munnen

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Carjos
0

Har du bild?

Som sagt är bew ganska ovanlig idag och speciellt om det är från zoo. Hon kan ju vara en pearl vintervit/hybrid. Ofta så har sapphire pearl som inte är avlade efter färg dålig tipping och blir då helt vita.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Lamina
0

Jag har en väldigt gammal och otroligt suddig bild liggandes någonstans, men tvivlar på att den är mycket till hjälp. kan inte ta några nya bilder nu heller, eftersom den bra kameran är på semester i Gbg och jag vill låta henne vara ifred ett tag.

Jag tycker ändå genetik är väldigt intressant och även om hon skulle vara en dåligt tippad pearl så skulle jag vara jätteglad för ett svar.

Pearl däremot har jag inte läst mycket om, måste gå och studera den färgen… Edit: Hittade inget alls om pearl på hamsterföreningens hemsida, finns den färgen inte hos campbells, eller?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0

Svårt att avgöra. Jag tog mig en titt på henne, en titt på några bilder på pearl och några bilder på dilute platina. Båda kan se ut som hon, men jag har alltid tyckt att det är lite konstigt att hitta en så ovanlig färg i en djuraffär, så jag antar pearl tillsvidare. Detvisar sig väl på hur ungarna ser ut antar jag. Men både Pearl och Agouti är ju dominant, vad blir det för färg då? :o

//Lamina

Carjos
0

Ja jag tror nog att det är någon variant av pearl hon är :)

Pearl är dominant så det kan bli agouti pearl och agouti i kullen, är de dessutom bärare av sapphire (som är recessiv) så kan det även bli sapphire pearl och sapphire.

Har själv aldrig avlat med platina men det är en dominant gen och som då i homozygot form kan ge bew tillsammans med dilute vad jag förstått.

Dilute är mycket riktigt en blekgen men recessive.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Lamina
0

Aha, men då förstår jag. Tack för hjälpen! :D

//Lamina

Helena-G
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Platinum är den dominat vitteckningsgen som om dekommer både från mamma och pappa ger en hamster som är helt vit med svarta ögon (BEW).

Man kan ha oturen att få ungar som har röda ögon pga att grundfärgen är tex en argente som är rödögd och har den dubblerade vita teckningen från både mor och far.

Mig vetligen är vi två i Sverige som föder upp BEW (tyvärr glömde jag bort denna uppfödare tidigare). Vi är tre uppfödare i Sverige som föder upp Campbells.

De finns två BEW sålda till en djuraffär (hamster mot matprogram) runt jul, annars vet jag exakt var alla BEW bor.

/Helena G

www.roslagshamstrar.se

Lamina
0

Jaha, så det finns BEW i Sverige. Min Sahara visade sig vara Sapphire Pearl och hälften i kullen blev Pearl Agouti.

Men nu blir jag nyfiken, vadå hamster mot matprogram..?

//Lamina